Asiakkaiden tyytyväisyys Nordeaan on pudonnut merkittävästi viime vuodesta. Tutkimusyhtiö Epsi Ratingin pankkikyselyssä pienimmät pankkiryhmät saivat parhaat arvosanat, sillä asiakkaat arvostavat paikallisuutta ja läheisyyttä.
Nordean maine kärsi kolhuja viime keväänä, kun pankin kytkökset Panaman veroparatiisiin paljastuivat.
Nordean johtajat joutuivat keväällä selittelemään pankin yhteyksiä veroparatiiseihin, kun Panama-paperit vuotivat julkisuuteen. Kohun keskellä esimerkiksi SDP ja Perussuomalaiset siirsivät tilinsä pois Nordeasta.
Epsi Finlandin toimitusjohtaja Tarja Ilvonen sanoo, että pankin maine kärsi myös yksityisasiakkaiden silmissä.
– Asiakkaiden odotukset Nordeaa kohtaan ovat selvästi laskeneet ja asiakasuskollisuus vielä enemmän. Eli kyllä se nyt näyttää, että tästä on kysymys.
Nordea: "Töitä tehdään"
Epsin kyselyssä tyytyväisimpiä ovat pienempien pankkien asiakkaat. Listan kärjessä ovat paikalliset osuuspankit, Säästöpankki ja Handelsbanken.
Keskiarvon alapuolelle ovat valahtaneet kansainväliset pankit Danske ja Nordea – varsinkin tyytyväisyys Nordeaan on tippunut rajusti.
– Kyllä hyvä huolenpito korostuu tässä kyselyssä selkeästi. Asiakkaat kokevat tärkeänä sen läheisyyden. Sen, että on helppo hoitaa asioita yhdessä ja on luottamusta pankkia kohtaan, Ilvonen sanoo.
Nordea kommentoi tylyjä tuloksia lyhyellä viestillä: "Pankki tekee joka päivä töitä tilanteen parantamiseksi".