Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näihin pankkeihin suomalaiset luottavat – listan hännillä imago-ongelmissa rypevät Pohjoismaiset jätit

All Over Press
Julkaistu 30.09.2019 12:51

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

EPSI Ratingin toteuttamassa pankkien asiakastyytyväisyystutkimuksessa kärkikolmikko on pysynyt samana kuin viime vuonna. Ykkönen on taas POP Pankki. Kakkossijalla on Säästöpankki. Kolmanneksi yltää Handelsbanken.

Yksityisasiakkaiden keskuudessa eniten tyytyväisyyspisteitään on kohentanut Aktia. Pankki on parantanut joka saralla. Erityisesti nousivat asiakkaiden odotukset Aktiaa kohtaan ja pankin imago. Aktia uusi strategiansa 2017.

– On hienoa nähdä, että suunta on oikea, sanoo henkilöasiakkaista vastaava johtaja Carola Nilsson.

Yrityspuolella kovin kirijä on OP Ryhmä. OP nosti imagoaan ja paransi palvelun laatua.

Eniten asiakastyytyväisyys laski Danske Bankin, Nordean ja S-Pankin asiakkaissa. Pahnan pohjimmaisena on jälleen Nordea.

– Nordean imago on laskenut yhä hieman yli kaksi indeksipistettä viime vuodesta, ja se on vaikuttavin tekijä asiakastyytyväisyyden laskuun, sanoo EPSI Rating Finlandin maajohtaja Heidi Laitinen.

Rahanpesukohu rokottaa Dansken imagoa. S-Pankin pisteet tippuivat tasaisesti eri osa-alueilla.

"Pisimpään ollut asiakas ei ole enää tyytyväisin asiakas"

Aiemmin tyytyväisimmät ovat löytyneet pitkistä asiakkuuksista, mutta enää näin ei ole.

– Pisimpään ollut asiakas ei ole enää tyytyväisin asiakas. Tämä on iso ja näkyvä asia myös pohjoismaisella tasolla. Trendi on muuttunut tänä vuonna, Laitinen sanoo.

Pankkien haasteena on edelleen digitaalisuuden yhdistäminen läheiseen pankkisuhteeseen. Asiakastyytyväisyys ei ole noussut, vaan päinvastoin laskenut.

– Palvelu on muuttunut digitaaliseksi, ja sen myötä myös pitkäaikaiset asiakkaat voivat muuttua tyytymättömiksi, sanoo Laitinen.

Kokemus vaihtelee ikäryhmittäin. Nuorempi polvi suhtautuu digipalveluihin myönteisemmin.

– Digitaalisuus on osalle outoa ja vierasta. Osa tuntee irtautuvansa pankista hieman liikaa.

Pankit ovat kovin passiivisia siihen nähden, kuinka merkittävänä asiakkaat pitävät yhteydenpitoa.

– Asiakastyytyväisyyteen vaikuttaa merkittävästi se, onko pankki yhteydessä asiakkaaseen vai ei.

"Tyytymättömyyttä näkyy erityisesti isojen yritysten kohdalla"

Yritysasiakkaiden tyytyväisyys ja luottamus pankkeihin laskevat.

– Tyytymättömyyttä näkyy erityisesti isojen yritysten kohdalla, mikä on hälyttävää. Yritysasiakas ei ehkä tunne saavansa totuttua palvelua pankilta. Henkilökohtaisen siteen koetaan katkenneen.

Valitusten määrä on noussut merkittävästi viime vuodesta. Valitusten käsittely on heikkoa.

Lähes kolmanneksen valituksen tehneistä asiakkaista täytyi ottaa pankkiin yhteyttä kolme kertaa tai useammin ennen kuin he saivat asiansa hoidettua.

– Asiakastyytyväisyyttä saa varmasti nostettua huomattavasti, jos yhteydenottojen määrän saa pudotettua vaikkapa yhteen kertaan.

Lisää aiheesta:

Pankkikonttoreita on kadonnut Suomesta yli 2 000 – nyt tapahtui käänneKysely: Yhä useampi keskituloinen huolissaan rahojensa riittämisestä – Dansken johtaja: "Joka viides hakenut joustoa asuntolainaan"MTV Uutisten pankkikysely: suomalaiset säästävät korona-aikana pahemman päivän varalle – asuntolainojen lyhennysvapaille ei ole nyt suurta kysyntääSuomalaiset tyytyväisiä ruokakauppaan, terveydenhuoltoon ja kouluihin koronakriisin keskellä – EU:n toimet eivät vakuutaKotimaiselle lainapalvelulle kiitosta hakemisen helppoudesta: ”Ymmärrämme, että tilanteet voivat muuttua äkillisesti”Kysely: Asiakkaiden tyytyväisyys Nordeaan romahti, pienet pankit menestyivät – "Huolenpito korostuu"
PankitTalousKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Pankit
  • 12.10.17:03
    S-pankki

    S-Pankin verkkosivuilla häiriöitä, syynä palvelunestohyökkäys

  • 10.10.05:47
    Talous

    Uusi pankkiominaisuus astui voimaan – testasimme, loukkaako se yksityisyydensuojaa

  • 8.10.12:51
    Matkailu

    Vakuutusyhtiö listasi yleisimmät matkatavaravahingot – tietyt iPhonet korostuvat tilastoissa

  • 8.10.05:22
    Mielenterveys

    Tavallinen diagnoosi voi torpata haaveet vakuutuksesta tai asuntolainasta

  • 7.10.18:50
    Matkailu

    Ethän mokaa lomalle lähtiessäsi? "Iso riski"