Kymppi-Matkojen korvausten hakuaikaa jatkettiin

Kuluttajavirasto on pidentänyt Kymppi-Matkojen korvaushakemusten jättöaikaa kuun loppuun. Alkuperäinen viimeinen jättöpäivä oli tänään, mutta matkanjärjestäjän konkurssin vuoksi korvauksia hakevia on niin paljon, että kaikki eivät ehtineet ajoissa.

-Ihmiset ovat soittaneet meille huolestuneina ja kysyneet, ehtisikö korvaushakemus vielä jälkikäteen. Lisäksi noin kolmasosa hakemuksista on puutteellisia eli niihin täytyy vielä pyytää täydennystä, kertoo tarkastaja Merja Leppänen Kuluttajavirastosta. Osa korvausten hakijoista ei ole liittänyt hakemukseensa alkuperäisiä kuitteja. Joistakin hakemuksista taas puuttuu esimerkiksi tieto matkan ajankohdasta tai matkanjärjestäjästä.

-Korvaushakemuksia on jo nyt saapunut yli 3000, ja lisää varmasti vielä tulee, kertoo Leppänen. Korvauksiin oikeutettuja matkailijoita arvioidaan olevan noin 8000. Osassa hakemuksista onkin kyse usean henkilön peruuntuneen matkan, myöhästyneen paluumatkan tai muun Kymppi-Matkojen konkurssin aiheuttaman haitan korvaamisesta.

Erityisen hankalaksi korvausruljanssin tekee Leppäsen mukaan se, että Kymppi-Matkojen matkoja välittäviä matkatoimistoja oli varsin paljon. Tämän vuoksi matkan ostaneiden yhteystietoja on ollut vaikea saada. Leppänen sanoo, että haettavien korvausten yhteissumma saattaa nousta 20 miljoonan markan paikkeille. Vielä syksyllä ennakoitiin summan jäävän alle 17 miljoonan.

Kymppi-Matkat jätti konkurssihakemuksensa viime lokakuun lopulla sen jälkeen, kun sen turkkilainen emoyhtiö Tursem oli mennyt konkurssiin. Tursem-ryhmään kuului seitsemän matkanjärjestäjää sekä kaksi lentoyhtiötä, jotka kuljettivat turisteja lähinnä Turkin eteläosaan.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat