"Kuuluisa tylsistä maisemistaan, ei sovi kaikille" – rehellinen mainoskampanja Nebraskan ankeudesta herättää tunteita somessa

6:24img
Julkaistu 19.10.2018 13:59

Maria Aarnio

maria.aarnio@mtv.fi

Yleisesti tylsänä paikkana pidetty Nebraska aloittaa uuden, erilaisen mainoskampanjan. Se mainostaa itseään esimerkiksi lauseella "kuuluisa latteista, tylsistä maisemistaan".

Video: Miksi lentää, jos autossa voi matkustaa näin mukavasti?

Nebraskalla oli ongelma. Neljän vuoden ajan tämä Yhdysvaltain osavaltio sijoittui viimeiseksi listalla paikoista, jotka kiinnostavat turisteja.

Nebraska ei kuitenkaan ollut valmis luovuttamaan. Turismista vastaava Nebraska Tourism Commission kehitti mainostoimiston kanssa osavaltiolle uuden sloganin. Se kuuluu "Nebraska: rehellisesti, se ei sovi kaikille", kertoo Washington Post.

Tarkoituksena olla rehellinen

Komission mukaan tarkoituksena ei ole käyttää käänteispsykologiaa, vaan tunnustaa, ettei Nebraska ole kaikkien mielestä paras matkakohde.

Kuvan lähde youtube 2"Kuuluisa latteista, tylsistä maisemistaan". Kuva lähde YoutubeKuvan lähde Youtube

– Uuden brändin perustana on rehellisyys, toiminnanjohtaja John Ricks kertoo.

Mainoksissa todetaan esimerkiksi "kuuluisa latteista, tylsistä maisemistaan", "sinun onneksesi täällä ei ole mitään tekemistä" ja "taas yksi päivä pölyisillä tasangoilla".

Kaikki eivät innostuneet

Kaikkia paikallisia Nebraskan uusi kampanjaslogan ei miellytä.

– Turismimme haisee, koska kaikki sanovat, että (osavaltiomme) haisee, Scott McBride totesi Twitterissä.

Osa asukkaista on pettyneitä siihen, että mainoskampanjan suunnitteli coloradolainen mainostoimisto paikallisen yrittäjän sijaan.

Kuvan lähde youtube"Sinun onneksesi täällä ei ole mitään tekemistä". Kuva lähde YoutubeKuvan lähde Youtube

"Haluan nyt aidosti käydä Nebraskassa!"

Moni on kuitenkin tajunnut mainosten sarkastisen huumorin ja pitänyt ideaa hienona.

– "Nebraska: rehellisesti, se ei sovi kaikille". Voi luojani, haluan nyt aidosti käydä Nebraskassa, Ed Felker ilmoitti Facebookissa.

Kampanjaa testattiin keväällä 2018, ja mainosten koettiin lisäävän mielenkiintoa Nebraskaa kohtaan. Kampanja alkaa virallisesti alkuvuonna 2019.

Lähde: Washingtonpost.com Kticradio.com, FacebookTwitter, Youtube

Tuoreimmat aiheesta

Matkailu