Kuulostaako tämä reilulta? Liikennevakuutuskeskus varoittaa mokasta, joka voi tulla järjettömän kalliiksi: "Ei saa ajaa metriäkään"

5:39
KATSO MYÖS: Suomalaiset huijaavat vakuutusyhtiöitä mitä mielikuvituksellisimmin keinoin. Yleisin vakuutuspetos kautta aikain pitää pintansa vuodesta toiseen.

Pakollisen liikennevakuutuksen tarjoama turva on Suomessa yksi maailman kattavimmista. Se korvaa liikenneonnettomuudessa aiheutuneet henkilövahingot ja lisäksi syyttömän osapuolen omaisuusvahingot. Vakuutuksen laiminlyönti voi kuitenkin tulla todella kalliiksi.

Viime vuonna liikenteessä jäi kiinni yhteensä 3 370 liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa, joista runsaalla tuhannella ei ollut lainkaan liikennevakuutusta.

Liikennevakuutuskeskuksen tiedotteen mukaan ei ole tavatonta, että liikennekäytöstä poistetut ajoneuvot ilmestyvät takaisin liikenteeseen ilman, että ne olisi otettu uudelleen käyttöön. Kuukaudessa raportoidaan jopa kolmisensataa tapausta, ja LVK sanoo tapausten vain lisääntyneen viime vuosina – osittain myös tehostuneesta valvonnasta johtuen.

– Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ei saa ajaa metriäkään, edes omalla pihalla, Liikennennevakuutuskeskus kertoo tiedotteessaan.

Mitä tapahtuu, jos jää kiinni?

Ajoneuvon luvattomasta liikennekäytöstä seuraa takautuvia maksuja, kuten vakuuttamattomuusmaksu ja ajoneuvovero, jotka laskutetaan koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut poistettuna liikennekäytöstä. Maksu ei siis perustu päiviin, jolloin autolla on ajettu luvatta, vaan esimerkiksi vuotta aiemmin liikennekäytöstä poistetusta autosta maksetaan maksut koko vuoden ajalta, vaikka sillä olisi ajettu luvatta vain yhtenä päivänä.

Vakuuttamattomuusmaksu määräytyy Liikennevakuutuskeskuksen riskilaskelmien perusteella, eikä siihen vaikuta esimerkiksi henkilön omat bonukset. Maksun keräämisestä määrätään liikennevakuutuslaissa.

– Maksun luonne on toimia sanktiona, ja seuraamusten on oltava tehokkaita, oikeasuhtaisia ja varoittavia. Takautuvat maksut voivatkin tulla erittäin kalliiksi, varsinkin jos vakuuttamattomuusaika on ollut pitkä, muistuttaa tiedotteessa Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen.

Miksi maksu on niin korkea?

Liikennevakuutuskeskus kertoo tiedotteessaan, että valtaosa vakuuttamattomuustapauksista tulee ilmi ajoneuvojen omistusoikeuden vaihtumisten yhteydessä. Vakuuttamattomuusmaksu määrättiin vuonna 2020 yli 46 000 autoilijalle. Samana vuonna vakuuttamattomilla ajoneuvoilla ajettiin yli 900 kolaria.

Niistä aiheutuneita korvauksia, kuten työkyvyttömyyseläkkeitä ja kuntoutuksia, Liikennevakuutuskeskus kertoo maksettavan jopa vuosikymmenien ajan, ja korvaussummat nousevat vuosittain yhteensä miljooniin euroihin.

Liikennevakuutuksen puuttuessa syyttömien osapuolten henkilö- ja omaisuusvahingot korvaa Liikennevakuutuskeskus. Korvauskulut rahoitetaan juuri niillä maksuilla, joita peritään takautuvasti kaikilta pakollisen liikennevakuutuksen laiminlyöneiltä ajoneuvojen omistajilta tai haltijoilta.

– Vakuuttamattomuusmaksuista kerätyt rahat on käytännössä korvamerkitty vahinkojen korvaamiseen. Jos ne eivät riitä kattamaan kustannuksia, kerätään loppuosa liikennevakuutuksia myöntäviltä vakuutusyhtiöiltä. Ne puolestaan rahoittavat menoerän nostamalla kaikkien ajoneuvojen liikennevakuutusmaksuja. Liikennevakuutuksen laiminlyönnit näkyvät siis tunnollisten vakuutuksenottajien kukkarossa, Jumppanen toteaa.

"Voi jäädä ilman korvauksia"

Pakollisen liikennevakuutuksen tarjoama turva Suomessa on yksi maailman kattavimmista. Se korvaa liikenneonnettomuudessa aiheutuneet henkilövahingot ja lisäksi syyttömän osapuolen omaisuusvahingot. Suomalainen erikoisuus on vakuutukseen kuuluva kuljettajapaikkasuoja, joka korvaa myös onnettomuuden aiheuttajan henkilövahingot.

Liikennevakuutuskeskus muistuttaa, että vakuutuksen laiminlyönnillä on vakavat seuraukset.

– Onnettomuustilanteessa vakuuttamisvelvollisuutensa laiminlyönyt ajoneuvon omistaja ei saa lainkaan korvausta henkilövahingoistaan. Mikäli ajoneuvon kuljettajana on joku muu kuin omistaja, voi hänkin jäädä ilman korvauksia.

Lähde: Liikennevakuutuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja