Kuntokeskuksista tuttu kuukausimaksumalli leviää uusille aloille

Esimerkiksi kuntokeskuksista ja Netflixistä tuttu kuukausihintainen maksumalli leviää uusille aloille, kuten liikenteeseen ja sosiaali- ja terveyspalveluihin.

Näitä palveluita saa jo kiinteällä kausihinnalla:


-sähkösopimus  
-parturi  
-hammaslääkäri  
-autopesu  
-työterveyshuolto  
-kuntokeskus  
-sanomalehti  
-vakuutus  
-matkapuhelinliittymä  
-musiikin, elokuvien ja sarjojen suoratoistopalvelut  
-bussikortti  
-it-palvelut


Nämä tulevat tänä vuonna:  

-kuukausihintainen joukkoliikennepalvelu: taksit, autonvuokraus ja joukkoliikenne

-lentoliikenne  

Näin arvioivat professori Paul Lillrank Aalto-yliopistosta ja toimitusjohtaja Sampo Hietanen Maas Globalista, joka tuo Suomeen kuukausihintaisen liikennepalvelun vielä tänä vuonna.  

Lillrankin mukaan palveluiden tarjoaminen kausijäsenyytenä kiinnostaa yrityksiä, koska niillä saa sitoutettua asiakkaan pitkäksi aikaa yksittäisen ostoskerran sijaan.

– Kuukausi- ja vuosimaksulla saa rahan etukäteen ja kassavirta on helpommin ennustettavissa. Se tarjoaa myös mahdollisuuden oppia tuntemaan asiakkaan kulutuskäyttäytymistä, Lillrank sanoo.  

Tutkimusjohtaja Mika Pantzar Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksesta uskoo, että kausikorttimalli on nimenomaan yritysten intressi.  

Pantzarin mukaan jäsenyys on yritysten reaktio siihen, että kuluttajista on tullut entistä vikkelämpiä vaihtamaan tuotteesta toiseen.  

Hietanen ajattelee, että kuluttaja hyötyy. Siinä missä joukkoliikennettä tarjoaa kukin kaupunki erikseen, ihmisille olisi Hietasen mukaan helpompaa omistaa kausikortti, jolla pääsisi matkustamaan jopa ulkomailla.  

Hietasen Maas Globalin palvelupakettiin kuuluvat joukkoliikenne, taksit ja autonvuokraus. Liikennepalvelu alkaa ensin syyskuussa Helsingissä ja myöhemmin muualla Suomessa. Myös Go! Aviation -lentoyhtiö aloittaa Suomessa pian lennot, joita voi käyttää kiinteällä kuukausihinnalla.  

Helsingissä kuukausijäsenyys on jo levinnyt myös esimerkiksi eräisiin yksityisiin hammashoito- ja työterveyspalveluihin.  
Lillrankin ja Hietasen mukaan kyse on laajemmasta muutoksesta yritysten ansaintalogiikassa.

– Innovaatio ei ole enää se, että keksitään parempia pesukoneita tai kampauksia, vaan innovoidaan, miten niillä rahastetaan ja saatetaan asiakkaiden ulottuville, Lillrank sanoo.

Jääkaapin kaltaista täysin uudenlaista hittivempainta on nykymaailmassa vaikea keksiä. Uuden tuotteen sijaan on helpompi paketoida vanha tuote jäsenyydeksi ja sitouttaa ihmiset siihen. 

Lue myös:

    Uusimmat