Kunnat ovat innostuneet uudenlaisesta valtion tuesta kävely- ja pyöräilyhankkeille, kertoo liikenne- ja viestintäministeriö. Uudessa mallissa valtio maksaisi kunnan pyörätieprojektista puolet ja kunta itse puolet.
Kuopattu sähköpyörätuki ei ollut ainoa uudistus
– Liikenne- ja viestintäministeriön keväällä julkaistussa kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmassa esitetään yli 30:tä toimenpidettä, jotka vaihtelevat maankäytön suunnittelusta asenteisiin vaikuttamiseen.
– Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ajoi hankintatukea sähköpyörille, mutta kova vastustus keskeytti esityksen valmistelun. Tueksi ehdotettiin 400:aa euroa.
– Pyöräilyn osuus kaikista suomalaisten tekemistä kotimaanmatkoista on 2000-luvulla vähentynyt, ilmenee Liikenneviraston henkilöliikennetutkimuksista.
– Samalla kaupungeissa pyörämatkojen määrä on paikoin lisääntynyt paljonkin: Helsingin niemen rajan ylittävien pyöräilijöiden määrä on laskentojen perusteella lisääntynyt lähes puolella viimeisten kymmenen vuoden aikana.
– Todella paljon on ollut yhteydenottoja kunnista. Niitä on tullut ympäri Suomea. On pientä kaupunkia, vähän isompaa ja haja-asutusalutta. Kiinnostus ja tarve kentällä on olemassa, sanoo johtaja, liikenneneuvos Sabrina Lindström liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Tuen saavat harvat ja valitut. Jaossa on tänä vuonna kaksi miljoonaa euroa ja ensi vuonna kolme miljoonaa euroa, jos aikataulu pitää. Se ei vielä kovin monen pyörätien rakentamiseen tai kunnostamiseen riitä, myöntää Lindström.
– Tämä on vielä pisara meressä. Tarkoitus on, että tällä päästään vauhtiin, saadaan tie auki ja hanat avattua. Siitä lähdetään liikkeelle ja kerätään kokemusta siitä, minkälainen rahoitus ja minkälaiset kriteerit toimivat.