Monissa kaupungeissa on otettu käyttöön erilaisia keinoja liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Esimerkiksi sähköautojen latauspisteitä rakennetaan lisää ja kaupunkipyörien suosio kasvaa.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) väläytti kesäkuun lopussa Lännen Median haastattelussa, että kaupungeille voisi tulla velvoite vähentää liikenteen päästöjä alueellaan. Berner sanoi, että kaupungit saisivat itse valita, miten päästövähennyskiintiön saavuttavat.
Turun kaupunkikehitysryhmän johtaja Pekka Sundman sanoo, että päästöjen vähentämiseksi tehdään töitä jo ilman vaatimuksiakin.
– Turulla on tavoite olla vuoteen 2040 mennessä hiilineutraali kaupunki ja sen eteen tehdään jo koko ajan työtä.
Jyväskylän kaupungin liikenneinsinööri Timo Vuoriainen pitää mielenkiintoisena sitä, että valtio haluaisi siirtää velvoitteita kuntien vastuulle.
– Voisi kuvitella, että valtiolla itsellään olisi enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa asiaan. Jos valtio esimerkiksi muuttaisi lainsäädäntöä niin, että kaupungeilla olisi mahdollisuus rajoittaa liikennettä vaikka siten, että toisina päivinä ajaminen olisi sallittu parillisella rekisterinumerolla ja toisina parittomalla, Vuoriainen sanoo.
Hän kuitenkin myöntää, että sellaiset toimenpiteet olisivat melko kovia.
Suurin osa päästöistä ei tule liikenteestä
Pekka Sundmanin mukaan liikenteen osuus Turun päästöistä on noin viidenneksen. Suurin osa hiilidioksidipäästöistä tulee lämmityksen tuotannosta, kuten Espoossakin.
