Kuluttajat satsasivat sisustukseen ja sisäfileeseen

Kuluttajien luottamus omaan talouteen näkyy kaupan myynnissä, joka piristyi marraskuussa entistäkin rapsakkaampaan kasvuun. Tilastokeskuksen mukaan myynti kokonaisuudessaan kasvoi vuoden takaisesta peräti 17 prosenttia.

Kovimmassa kasvussa oli edelleen autokauppa, sillä autoja meni kaupaksi yli kolmannes enemmän kuin vuoden 2009 marraskuussa. Tukkukaupassa kasvua kertyi 20 ja vähittäiskaupassa vajaat seitsemän prosenttia.

Kaupan liiton pääekonomistia Jaana Kurjenojaa kovat kasvuluvut eivät yllättäneet, sillä merkit kaupan nopeasta elpymisestä näkyivät jo kesällä. Hänen mukaansa kuluttajat uskaltavat nyt jälleen ostaa myös kalliimpia kestokulutustavaroita, joiden hankintaa taantuman aikana lykättiin.

Patoutunut kysyntä purkautui ensimmäisenä autojen ja tietotekniikan kaupassa. Syksyllä myös esimerkiksi huonekalujen ja sisustustavaran ja vaatteiden erikoiskaupan myynti on lähtenyt vankempaan kasvuun. Vaate- ja urheiluvälinekauppaa tuki myös varhain tullut kunnon talvi.

Päivittäistavarakaupan myynnin arvo kasvoi marraskuussa vuoden takaisesta peräti 7,3 prosenttia vuoden takaisesta. Kurjenoja arvelee sen selittyvän pitkälti sillä, että ostoskoreihin lastataan taas kalliimpia tuotteita. Taantuman aikana sisäfile vaihtui lenkkimakkaraan, nyt toisin päin.

- Myös joulukaupasta saatiin kauppiailta viestejä, että ihmiset ostavat entistä kalliimpaa tavaraa, Kurjenoja huomautti.

Ennen taantumaa myytiin vielä enemmän

Komeista kasvuprosenteista huolimatta varsinkaan auto- ja tukkukaupan myynti ei ole vielä lähelläkään taantumaa edeltäneiden huippuvuosien tasoa.

- Vähittäiskaupassa viime vuosi oli jo aika lähellä vuosien 2007-08 lukuja, ja tänä vuonna päästään ilman muuta huippujen tasolle ja ehkä ylikin. Auto- ja tukkukauppa elpyvät hitaammin, koska lama aiheutti niille paljon syvemmän notkahduksen, Kurjenoja sanoi.

Kaupan näkymiin liittyy hänen mukaansa yhä myös riskejä, sillä euroalueen kriisi horjutti joulukuussa kuluttajien luottamusta Suomen talouteen. Kaupan liiton oma joulukauppakysely osoitti, että varsinkin eläkeläiset ja pienituloiset ovat entistä epävarmempia. Kulutuskysynnän kasvua hillitsevät myös väestön ikääntyminen ja valtion säästötoimet.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat