Televisiossa näytettävät automainokset ovat kertoneet kuluttaja-asiamiehen mukaan liian niukasti rahoituksen ehdoista. Pikkuprintti ei riitä luoton ehtojen riittävään esittämiseen.
Autoluottoja tarjoavat televisiomainokset jättävät yhä paljon toivomisen varaan, kuluttaja-asiamies kertoi uutiskirjeessään joulukuussa.
Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajaluoton mainonnassa kuluttajalle on annettava tietyt pakolliset tiedot tarjotusta luotosta. Jos mainonnassa ilmoitetaan yksikin luoton ehtoja kuvaava tieto, esimerkiksi kuukausierän suuruus, myös muut lain vaatimat tiedot on annettava samassa yhteydessä.
Näitä pakollisia tietoja ovat muun muassa luoton kokonaiskustannukset, nimelliskorko ja todellinen vuosikorko. Vasta näiden ilmoitettujen tietojen perusteella kuluttaja voi arvioida, kannattaako hänen ylipäätään ottaa luottoa ja päätellä, mikä vaihtoehto tulee edullisimmaksi.
Kuluttaja ei ehdi sisäistämään luoton ehtoja tv-mainoksista
Kuluttaja-asiamiehen huomio kiinnittyi useisiin televisiossa esitettyihin automainoksiin, joissa keskeisessä osassa oli auton rahoitus kuluttajaluotolla. Mainoksissa ei esitetty kaikkia luottoon liittyviä tietoja kuluttajansuojalain edellyttämällä selkeällä ja näkyvällä tavalla.
Mainoksissa on esitetty muun muassa näkyvästi 1 prosentin rahoituskorkoa. Muut luottoon liittyvät tiedot esitettiin televisioruudun alalaidassa aivan mainoksen lopussa. Kuluttaja-asiamiehen mielestä tv-ruudun alalaidassa nopeasti ja pienellä näkynyt teksti ei tuonut esiin kuluttajaluoton ehtoja riittävästi, sillä kuluttajan oli hyvin hankala lukea ja sisäistää esitettyjä tietoja.
