Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttaja-asiamies ärähti automainoksille – pikkupräntit ja yhden prosentin korot silmätikkuna

Lehtikuva
Julkaistu 26.12.2016 10:03

MTV LIFESTYLE

Televisiossa näytettävät automainokset ovat kertoneet kuluttaja-asiamiehen mukaan liian niukasti rahoituksen ehdoista. Pikkuprintti ei riitä luoton ehtojen riittävään esittämiseen.

Autoluottoja tarjoavat televisiomainokset jättävät yhä paljon toivomisen varaan, kuluttaja-asiamies kertoi uutiskirjeessään joulukuussa.

Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajaluoton mainonnassa kuluttajalle on annettava tietyt pakolliset tiedot tarjotusta luotosta. Jos mainonnassa ilmoitetaan yksikin luoton ehtoja kuvaava tieto, esimerkiksi kuukausierän suuruus, myös muut lain vaatimat tiedot on annettava samassa yhteydessä.

Näitä pakollisia tietoja ovat muun muassa luoton kokonaiskustannukset, nimelliskorko ja todellinen vuosikorko. Vasta näiden ilmoitettujen tietojen perusteella kuluttaja voi arvioida, kannattaako hänen ylipäätään ottaa luottoa ja päätellä, mikä vaihtoehto tulee edullisimmaksi.

Kuluttaja ei ehdi sisäistämään luoton ehtoja tv-mainoksista

Kuluttaja-asiamiehen huomio kiinnittyi useisiin televisiossa esitettyihin automainoksiin, joissa keskeisessä osassa oli auton rahoitus kuluttajaluotolla. Mainoksissa ei esitetty kaikkia luottoon liittyviä tietoja kuluttajansuojalain edellyttämällä selkeällä ja näkyvällä tavalla.

Mainoksissa on esitetty muun muassa näkyvästi 1 prosentin rahoituskorkoa. Muut luottoon liittyvät tiedot esitettiin televisioruudun alalaidassa aivan mainoksen lopussa. Kuluttaja-asiamiehen mielestä tv-ruudun alalaidassa nopeasti ja pienellä näkynyt teksti ei tuonut esiin kuluttajaluoton ehtoja riittävästi, sillä kuluttajan oli hyvin hankala lukea ja sisäistää esitettyjä tietoja.

Toisessa prosentin korkoa tarjoavassa mainoksessa ei muita luottoon liittyviä tietoja näkynyt ollenkaan, vaan ne ilmoitettiin vasta maahantuojan verkkosivuilla. Lain mukaan tämä ei ole riittävä keino kuluttajaluoton ehtojen ilmoittamiseen.

Autoluotot ovat olleet syynissä jo pitkään

Kuluttaja-asiamies mainitsee myös, että autoluottojen mainonnassa on ilmennyt vuodesta toiseen puutteita. Loppuvuodesta 2016 uudessa valvontakampanjassa kartoitetaan autoluottomainonnan nykytilaa. Kuluttaja-asiamies valmistelee niin ikään parhaillaan uutta linjausta kuluttajaluottojen tarjoamisesta.

Uutiskirjeessä kerrottiin, että kuluttaja-asiamies on käsitellyt vuoden 2016 aikana kuluttajaluottoihin liittyvien tietojen ilmoittamista muun muassa Auto-Bon Oy:n, Toyota Auto Finland Oy:n sekä Toyota Finance Finland Oy:n, Forso Finance Oy/Ford Creditin, General Motors Finland Oy:n sekä LänsiAuto Oy:n kanssa. Yhtiöt ovatkin sitoutuneet kuluttaja-asiamiehen vaatimukseen kaikkien kuluttajaluottoihin liittyvien tietojen ilmoittamisesta asianmukaisesti.

***

3:45Jenkkimiehellä on pikkuautoja miljoonan dollarin edestä

Lisää aiheesta:

Erikoinen maastoautoarvonta päättyi – tyystin eri auto odotti palkintotilaisuudessa MTV:n kuvausryhmääKKV: Kohun aiheuttanut sähköautotarjous oli lainvastainenSadoilla tuhansilla on maksuhäiriömerkintä – kuluttaja-asiamies vaatii tolkkua pikavippien markkinointiin: "Rahat saa tilille muutamassa minuutissa ilman tositteita"Pikavippifirmat saivat Business Finlandin koronatukea – jättikorolla varustettuja luottoja myynyt yritys sai valtiolta 100 000 euroa Suomilimiitti-luottoja mainostettiin Matti Nykäsen kasvoilla, todellinen vuosikorko pimitettiin – pikavippifirmalle kymmenien tuhansien eurojen sakkoPientä pränttiä ja puutteellisia tietoja – kuluttaja-asiamies puuttui autoluottojen mainontaan
AutokauppaAutomainoksetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autokauppa
  • 22.9.14:57
    Romutuspalkkio

    Tällainen on auton hankkimiseen kannustava uusi romutuspalkkio – arvo jopa 2 500 euroa

  • 21.9.07:35
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 1.9.15:50
    Autot

    Uusien henkilöautojen kauppa ei edelleenkään piristy – täyssähköisten autojen osuus kuitenkin noussut

  • 31.8.19:08
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon