Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
2:09Velkaongelmat kasvussa, samoin pikavippiyhtiöiden mainontaKatso myös video: Suomalaisten velkaongelmat ovat kasvussa, mutta minkälaista roolia pikavippiyhtiöiden mainonta näyttelee asiassa?
Julkaistu 08.02.2021 16:25

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mukaan pikavippejä markkinoidaan turhan ärhäkästi. Hän pohtii blogikirjoituksessaan, annetaanko suomalaisten kuluttajien harkita rauhassa luotonottoa ja onko tieto luoton todellisista kustannuksista ymmärrettävää.

– Takuusäätiö kysyi asiakkailtaan, mitkä syyt heidän mielestään ovat johtaneet taloudellisiin ongelmiin. Vaikka kyseessä ei ollut varsinainen tutkimus, voi siitä saada jonkinlaista suuntaa: 350 vastaajasta yli 40 prosenttia koki, että maksamisen ja luotonoton helppous on yksi keskeinen syy ongelmiin, Väänänen kirjoitti.

"Mainostulvassa korostetaan nopeutta ja vaivattomuutta"

Väänäsen mukaan tulos ei ole yllätys.

– Pikaluottojen mainostulvassa korostetaan luotonsaannin nopeutta ja vaivattomuutta. Rahat saa tilille muutamassa minuutissa ilman tositteita. Viesti on myös selvä: on ihan tavanomaista rahoittaa tarpeitaan jatkuvilla luotoilla. Myös verkkokaupoissa voi shoppailla huoletta, vaikka siihen ei olisi varaa, sillä ainahan laskun voi maksaa myöhemmin luotolla.

Väänäsen mukaan on tyypillinen kuvio, etteivät kuluttajat juuri mieti luoton kustannuksia, koska takaisinmaksu tapahtuu joskus tulevaisuudessa.

– Tähän ei tosin tarjota kovin hyviä mahdollisuuksiakaan, sillä kuluttajien on vaikea mieltää kustannusten todellista määrää, jos markkinoinnin pääviestinä on kuukausierän edullisuus.

Maksuhäiriömerkintöjen määrä on kasvussa

Sadoilla tuhansilla on maksuhäiriömerkintä – kuluttaja-asiamies vaatii tolkkua pikavippien markkinointiin: "Rahat saa tilille muutamassa minuutissa ilman tositteita"

Väänänen nostaa esiin, että Asiakastiedon mukaan suomalaisten maksuvaikeudet ovat yleistyneet vuoden 2020 aikana ja maksuhäiriömerkintöjen määrä on kasvanut edelleen.

– Lähes 392 000 kuluttajalla on maksuhäiriömerkintä. On selvää, että velkaantumista ja maksuhäiriöitä aiheutuu monista erilaisista syistä ja sopimuksista, mutta olisiko toimintaympäristöä mahdollista rauhoittaa esimerkiksi aggressiivisen markkinoinnin rajoittamisella?

Asiakastiedon mukaan peräti 42 000 uutta henkilöä sai maksuhäiriömerkinnän viime vuonna.

"Suoramarkkinointikiellosta pitäisi saada pysyvä"

Koronapandemian takia kiellettiin viime heinäkuussa tilapäisesti kuluttajaluottojen suoramarkkinointi postitse, puhelimitse tai sähköisesti.

– Suoramarkkinointikiellosta pitäisikin ehdottomasti saada pysyvä. Henkilökohtaisiin kanaviin tuputetut kehotukset luotonottamiseen koetaan painostaviksi, ja tämä on omiaan lisäämään harkitsemattomia päätöksiä, Väänänen vaatii.

Hänen mukaansa ongelmaan voitaisiin puuttua muillakin keinoilla.

– Joissakin maissa luottojen mainontaa on rajoitettu eri kanavissa. Latviassa kiellettiin vuonna 2019 kuluttajaluottojen mainonta kokonaan pienin poikkeuksin. Virossa mainonta on puolestaan kielletty tv:ssä ja radiossa, mutta imagomainonta on sallittu. Tämänkaltaisella sääntelyllä Suomessakin olisi mahdollista suitsia vastuuttomasti toimivien yritysten markkinointia.

Lisää aiheesta:

Pikavippimarkkinoilla muutos – tässä syyLainsäädäntö tiukkenee – pikavippien suoramarkkinoinnin aggressiivisuus puhuttaa: "Voidaan jossain tilanteessa nähdä häirintänä"Koronasääntelyn päättyminen toi monelle lainan ottajalle ikävän yllätyksen – pikavippien korkokaton pysyvä madaltaminen ministeriön pohdinnassaPikavippien aiheuttamat velat ovat todellinen ongelma – peliongelmaiset suurimmassa ahdingossa: "Ihmisellä pitää olla hyvät kuukausitulot, että niistä voisi selviytyä"Maksuhäiriöisten määrä kasvanut nopeammin kuin vuosiin – edes asuntolainoja ei kyetä maksamaan, vaikka korot ovat pohjallaMaksuhäiriöiden määrä kasvanut parikymmentä vuotta – "Aika usein luottoja ollaan käytetty normaalina osana elämää"
KauppalehtiVelkaRahaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kauppalehti
  • 7.6.12:15
    Esko Aho

    KL: Ex-pääministeri Aho teki miljoonan talokaupat firman piikkiin

  • 14.05.202419:27
    Lakko

    Kauppalehti: Lakkolait tulossa voimaan lauantaina

  • 27.02.202320:59
    Ukrainan sota

    Yhdysvaltain uudessa Ukraina-avustuspaketissa neljä erilaista dronetyyppiä – tällaisesta paketista on kyse

  • 27.02.202306:24
    Autot

    Delta Auton toimitusjohtaja: Tässä tilanne, jolloin on parempi ostaa polttomoottoriauto sähköauton sijaan

  • 27.02.202306:17
    Luonto ja eläimet

    Äyriäistoukilla uskomaton kyky: Onnistuvat naamioimaan silmänsä näkymättömiksi