Kuluttaja-asiamies Katri Väänäsen mukaan pikavippejä markkinoidaan turhan ärhäkästi. Hän pohtii blogikirjoituksessaan, annetaanko suomalaisten kuluttajien harkita rauhassa luotonottoa ja onko tieto luoton todellisista kustannuksista ymmärrettävää.
– Takuusäätiö kysyi asiakkailtaan, mitkä syyt heidän mielestään ovat johtaneet taloudellisiin ongelmiin. Vaikka kyseessä ei ollut varsinainen tutkimus, voi siitä saada jonkinlaista suuntaa: 350 vastaajasta yli 40 prosenttia koki, että maksamisen ja luotonoton helppous on yksi keskeinen syy ongelmiin, Väänänen kirjoitti.
"Mainostulvassa korostetaan nopeutta ja vaivattomuutta"
Väänäsen mukaan tulos ei ole yllätys.
– Pikaluottojen mainostulvassa korostetaan luotonsaannin nopeutta ja vaivattomuutta. Rahat saa tilille muutamassa minuutissa ilman tositteita. Viesti on myös selvä: on ihan tavanomaista rahoittaa tarpeitaan jatkuvilla luotoilla. Myös verkkokaupoissa voi shoppailla huoletta, vaikka siihen ei olisi varaa, sillä ainahan laskun voi maksaa myöhemmin luotolla.
Väänäsen mukaan on tyypillinen kuvio, etteivät kuluttajat juuri mieti luoton kustannuksia, koska takaisinmaksu tapahtuu joskus tulevaisuudessa.
– Tähän ei tosin tarjota kovin hyviä mahdollisuuksiakaan, sillä kuluttajien on vaikea mieltää kustannusten todellista määrää, jos markkinoinnin pääviestinä on kuukausierän edullisuus.