Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry kehottaa tiedotteensa välityksellä hallitusta varmistamaan budjettineuvotteluissa maanteiden tavaraliikenteen kilpailukyvyn ja työpaikat Suomessa.
Liikennepolttoaineiden uusien veronkorotusten sijaan tulisi hallituksen nopeuttaa raskaan liikenteen tiemaksujen käyttöönottoa ja tarkastella kriittisesti liikennekaariesityksen vaikutuksia kuljetuselinkeinoihin.
Kotimaisen maanteiden tavaraliikenteen vuotuinen liikevaihto on 6 miljardia euroa ja se työllistää noin 100 000 ammattilaista. Toimiala maksaa valtiolle veroina ja veroluonteisina maksuina vuodessa yhteensä 2,7 miljardia euroa, josta luvanvaraisen pakettiautoliikenteen osuus on 200 miljoonaa euroa. Alan toimijoita yhdistävä liikennelupavelvoite edellyttää yritykseltä vakavaraisuutta ja yrittäjältä hyvämaineisuutta, ja mahdollistaa tehokkaan viranomaisvalvonnan. Liikenneluvalla on merkittävä harmaata taloutta hillitsevä vaikutus.
Liikennekaariesitys sallisi tavaraliikenteen harjoittamisen ilman liikennelupaa 10 000 euron vuosituloon asti. Lisäksi pakettiautot ja määrätyt traktorit vapautettaisiin kokonaan liikenneluvista. Muutoksen seurauksena etenkin ruuhka-Suomen pakettiautoliikenne ajautuisi suomalaistoimijoiden ulottumattomiin. Valtio menettäisi yritysten ja työpaikkojen ohella huomattavat verotuotot. Pienimuotoisen tavaraliikenteen harjoittamista olisi mahdotonta valvoa ja harmaa talous lisääntyisi.
Hallitus on esittämässä dieselin veroon 2,41 sentin korotusta litralta, mikä lisäisi Suomen logistisia kustannuksia yli 30 miljoonalla eurolla vuodessa. Tämä vie pohjaa orastavalta talouskasvulta. Veronkorotusten sijaan SKAL:n puheenjohtaja, kuljetusyrittäjä Teppo Mikkola perää hallitukselta toimia, joilla parannetaan kotimaisen kuljetuselinkeinon kilpailukykyä:
