KRP: Kaasuputkea vaurioittanut ankkuri sopii Newnew Polar Bearille – "Samantyyppistä maalia kuin kaasuputkessa"

Kiinalaisaluksen toiminnassa Suomen ja Viron välisen kaasuputken lähistöllä on lukuisia epäselviä asioita, arvioi merenkulun asiantuntija 1:46
Kiinalaisaluksen toiminnassa Suomen ja Viron välisen kaasuputken lähistöllä on lukuisia epäselviä asioita, arvioi merenkulun asiantuntija.

Itämerestä 24. lokakuuta nostettu ankkuri sopii tiettyjen teknisten tietojen osalta Newnew Polar Bear -aluksen ankkuriksi, tiedottaa Keskusrikospoliisi.

Balticconnector-kaasuputkivaurion tutkinta on ollut käynnissä nyt kuukauden. Tekniset tutkinnat ovat vahvistaneet epäilyä, että merestä nostettu ankkuri kuuluu Newnew Polar Bear -alukselle.

Poliisin tiedotteen mukaan yhteistoiminta Suomen, Viron ja kansallisten tukea antavien viranomaisten välillä on ollut tiivistä ja tuloksellista. 

Balticconnector-kaasuputkivaurion selvittämiseksi poliisi on lisännyt yhteistyötä myös Kiinan viranomaisten kanssa. Newnew Polar Bear on rekisteröity Hongkongiin.

− Tekniset tutkimukset jatkuvat edelleen, vaikka tapahtumapaikan aktiivinen paikkatutkinta on päättynyt, sanoo rikosylikomisario Risto Lohi tiedotteessa.

– Tässä vaiheessa voidaan todeta, että merestä 24.10.2023 nostettu ankkuri sopii tiettyjen teknisten tietojen osalta Newnew Polar Bearin ankkuriksi. Kyseisestä ankkurista on myös havaittu samantyyppistä maalia kuin vaurioituneessa kaasuputkessa, Lohi jatkaa.

KRP:n mukaan kootun datan analysoinnin perusteella tapahtumien kulun päätutkintalinja on pysynyt muuttumattomana. Tutkinnan painopiste on edelleen Newnew Polar Bear -aluksen osuuden selvittämisessä. 

− Olemme olleet yhteydessä Kiinan viranomaisiin ja laatineet kansainvälisen oikeusapupyynnön tietojen saamiseksi ja yhteistyön syventämiseksi tapauksen selvittämisessä, Lohi kertoo.

Tarkempia teknisiä tutkimustuloksia saadaan myöhemmin. Vaikka tutkinta on KRP:n mukaan edennyt hyvin ja sitä jatketaan aktiivisesti, on kuitenkin varauduttava pitkäkestoiseen tutkintaan asiaan liittyvien teknisten tutkimusten ja useiden kansainvälisten pyyntöjen vuoksi.

Lue myös: