Tutkija: Putkivaurioon liitetyllä kiinalaisaluksella venäläiskytköksiä – miehistöä vaihdettiin ennen vaurion syntyä

"On täytynyt olla erittäin kova vääntävä voima" – näitä seikkoja kokenut merikapteeni ihmettelee Suomenlahden kaasuputkitapauksessa 2:57
"On täytynyt olla erittäin kova vääntävä voima" – näitä seikkoja kokenut merikapteeni ihmettelee Suomenlahden kaasuputkitapauksessa

Kiinalaisaluksen taustalta löytyvien yhtiöiden omistusjärjestelyt Kiinassa ja Venäjällä ovat julkisten lähteiden perusteella epäselviä.

Suomen ja Viron välisten Balticconnector-kaasuputken ja datakaapelin vaurioihin liitetyn kiinalaisaluksen Newnew Polar Bearin taustalta löytyy venäläiskytköksiä ja aluksen toiminnasta Itämerellä epäselvyyksiä.

Arvostetun brittilehti Economistin puolustusasioiden tuottaja ja Lontoon King's Collegen vieraileva tutkija Shashank Joshi kertoi tällä viikolla viestipalvelu X:ssä omien lähteidensä pohjalta, että laivan miehistö olisi vaihdettu Venäjällä Kaliningradissa ennen putkivaurion ajankohtaa.

Joshi esittää lähteidensä pohjalta myös väitteen, että tapahtumien aikaan Newnew Polar Bearin läheisyydessä olisi liikkunut venäläisaluksia, joiden lähettimet olisivat olleet poissa päältä.

Kuka häärää taustalla?

Hongkongin lipun alla purjehtivan kiinalaisaluksen epäselvien omistusjärjestelyjen taustalta löytyy Joshin mukaan venäläiskytköksiä. Saman on todennut asiaa avoimista tietolähteistä tutkinut analyytikko Erik Kannike, jonka mukaan laivan kiinalainen varustamo Newnew Shipping toimisi Torgmoll-yhtiön venäläisen haaran alaisuudessa.

Torgmoll ja Newnew Shipping solmivat syyskuussa uuden yhteistyösopimuksen venäläiseen Delo-konserniin kuuluvan Global Portsin kanssa Venäjän ja Kiinan välisen rahtiliikenteen kehittämisestä. Newnew Shippingin kerrotaan olleen kesällä 2023 ensimmäinen kansainvälinen varustamo, joka kuljetti rahtia Pietarista Kiinaan pohjoista reittiä Koillisväylän kautta.

Shanghaissa toimivan Torgmollin kotisivujen mukaan yhtiö on kytköksissä Kiinan valtion edistämään Vyö ja tie -hankkeeseen eli "uuteen silkkitiehen", jolla on pyritty kehittämään globaalin kaupankäynnin infrastruktuuria Kiinalle mieluisaan suuntaan. Newnew Polar Bear -aluksen liikenne Itämerellä näkyy myös Torgmollin verkkosivujen tietokannassa.

Kanniken mukaan useilla Newnew Polar Bear -laivaan liittyvillä yrityksillä on julkisissa tietokannoissa käytössään sama puhelinnumero. Alus on myös Kanniken mukaan rekisteröity useimmissa paikoissa Torgmollin venäläisillä sähköpostiosoitteilla ja puhelinnumeroilla.

STT ei ole pystynyt julkisista lähteistä vahvistamaan Torgmollin todellista omistusrakennetta Kiinassa tai Venäjällä. Logistiikka-alan tietokanta Container Xchangesta löytyvien tietojen mukaan Torgmoll olisi aloittanut toimintansa Kiinassa huhtikuussa 2017 ja perustanut saman vuoden elokuussa maassa myös tytäryhtiön Shanghai Ledoco Supply Chain Management. Näiden tietojen todenperäisyyttä STT ei ole voinut vahvistaa.

Economist-lehden tuottajan tiedoista kertoi Suomessa aiemmin Verkkouutiset.

Lännen Media: Laivassa venäläistä päällystöä

Lännen Median henkilölähde kertoo, että Newnew Polar Bear -aluksen varustamon laivapäällystö koostuisi valtaosin venäläisistä.

– Varmuudella sanon, että venäläistä päällystöä näissä laivoissa on ollut ja paljon, lähde sanoo.

Lännen Median henkilölähde halusi pysytellä nimettömänä ja pitää ammattinsa salassa, koska on työssään säännöllisesti tekemisissä Suomenlahdella kulkevien alusten laivapäällystön kanssa.

Ulkoministeri Elina Valtonen (kok.) sanoi torstaina toimittajille eduskunnassa, että kaasuputkiasiasta ei ole uutta kerrottavaa. Keskiviikkona Valtonen sanoi tavanneensa Kiinan suurlähettilään.

– Tapasin Kiinan suurlähettilään, ja yhtenä asiakohtana nostin tämän esille. Erittäin yhteistyöhaluista on ollut Kiinan reagointi tähän asti, hän kertoi tuolloin.

Valtosen mukaan aluksen omistussuhteet on selvitetty yhteistyössä Kiinan kanssa, mutta hän ei halunnut kommentoida niitä.

Keskusrikospoliisi (KRP) epäilee Newnew Polar Bearin ankkurin aiheuttaneen Suomen ja Viron välisen kaasuputken vaurion lokakuun 8. päivänä. Shanghaista lähtenyt konttialus oli tuolloin matkalla Pietariin pysähdyttyään ensiksi Venäjän Kaliningradissa. Ankkuri löytyi merenpohjasta joidenkin metrien päästä kaasuputken vauriopaikasta.

KRP kertoi aiemmin tällä viikolla, että Newnew Polar Bearin roolin selvittäminen jatkuu ja aluksen liikkeet ovat päätutkintalinja, mutta myös vaihtoehtoiset tapahtumainkulut otetaan huomioon. Alusta itseään ei ole päästy tutkimaan eikä sen miehistöä puhuttamaan.

Lue myös:

    Uusimmat