Kiinalaisaluksen taustalta löytyvien yhtiöiden omistusjärjestelyt Kiinassa ja Venäjällä ovat julkisten lähteiden perusteella epäselviä.
Suomen ja Viron välisten Balticconnector-kaasuputken ja datakaapelin vaurioihin liitetyn kiinalaisaluksen Newnew Polar Bearin taustalta löytyy venäläiskytköksiä ja aluksen toiminnasta Itämerellä epäselvyyksiä.
Arvostetun brittilehti Economistin puolustusasioiden tuottaja ja Lontoon King's Collegen vieraileva tutkija Shashank Joshi kertoi tällä viikolla viestipalvelu X:ssä omien lähteidensä pohjalta, että laivan miehistö olisi vaihdettu Venäjällä Kaliningradissa ennen putkivaurion ajankohtaa.
Joshi esittää lähteidensä pohjalta myös väitteen, että tapahtumien aikaan Newnew Polar Bearin läheisyydessä olisi liikkunut venäläisaluksia, joiden lähettimet olisivat olleet poissa päältä.
Kuka häärää taustalla?
Hongkongin lipun alla purjehtivan kiinalaisaluksen epäselvien omistusjärjestelyjen taustalta löytyy Joshin mukaan venäläiskytköksiä. Saman on todennut asiaa avoimista tietolähteistä tutkinut analyytikko Erik Kannike, jonka mukaan laivan kiinalainen varustamo Newnew Shipping toimisi Torgmoll-yhtiön venäläisen haaran alaisuudessa.
Torgmoll ja Newnew Shipping solmivat syyskuussa uuden yhteistyösopimuksen venäläiseen Delo-konserniin kuuluvan Global Portsin kanssa Venäjän ja Kiinan välisen rahtiliikenteen kehittämisestä. Newnew Shippingin kerrotaan olleen kesällä 2023 ensimmäinen kansainvälinen varustamo, joka kuljetti rahtia Pietarista Kiinaan pohjoista reittiä Koillisväylän kautta.
Shanghaissa toimivan Torgmollin kotisivujen mukaan yhtiö on kytköksissä Kiinan valtion edistämään Vyö ja tie -hankkeeseen eli "uuteen silkkitiehen", jolla on pyritty kehittämään globaalin kaupankäynnin infrastruktuuria Kiinalle mieluisaan suuntaan. Newnew Polar Bear -aluksen liikenne Itämerellä näkyy myös Torgmollin verkkosivujen tietokannassa.