Konkarillakin voi mennä sormi suuhun, kun alle lyödään outo auto: "Olennaista on muistaa, ettei..."

2:46
Oikean ajoasennon merkitys korostuu onnettomuustilanteessa. Videolla näytetään, miten kuljettajan tulee itselleen uudessa autossa laittaa säädöt kohdilleen ennen kuin lähtee liikenteeseen.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mitä pitää muistaa ottaa huomioon, kun lähtee ajamaan itselleen vieraalla autolla?

Vastaus: Ennen itselle oudon auton rattiin hyppäämistä on tärkeää selvittää, sopia ja dokumentoida tietyt asiat.

Tilanteita, joissa joutuu liikenteeseen itselle oudon auton tai autotyypin kanssa, on erilaisia: kaverin auton kokeileminen, kiinnostavan auton koeajo, matkailu- tai pakettiauton vuokraus jne. Olennaista on muistaa, ettei pelkkä ajo-oikeus takaa sitä, että kuljettaja suoriutuisi liikenteessä turvallisesti kyseisen ajoneuvon kanssa.

Esimerkiksi osa B-kortilla ajettavista paketti- ja matkailuautoista on varsin isokokoisia ja niiden ajaminen vastaa enemmän kuorma- kuin henkilöautolla ajamista.

Tällöin on tärkeää, että kuljettaja tiedostaa kyseisen auton mitat, erityispiirteet, liikeradat ja tilantarpeen sekä kykenee ottamaan ne huomioon ajaessaan.

Mikäli epäilee omia taitojaan, kannattaa kuljettajaksi valikoida henkilö, jolla on kokemusta kyseisestä autotyypistä.

Vakuutusturva

Vaikka kuljettaja olisi kuinka kokenut tahansa, voi vahinko sattua. On tärkeää, että pelisäännöt on sovittu etukäteen, riippumatta siitä, onko kyse auton koeajosta, vuokraamisesta, lainaamisesta tai jostain muusta. 

Olisi hyvä, jos sopimuksesta olisi mustaa valkealla, kuten vahvistettu sähköposti tai molempien allekirjoittama sopimuspaperi. Sopimuksessa tulisi määritellä vakuutusten kattavuus sekä kuljettajan korvausvelvollisuus ja korvaussumma (omavastuu tms.) mahdollisessa vahinkotilanteessa. 

Osapuolten tulisi tutkia yhdessä ja merkitä ylös auton virheettömyys tai virheet (siis kolhut, naarmut, kiveniskemät tuulilasissa yms.) sekä luovutushetkellä että autoa palautettaessa. Mahdollisia vaurioita voi olla myös auton sisätiloissa, joten nekin tulee tarkastaa huolella.

Mikäli on tarkoitus ajaa ulkomaille, on syytä ottaa mukaan omistajan tekemä valtakirja, jolla kuljettaja pystyy osoittamaan, että hänellä on lupa auton maastavientiin.

Muut pelisäännöt

Olennaista on sopia, miten toimitaan mahdollisissa vika- ja rengasrikkotilanteissa ja kenelle niistä aiheutuvat hinaus- ja korjauskustannukset kuuluvat. Myös se, miten ja kenen kustannuksella matka jatkuu auton jäädessä teknisen vian vuoksi pidemmäksi aikaa korjaamolle, tulee sopia. 

Lisäksi on tärkeää, että osapuolilla on yhteinen näkemys siitä, palautetaanko auto tankattuna, pestynä ja sisältä siivottuna. Matkailuautojen ja vastaavien kohdalla on lisäksi varmistettava toimintaohjeet kaasupullojen, vesisäiliöiden sekä WC:n ja sen kemikaalien osalta eli missä kunnossa ne ovat lähdettäessä ja missä kunnossa niiden tulee olla palautettaessa autoa. 

Autoa noudettaessa on syytä vielä varmistaa, että se on liikennekäytössä, vakuutettuna sovitulla tavalla ja katsastettu ajallaan. 

Varsinkin vuokrattaessa matkailuautoa, jonka käyttöön liittyy paljon omia niksejään, tulisi sopia myös perusteellisesta perehdytyksestä auton käyttöön. Plussaa olisi se, jos vuokralle antaja olisi tavoitettavissa puhelimella vuokrauksen ajan ja antaisi tarvittaessa opastusta auton käyttöön matkan aikana.

Tarkkana tankatessa

Autoa tankatessa on syytä olla huolellinen. Pääsääntöisesti auton käyttämä polttoainelaatu on merkitty polttoaineen täyttöaukon luukun sisäpuolelle tai tankin korkkiin. Itse tarkastan aina autoa tankatessani, että sekä polttoainepistoolissa että täyttöluukussa on sama merkintä – siis siitä riippumatta, olenko tankkaamassa tuttua vai vierasta autoa. Näin välttyy varmimmin virhetankkauksilta.

Oma haasteensa saattaa olla tankkaaminen ulkomailla. Aina ei vuokra-auton tankinkorkista tai polttoainetankin täyttöluukusta löydykään mainintaa auton käyttämästä polttoaineesta. Tällöin auttaa, jos on muistanut varmistaa oikean polttoainelaadun jo vuokraamosta autoa noutaessaan. Joskus näkee, että polttoainelaatu on merkitty myös vuokra-auton avaimenperään.

Mitkä renkaat ja missä kunnossa?

Kuljettajan on syytä vilkaista, mitkä renkaat autossa on alla ja millaisessa kunnossa ne ovat. Syksyllä tai keväällä autossa voi olla jopa keliin sopimattomat renkaat, jos talvirenkaiden alle laittoa on syksyllä yritetty lykätä tai pois ottoa keväällä kiirehtiä. 

Myös se, onko autossa nasta- vai kitkarenkaat, on kuljettajalle olennainen tieto. Kitkarenkaat saattavat yllättää käytöksellään nastarenkaisiin tottuneen kuljettajan jäisellä pinnalla. Vastaavasti myös renkaiden kunnolla on olennainen vaikutus auton hallintaan.

Renkaiden lisäksi mahdollisten äkkitilanteiden varalle on olennaista selvittää, ovatko autossa ABS-jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä. Mikäli ovat, edellytetään kuljettajalta tietyissä tilanteissa erilaista toimintaa kuin silloin, jos niitä ei ole.

Valojen toimintaperiaate ja hallintalaitteet

Nykyään valtaosassa uusia autoja on huomiovalot (ns. päiväajovalot). Niillä ajettaessa eivät auton takavalot välttämättä pala ollenkaan. Kuljettajan tulisikin varmistaa, mihin asentoon auton valokatkaisija tulee kääntää, jotta takavalot varmasti palavat yhdessä ajovalojen kanssa.

Ennen ajoon lähtöä on syytä perehtyä myös siihen, miten kauko-, sumu- ja pysäköintivalot kytketään päälle ja pois. Myös muiden peruslaitteiden, kuten pyyhkijöiden, pesimien ja eri lämmittimien käyttö on syytä harjoitella jo ennen ajoon lähtöä. Näin esimerkiksi lasien huurtuminen ajon aikana pystytään estämään ilman, että huomio karkaa pois olennaisesta – liikenteestä.

Ajoasento

Vielä ennen liikkeellelähtöä on tärkeää säätää ajoasento huolellisesti. Eri autojen istuimien säätömahdollisuudet ja säädöt yleensä eroavat jonkin verran toisistaan. Tyypillisesti säädettävissä ovat istuimen korkeus, etäisyys polkimiin, selkänojan kaltevuus, ristiselän tuki ja pääntuki.

Sama koskee ohjauspyörän säätöjä. Useimmissa nykyajan autoissa ohjauspyörä on säädettävissä paitsi korkeus – myös syvyyssuunnassa.

Kun ajoasento on oikein säädetty, onnistuu auton hallinta kurottelematta, näkyvyys autosta ulos on mahdollisimman hyvä ja onnettomuuteen jouduttaessa turvalaitteet toimivat suunnitellusti.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja