Valtteri Bottas neuvotteli Williamsin lisäksi pitkään myös Renaultin kanssa. Moni suomalainen F1-entusiasti olisi toivonut hänen vaihtavan Williamsin värit Renaultin keltaiseen.
Isossa tehdastiimissä onkin etunsa. Itse pidän merkittävimpänä suuria rahallisia resursseja verrattuna Williamsin kaltaiseen keskikokoiseen yksityistiimiin.
Williams ei tietolähteideni mukaan lopulta antanut Bottakselle harkinnan mahdollisuutta, vaan yksipuolisesti käytti optionsa suomalaiskuljettajaan. Neuvottelut Renaultin kanssa ehtivät kuitenkin ilmeisesti jo erittäin pitkälle.
Tein hieman myyräntyötä ja sain selville kuinka prosessi oikein eteni. Ja pakko myöntää, siinä on logiikkansa. Pidän tämän valossa Bottaksen ratkaisua hänen uransa kannalta parempana vaihtoehtona.
Ensinnäkin Renaultin sopimustarjous oli kestoltaan suora kolmen vuoden paperi. Tallin kannalta ymmärrettävää. Heidän uusi projektinsa alkaa käytännössä ensi kaudesta ja pitkillä sopimuksilla haetaan sitoutumista ja jatkuvuutta. Bottaksen kannalta pitkä sopimus olisi puolestaan ollut iso riski. Jos Renaultin projekti ei lähdekään lentoon, saattaa paikka isommassa tiimissä mennä sivu suun.
Williamsin sopimus on yksivuotinen ilman optioita. Se tarkoittaa, että Bottas on ensi kauden jälkeen halutessaan vapaa siirtymään toiseen talliin.
On totta, että Williams on hiipunut kahden vuoden takaisesta, ylivoimaisen Mercedes-moottorin siivittämästä huippukunnosta tavallisten kuolevaisten joukkoon. Claire Williams sanoi Monacossa toukokuussa asiasta keskustellessamme, että hän ”inhoaa sitä, että olemme neljänsiä”. Siinä valossa kuulostaa karulta, että perinteikäs brittitalli on tällä hetkellä vasta sarjan viidenneksi paras. Se tarkoittaa yhdeksättä ja kymmenettä sijaa suoraviivaisessa kisassa.


