Mainos

Kommentti: Vihataan tai rakastetaan – Fernando Alonson lähtö on menetys F1:lle

0:39

Formula ykköset tämän kauden jälkeen jättävä Fernando Alonso voitti F1-urallaan kaksi maailmanmestaruutta - ja olisi voinut voittaa paljon enemmänkin, ellei olisi poltellut siltoja niin ahkerasti.

MAINOS

F1-kausi vain C Morella

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

Alonson meriitit ovat tietysti todella kovat. Hän katkaisi Michael Schumacherin valtakauden formula ykkösissä päihittämällä saksalaisen MM-taistossa kausilla 2005 ja 2006. Espanjalaisen F1-ura pitää sisällään 32 osakilpailuvoittoa, 97 palkintosijaa, 22 paalupaikkaa ja 23 kilpailun nopeinta kierrosta. Alonso oli etenkin Renault- ja Ferrari-vuosinaan valtavan suosittu kuljettaja Espanjassa. Jo talvitesteissä katsomot täyttyivät Alonson faneista.

Alonso on kuitenkin myös eräänlainen formula ykkösten pahis. Suomalaisten on tietenkin vaikea antaa anteeksi sitä, että Alonso vei Santanderin tuella Kimi Räikkösen Ferrari-paikan kaudella 2010, mutta Alonso on ollut mukana myös kahdessa jättimäisessä skandaalissa.

Vuonna 2007 McLaren sai urkittua Ferrari-auton piirustukset laittomin keinoin. Syyt ja rangaistukset lankesivat McLaren-tallille ja sen pääsuunnittelijalle Mike Coughlanille, mutta Alonsokin joutui lopulta tunnustamaan, että sai testikuljettajalta Pedro de la Rosalta sähköpostitse yksityiskohtaisia teknisiä tietoja, jotka liittyivät Ferrarilta vuotaneeseen materiaaliin. Alonson kerrotaan myös uhkailleen tallipäällikkö Ron Dennisiä sillä, että hän paljastaa tietovuotojupakan, ellei saa ykköskuskin asemaa tallista. Alonso tehosti vielä vaatimuksiaan Unkarin aika-ajoissa estelemällä varikolla tallikaveriaan Lewis Hamiltonia, jotta tämä ei ehtinyt aika-ajokierrokselleen. Kauden päätteeksi Kimi Räikkönen kiitti ja nappasi mestaruuden McLaren-kuskien nenän edestä.

Vuonna 2008 Alonson talli Renault juoni Singaporen GP:ssä tahallisen kolarin Alonson tallikaverille Nelson Piquet juniorille. Kolari toi radalle turva-auton, joka hyödytti merkittävästi juuri hetkeä aiemmin varikolla käynyttä Alonsoa. Turva-auton avittamana Alonso ajoikin kisan voittoon. Kolaroinnin tahallisuus kävi ilmi vasta vuotta myöhemmin. Tälläkin kertaa Alonso vältti henkilökohtaiset sanktiot, kun taas Renault'n tallipäällikkö Flavio Briatore ja insinööriosaston johtaja Pat Symonds suljettiin pitkäksi aikaa formula ykkösten ulkopuolelle.

Alonsolla on siis synkkä puolensa ja hänestä annetaankin hämmästyttävän kielteisiä lausuntoja tallipomojen taholta. Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner myönsi aivan äskettäin avoimesti, ettei Alonsoa kannata palkata, koska espanjalainen luo kaaosta talliin. Ferrarin edesmennyt pääjohtaja Sergio Marchionne linjasi vuosi sitten, ettei Ferraria kiinnosta ottaa Alonsoa takaisin sen jälkeen, kun espanjalainen oli loikannut McLarenille kaudeksi 2015 kesken voimassa olleen Ferrari-sopimuksensa. Myös Mercedes-leiristä on sanottu, että vuoden 2007 tietovuotoskandaali, johon Mercedes joutui mukaan toimittuaan tuolloin McLarenin moottorintoimittajana, estää Alonson palkkaamisen.

Kun Alonson tie kärkitalleihin oli henkilökohtaisten syiden takia tukossa, eikä McLaren ole monen vuoden odottelun jälkeenkään pystynyt tarjoamaan kilpailukykyistä kalustoa, ei Alonsolle oikein jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin hakea voittavaa kalustoa jostain toisesta sarjasta. Jäämme nyt odottamaan, mihin sarjaan ja talliin Alonso ensi kaudella päätyy.

Vihataan tai rakastetaan Alonsoa, niin Formula ykkösten kannalta hänen poistumisensa on joka tapauksessa menetys. Tämän tiesi myös F1-sarjan nokkamies Chase Carey, joka yritti parhaansa mukaan pitää Alonson mukana sarjassa, siinä kuitenkaan onnistumatta. F1:ssä pitäisi ajaa maailman parhaat kuljettajat ja ajotaitojensa puolesta Alonso kuuluu ehdottomasti edelleen siihen kastiin. Tämän kauden vertailu lahjakkuutena pidettyyn tallikaveriin Stoffel Vandoorneen kertoo omaa kieltään Alonson kyvyistä: aika-ajovertailussa Alonso johtaa Vandoornea 12-0 ja MM-pisteissä 44-8.

Onnea matkaan, Fernando.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.