Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Niki Juuselan kommentti: Verstappenilla on ryhtiliikkeen paikka – kärjen takana luvassa herkkua

Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press
Julkaistu 12.04.2018 07:24
Toimittajan kuva

Niki Juusela

F1-kauden kaksi ensimmäistä osakilpailua ovat osoittaneet miten nopeasti niin voimasuhteet, kuin myös ajatukset lajin ympärillä voivat vaihtua. Kun vielä ennen Bahrainin kisaa lähes kaikki olivat pohtimassa aivan aiheestakin, miten lajista saataisiin tehtyä entistä tasaisempaa ja katsojaystävällisempää, ovat useat vasta heränneet siihen jännityksen jälkeiseen maailmaan, jota Bahrainin kisa tarjosi.

MAINOS

Kiinan F1-viikonloppu
C Morella!

Perjantai: Harjoitukset klo 04.55 ja 08.55
Lauantai: Harjoitukset klo 05.55, aika-ajo klo 08.55
Sunnuntai: Kiinan GP klo 08.55, ennakkotunnelmat klo 07.30!

Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.

Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!

LUE MYÖS: Räikkösen onnettomuuden seuraus: Mutterinvääntimistä tutkinta – FIA ei usko enää sattumaan

Kun jätetään laskuista pois Ferrari-mekaanikon loukkaantuminen, oli Bahrainin osakisa yksi viimeaikojen jännittävimmistä. Harjoituksista alkoi pohdinta Mercedeksen vauhdin piilottelusta Ferrarin osoittamaa vauhtia vastaan.


Tuli lauantai ja edelleen punaiset olivat kärjessä. Valta näytti vaihtuneen. Mercedeksen vauhdin ylivoimasta aika-ajoissa ei juuri enää puhuttu kuin kaihona saksalaisvalmistajan kannattajien keskuudessa. Jopa Helmut Marko Red Bullilla oli hiljaa.

Red Bull onkin kärkitalleista juuri nyt oma lukunsa. Talli on osoittanut kisavauhdin olevan aivan kärkiluokkaa, mutta Renault-voimanlähteen luotettavuus on osoittautunut heikoksi. Mielenkiintoista tilanteessa on se, että muut Renaultin moottoreita käyttävät tallit ovat käytännössä säästyneet ongelmilta kisatilanteissa.

Molemmat Renault-tehdastallin kuskit ajoivat maalin niin Australiassa kuin Bahrainissa. Tilanne on sama myös McLarenilla. Red Bullin ukaasit Renaultin suuntaan luotettavuuden parantamiseksi saavat nousemaan myös ajatuksen peiliin katsomisesta Red Bullin sisällä.

Kuten monta kerta on todettu, on F1-auto niin kokonaisvaltainen yhtälö, jossa auton suunnittelun jokainen osa-alue linkittyy toisiinsa. Täten pelkästään Renaultin piikkiin on vaikea laittaa koko ongelmavyyhtiä. On täysin ymmärrettävää, että primitiivireaktio keskeytyksen jälkeen nostaa päätään, mutta tallin sisällä täytyy myös selvittää, mitä muuta auton suunnittelussa on sellaista, joka voi johtaa ongelmiin.

Max Verstappen on tällä hetkellä oma lukunsa. Kahden ensimmäisen kisan poikamainen hötkyily on johtanut virheisiin, joista olin kuvitellut täksi kaudeksi päästyn eroon hollantilaisen kohdalla. Yritystä on aivan liikaa ja nyt täytyy löytyä maltti seuraavien kisojen aikana. Nyt on ryhtiliikkeen paikka.

Valitettavaa Red Bullin kannalta, mutta tallin ongelmat ovat mahdollistaneet terävimmän kärjen takana sijoitukselliset uroteot, joita ollaan nähty Fernando Alonsolta Australiassa ja ennen kaikkea Toro Rosso-kuski Pierre Gaslyltä Bahrainissa. Ilman Kimi Räikkösen ja Red Bullien keskeytystä, olisi Gasly ollut kilpailussa seitsemäs, eikä loistava ajo olisi noussut tietenkään niin suureksi puheenaiheeksi, kuin lähes sankarillinen neljäs sija. Osoitus jälleen siitä, kuinka huippuunsa viety luotettavuus formuloissa on tappanut suurimmaksi osaksi yllätyksellisyyden sijoituksissa, jotka olivat mahdollisia vielä joitain vuosia sitten. Olemassa on ristiriita, koska luonnollisesti kaikki tallit tavoittelevat nopeuden lisäksi vain ja ainoastaan luotettavuutta, etenkin kiristyneiden sääntöjen vallitessa.

Toro Rosson ja McLarenin aurinkoiset loisteet kuitenkin edelleen alleviivaavat sitä, kuinka kolmen takana nippu on tiivistynyt entisestään. Toro Rosson vauhti näyttää korostuvan radoilla, joissa vaaditaan suoranopeutta ja voidaan ajaa pienemmällä downforcella. Osoitus erinomaisesta ymmärryksestä auton käyttäytymisestä ja vahvuuksien korostamisesta.

Red Bullilla Renault ei tuota tarpeeksi voimaa, jotta vauhti näkyisi aika-ajoissa etenkin Adrian Neweyn suunnittelufilosofian tarpeisiin, jossa auto rakennetaan juuri kyseisen perusperiaatteen mukaan. Sama ongelma vaikuttaa oleva myös McLarenilla, jotka mitä ilmeisemmin voivat kärsiä pitkien suorien vaikutuksesta Kiinan osakilpailussa. Kuulostaako tutulta McLarenin kohdalla? Mikä muuttui viime kaudesta, muu kuin moottorinvalmistaja?

Herkullista on kuitenkin seurata, kuinka erityyppiset radat vaikuttavat voimasuhteisiin. Alkukausi on kuitenkin jo nyt osoittanut, että käsillä oleva kausi tulee tarjoamaan puheenaiheita ja ennen kaikkea ikimuistoisia kisoja, joista laji elää ja hengittää. Käsi pois paniikkinapilta.

Lisää aiheesta:

Hollannin GP:n topit ja flopit: Max Verstappen ajoi Lewis Hamiltonin harvinaisen tilanteen eteen – yhden tallipomon olisi syytä astua esiin ja pistää joukkonsa ruotuunNiki Juuselan kommentti: Viikonloppu suomalaistoivoa täynnä – Mercedeksen aika-ajovauhti ihmetyttääNiki Juuselan kommentti: Bottaksella edessään uransa suurin ja raadollisin haasteKommentti: Bottaksen tilanne ei ole kriittinen, mutta saalistajat vaanivat joNiki Juuselan kommentti: F1-sarjassa eletään suomalaisittain poikkeuksellisia aikojaNiki Juuselan kommentti: Kiinassa pitää tapahtua
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"