Kommentti: Miksi juuri nyt, Max Verstappen?

Max Verstappenin perjantaina julkistettu pitkäaikainen jatkosopimus Red Bullin F1-tiimin kanssa tuli varsin puskista, mutta hetken mietittynä ilmoitus oli loppujen lopuksi aika looginen.

MAINOS

USA:n F1-viikonloppu
C Morella!

Perjantai: Harjoitukset klo 21.55
Lauantai: Harjoitukset klo 18.55, aika-ajo klo 23.55
Sunnuntai: USA:n GP klo 21.55, ennakkotunnelmat klo 20.35!

Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!

Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.

Uuden sopimuksen myötä Verstappen ajaa Red Bullilla aina vuoteen 2020 asti eli kolme seuraavaa kautta. Sopimuksen kesto on mielenkiintoinen, koska tällä hetkellä ei tiedetä varmuudella, millä moottorilla tiimi kilpailee ensi kauden jälkeen.

Nykyinen sopimus Renault’n kanssa on kuitenkin huhujen mukaan loppumassa tulevaan vuoteen eikä ranskalaisyhtiön asiakkuus tunnu muutenkaan Red Bullin kaltaiselle toimijalle enää mielekkäältä. Neljän mestaruuden suoran jälkeen apajille ovat tulleet myös Renault’n oma tehdastiimi sekä viimeisimpänä lisäyksenä McLaren, jolla on täydet edellytykset haastaa Red Bull autonrakentajana vastaavalla moottorilla.

Mihin siis Verstappen sitoutuu, kun hän allekirjoittaa jatkosopimuksen kolmeksi seuraavaksi vuodeksi? Red Bullilla on nimittäin erittäin vähän vaihtoehtoja moottoririntamalla. Moottorisäännöt muuttuvat vasta vuodesta 2021 alkaen, joten sitä ennen on vaikea nähdä, että mikään uusi valmistaja (esimerkiksi huhutut Porsche tai Aston Martin) haluaisi lähteä kilpailemaan yli puolen vuosikymmentä V6-hybridimoottoreita kehittäneitä Mercedestä, Ferraria ja Renault’a vastaan.

Red Bullin kakkostiimi Toro Rosso on vaihtamassa jo ensi kaudella Hondan moottoreihin, mutta emotallilla ei ole mitään takeita japanilaiskoneiden tulevasta suorituskyvystä, vaikka pääsisikin sen ykköskumppaniksi kaudesta 2019 alkaen. Jotain Verstappenin täytyy kuitenkin suunnitelmista tietää.

Loogisempi selitys saattaakin löytyä Verstappenin aiemmasta sopimustilanteesta. Red Bullin kuskipaikoista diktaattorin lailla päättävä Helmut Marko töksäytti aiemmin syksyllä julkisuuteen, että tallin kuljettajista Daniel Ricciardo on jo tunnustelemassa vapaita markkinoita, sillä hänen sopimuksensa päättyy vuoden 2018 päätteeksi. Sen sijaan Verstappen oli jo aiemmin sidottu Red Bullille pidemmäksi aikaa.

Näin ollen Ricciardo on vapaa kilpailemaan ensi kauden päätteeksi kilpailun alle tulevista Valtteri Bottaksen ja Kimi Räikkösen paikoista Mercedeksellä ja Ferrarilla, kun suomalaisten yksivuotiset jatkosopimukset umpeutuvat. 20-vuotias Verstappen olisi varmasti ollut halutumpi nimi kiinnitettäväksi, mutta toisaalta kahden jättitallin mestarikuskeilla Lewis Hamiltonilla ja Sebastian Vettelillä on sanansa sanottavana siihen, kuka heidän kanssaan ajaa samassa tiimissä. Vettel teki elokuussa jatkosopimuksen Ferrarin kanssa vuoteen 2020 asti, ja myös Hamilton on aloittanut tunnustelut oman paperinsa jatkamisesta.

Verstappen ei siis välttämättä jatkanut sopimustaan kuin yhdellä vuodella. Hän on kuitenkin osoittanut tämän kauden menestyksellään olevansa valmis Red Bullin keulakuvaksi ja tällä peliliikkeellä hän ainakin varmistaa olevansa yhden F1-jätin ykköshevonen tulevina vuosina – jos kerran Mercedekselle ja Ferrarille ei ole asiaa ennen vuotta 2021. Onhan hän silloinkin vasta 23-vuotias.


Lue myös:

    Uusimmat