Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kommentti: Opettajilta kylmä suihku päättäjille – "Peruskoulun rahoituksessa miljardin euron aukko"

2:08Opettajat huolissaan perusopetuksen rahoituksesta
Julkaistu 03.08.2017 20:27
Toimittajan kuva

Joonas Lepistö

joonas.lepisto@mtv.fi

LepistoJoonas

OAJ:n aamuinfo latasi koulujen alkuun ylimääräistä virettä. Tilaisuus alkoi puheenjohtaja Luukkaisen "peruskoulu on pelastettava" -jyrinällä. Mahtipontisuudestaan huolimatta opettajien sanoma on syytä ottaa vakavasti.

Järjestön lista oli kurmuuttavaa kuunneltavaa.

1. Ainoastaan kolme prosenttia opettajista ja rehtoreista pitää oppilaan tuen resursseja riittävinä. 

2. Perusopetuksen piiristä löytyy jopa 38 lapsen kokoisia ryhmiä. 

3. Yli 90 000 lasta työskentelee yli 25 oppilaan ryhmissä.

4. Oppimistulosten ero heikoimmin ja parhaiten pärjäävän kymmenyksen välillä on kasvanut kymmenessä vuodessa niin paljon, että se vastaa kokonaisen lukuvuoden oppimista. 

5. 15 prosenttia nuorista ei yllä toisen asteen tutkintoon.

6. Lukioiden valtiorahoitus on mitoitettu niin tiukaksi, että kunnat ovat paikanneet tilannetta 112 miljoonalla eurolla. Valtionosuus on siis enää 82 prosenttia todellisista kustannuksista.  

Haastattelin tilaisuuden jälkeen opetusministeriä. Hän heitti pallon kuntakentälle.

– Kunnilla on vastuu siitä, että opetussuunnitelmien tavoitteet voidaan jokaisen lapsen kohdalla saavuttaa ja onneksi hyvä uutinen on se, että kuntatalous on vahvistumassa eri toimien johdosta ja kuntien tehtävä on huolehtia siitä, että paremmassa taloustilanteessa varoja ohjataan perusopetuksen kehittämiseen, kertoo . 

Sanni Grahn-Laasonen

Silti Kuntaliiton laskelmat osoittavat, että vuodesta 2012 vuoteen 2019 mennessä jo tehdyillä päätöksillä peruspalveluiden valtionosuusrahoitusta leikataan noin 20 %.

Tämä kohdistuu myös esi- ja perusopetukseen. Vaikka haluan luottaa kunta-ammattilaisten luovuuteen, ja päättäjien nokkeluuteen, viidenneksen kokoinen lovi ei voi olla näkymättä. 

Puheenjohtaja Olli Luukkainen kertoi tänään myös, että suomalaisen peruskoulun rahoituksessa on jo nykyisellään miljardin euron aukko, jos vertaa Pohjoismaiden keskitasoon. Erotumme kuitenkin positiivisesti muista Pohjoismaista, muistuttaa ministeri.

Peruskoulu on siis elävä esimerkki siitä, että ilmeisen halvalla saa hyvää. OECD:n keskimääräistä pienemmillä tuntimäärillä on päästy huipputuloksiin. Kuinka kauan?

Opettajien pääviesti on se, että koulutusta on kurjistettu liian pitkään. Yhtä lailla muut alat ovat kärsineet nuhjuisesti taloudesta, mutta viesti on syytä ottaa vakavasti.

Miksi? Siksi, että koulutus on yksi keskeinen tekijä siinä, miksi Suomi on nyt sitä, mitä on – hyvä valtio.  

Ja se sama koulutus on myös harvoista asioista, joista maamme tunnetaan maailmalla. Vaikka Suomi yhä keikkuu monilla mittareilla kansainvälisellä huipputasolla, etenemisen suunta on väärä. 

Päiväni sisälsi lukuisia puheluita alan asiantuntijoiden kesken. Erityisesti tämä jäi mieleen: 

"Se ei riitä, että puhutaan pehmeitä ja tehdään projekteja, kun tosiasia on se, että pohjaa murennetaan koko ajan." 

Toivon, että kyseinen asiantuntija on väärässä. Sillä, jos hän olisi oikeassa, samalla murentaisimme jotain ehkä kaikista tärkeintä – kollektiivista yhteiskuntarauhaa. 

Lisää aiheesta:

Luokalle jääneiden lasten määrä ei enää vähene – osa kolmannelle siirtyvistä ei välttämättä osaa lukea edes sanojaOAJ-pomo MTV:lle: Nämä asiat uusien kuntapäättäjien on korjattava kouluissaTutkija sanoo Opetushallituksen vieraantuneen peruskoulujen arjesta – virasto kiistää ja väläyttää "koulutuksen sote-uudistusta"Suomen Pisa-menestys romahti – opettajat listaavat kolme syytä Tiedeministeri Honkonen MTV Uutisille oppimistulosten luisusta: "Peruskoulu on rikki"Opettajan hätähuuto: Kouluissa ei ole aikaa kohtaamisille – opettajien työaika on paisunut kuin pullataikina, mutta sekään ei riitä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 19:52
    Politiikka

    Keskustan Ovaska varoittaa Länsirata-kuntia kustannuksista – "Vastuutonta"

  • 19:33
    Liikenne

    Joutuuko valtio maksumieheksi, jos Länsiradan hinta karkaa käsistä? Tästä sovittiin

  • 19:23
    Onnettomuudet

    Kuljettaja törmäsi lapseen suojatiellä Lohjalla

  • 17:57
    MTV Uutisextra

    Ministeri Ranne MTV:lle: Suomi tilaa kolmesta viiteen uutta jäänmurtajaa – nimesi ensimmäisen

  • 15:36
    Oikeudenkäynnit

    16-vuotias poika iski aikuista uhria veitsellä Jyväskylässä – syyte tapon yrityksestä hylättiin