Hallitus on varannut ensi lukuvuonna toteutuvaan oppimisen tuen uudistukseen lähes 100 miljoonaa euroa. Määrärahaa ei kuitenkaan ole korvamerkitty, vaan on täysin uusista kunnanvaltuutetuista kiinni, että rahat todella käytetään koululaisten oppimistulosten parantamiseen, sanoo opettajia edustavan OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto.
Ensin myönteistä: hallitus on lähtenyt korjaamaan koulujen ongelmia uudistamalla oppimisen tuen ensi syksystä alkaen. Kunnissa todellisuus on kuitenkin se, että tulevat kunnanvaltuutetut ovat täysin vastuussa uudistuksen viemisestä eteenpäin.
– Se on tietysti harmillista, että tämä ei ole korvamerkittyä rahaa. Mutta nyt kuntapäättäjien vastuulla on se, että saamme oppimis- ja osaamistason nousuun. Ja jotta jokaisen lapsen oikeus tähän tukeen tarvittaessa toteutuu, pitää päättäjien kohdentaa varatut määrärahat tähän tuen uudistamiseen, sanoo puheenjohtaja Katarina Murto Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:sta.
MTV Uutisten tietojen mukaan kunnissa on ollut tapauksia, joissa opetustoimelle ei yksinkertaisesti osoiteta niitä varoja, jotka olisi tarkoitettu oppimisen tukeen.
Erityisopettajia tarvitaan yhä enemmän
Pätevien opettajien puute on OAJ:n mukaan keskeinen este oppimistulosten parantamisessa. Myös Kuntaliitossa on kuultu samoja viestejä kentältä.
– Meillä on pulaa erityisopettajista ja erityisluokanopettajista, mikä tietysti hankaloittaa sitä erityisen tuen järjestämistä, sanoo perusopetuksen erityisasiantuntija Kuntaliitosta.

