Ympäristöystävällisyys on noussut avaintekijäksi henkilöautomarkkinoilla, mutta myös autourheilun huippusarjat F1 ja rallin MM-sarja ovat taipuneet ympäristötalkoisiin. Vaihtoehtoja sarjojen sähköistämiseen kartoitetaan.
Siirtyminen sähköön edes osittain tapahtunee todennäköisemmin ensin pienemmissä sarjoissa. Kilpa-ajaja Niclas Grönholmin mukaan tämä voisi olla rallicrossin iskunpaikka.
– Jos MM-sarja sähköistyy, tehtaat voisivat lähteä mukaan. Sen myötä kuljettajat alkaisivat tienaamaan, Grönholm viittaa tehdastalleihin, jotka voisivat panostaa ajokalustoon ja kuljettajiin.
Toukokuussa 24 vuotta täyttävä Grönholm ajaa isänsä Marcus Grönholmin GRX-tallissa. Niclaksen lisäksi tallin kuljettajista rallicrossin MM-sarjaa kiertävät venäläinen Timur Timerzjanov ja kolmoskuljettaja Joni Wiman.
– Suomessa olisi varmasti paljon lahjakkaita tyyppejä, jotka voisivat nousta huipulle rallicrossissa, mutta budjetin löytäminen kilpailukauteen on vaikeaa. Pitää olla hyvät tukijoukot ja kontaktit, Niclas Grönholm tuumii.
Vallitseva koronavirustilanne ja sen vaikutukset eivät ole hyvä asia talleille ja kuljettajille.
– Toivottavasti sponsorit pysyvät mukana vaikeasta ajasta huolimatta eikä kuljettajia jää pois sarjasta talousongelmien vuoksi. Kaikki tallit ovat yksityisrahoitteisia, Grönholm muistuttaa.
Kun isojen tehdastallien luomaa suojaa ei ole, rallicross-tallit ovat erityisen herkkiä maailmantalouden suhdannevaihteluille. Koronavirus iski lonkeronsa myös sähköistämissuunnitelmiin.

