Kolaritutkintaan kaivataan lainsäädäntöä

Liikenneonnettomuuksien tutkintaa tulisi liikenneministeriön työryhmän esityksen mukaan ohjata lailla. Nykyisin tieliikennevahinkojen tutkinta perustuu osallistujien keskinäiseen sopimukseen ilman nimenomaisia säännöksiä.

Liikenneministeri Matti Auralle (kok.) tänään mietintönsä luovuttanut työryhmä katsoo, että lakisääteisyys selventäisi virkavastuita ja valtuuksia sekä turvaisi toiminnan puolueettomuuden ja jatkuvuuden.

Esityksen mukaan tutkinta rahoitettaisiin edelleen liikennevakuutusmaksuun sisältyvällä liikenneturvallisuusmaksulla. Budjettirahoitusta ei siten tarvittaisi. Varat tutkintaan osoittaisi sosiaali- ja terveysministeriö, mutta muuten toimintaa valvoisi liikenneministeriö. Uutta lakiesityksessä on tutkinnan osapuolten yhteisen johtokunnan perustaminen.

Helpotuksia tutkintaan

Varsinaisen tutkinnan hoitaisivat edelleen alueelliset tutkijalautakunnat. Niiden jäseninä on yleensä poliisin lisäksi ajoneuvotekniikan, tienpidon ja lääketieteen asiantuntijoita. Tutkijalautakunta kerää tietonsa pääasiassa onnettomuuspaikalta.

Nykyisin tarvitaan onnettomuuden osapuolien suostumus ennen kuin lautakunta voi esittää kysymyksiä tai tutkia ajoneuvoja ja muita esineitä poliisitutkinnan ulkopuolella. Uudessa laissa nämä määritettäisiin lailla ja sallittaisiin. Mukaan tulisi vielä tiettyjen salassapitosäädösten helpotuksia. Ehdotetun lain mukaan voisi lautakunta saada tietoja esimerkiksi kuljettajan terveydentilasta ja muista rikkomuksista.

Uusi laki koskisi tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien selvittämistä. Kaikkien onnettomuuksien tutkimiseen se ei velvoittaisi. Nykyisin lautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet liikennevahingot ja useimmat vakavat onnettomuudet. Lisäksi on tutkittu mm. raskaan liikenteen, koululaiskuljetusten, kevyen liikenteen ja ilmatyynyn laukeamiseen liittyviä turmia.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat