Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kokenut onnettomuustutkija nosti esiin todellisen sähköautohuolen – "Ei valvota mitenkään"

0:48Muista nämä asiat, kun lataat sähköautoa kotonaMuista nämä asiat, kun lataat sähköautoa kotonasi.
Julkaistu 14.12.2022 12:27

Ville Järveläinen

Vaikka sähköautojen edut ovat monessa mielessä selvät, tuovat ne Onnettomuustietoinstituutin mukaan uudenlaisen haasteen liikenneonnettomuuksien tutkintaan. Kokenut onnettomuustutkija toivoo alalle yhteisiä turvallisuuden varmistavia pelisääntöjä kaikille sähköautojen kanssa toimiville.

Autotekniikan lehtori Tapio Kyngäs on tutkinut liikenneonnettomuuksia jo 25 vuotta. Hänen tehtävänään on valokuvata sekä onnettomuusautoa että -ympäristöä. Usein työ jatkuu varsinaisen onnettomuuspaikan jälkeen korjaamolla, jossa auto päästään nostamaan ilmaan.

– Autosta tutkitaan renkaat, jarrut, alusta ja hallintalaitteet sekä tietysti turvavyöt ja muu turvatekniikka. Lisäksi etsin, löytyykö autosta esimerkiksi alkoholia tai lääkkeitä, tai näkyykö siinä henkilöiden iskeytymisjälkiä, Kyngäs kertoo Onnettomuustietoinstituutin tiedotteessa.

Nykyautoista on lisäksi saatavissa ulos runsaasti dataa, jota voidaan hyödyntää onnettomuustutkinnassa. Tiedot voivat paljastaa olennaisia yksityiskohtia esimerkiksi ajoneuvon nopeudesta tai kuljettajan ohjausliikkeistä ja jarrutuksesta.

Lue myös: Aiheuttaako sähköautojen äänettömyys vaaratilanteita parkkipaikoilla?

Sähköautot ovat haaste tutkijoille

Viime vuosina hurjasti yleistyneet sähköautot ovat tuoneet lisähaastetta myös onnettomuuksien tutkintaan. 

Kyngäs on paneutunut asiaan perinpohjaisesti, sillä sähköautojen onnettomuustutkinta oli myös hänen opinnäytetyönsä aihe. Hän huomauttaa, että jos onnettomuusauto on sähköauto, voi onnettomuustutkintaa edeltävän valmistelevan työn määrä olla iso.

– Esimerkiksi tietty ajoneuvotyyppi voi lähteä itsekseen liikkeelle, joten auton käynnistyminen täytyy estää. Lisäksi vaaraa aiheuttavat mahdollisen akkupalon synnyttämät erittäin myrkylliset kaasut. Tärkeintä kuitenkin on varmistaa ajoneuvon jännitteettömyys, ja se on ammattilaisen tehtävä. Onnettomuustutkijan täytyy itse kuitenkin pystyä varmistamaan, että se on tehty asianmukaisesti. Aina näin ei ole, Kyngäs toteaa.

Kyngäs kertoo Onnettomuustietoinstituutin tiedotteessa, että merkkiliikkeiden tietämys sähköautoista ja niiden erityisvaatimuksista on hyvällä tasolla, mutta riski piilee yleiskorjaamolla ja esimerkiksi hinauspalveluissa. Lisäksi yhteiset, turvallisuuden varmistavat pelisäännöt sähköajoneuvojen osalta puuttuvat hänen mukaansa kokonaan.

– Sähköautojen kanssa toimiville on räätälöity oma koulutus, mutta koulutusvelvoitteen täyttämistä ei valvota mitenkään. On todella tärkeää ymmärtää, mitkä ne korkeajännitteiset osat autossa ovat, koska nykyään et voi tietää, onko ajoneuvo tehty vaarattomaksi. Jotta kaikki toimijat tietäisivät, mikä tilanne kunkin auton osalta on, pitäisi olla yhteinen tapa merkitä, onko se tehty jännitteettömäksi. Se voisi olla vaikka autoon liimattava tarra, Kyngäs ehdottaa.

Lue myös: Onko auton koolla ja iällä väliä kolarissa? Teppo kertoo, mikä ratkaisee lopputuleman

Lähde: Onnettomuustietoinstituutti

Lisää aiheesta:

Miten painavan sähköauton turvallisuusriskit on huomioitu mahdollisessa törmäyksessä?Onnettomuustutkija muistelee kolaria, joka paljasti autojen turvallisuudessa tapahtuneen harppauksen: "Vanhemmassa autossa menehtyivät kaikki, kun uudemmassa kuskilta nyrjähti vain nilkka"Voiko sähköautojen äänettömyys aiheuttaa vaaratilanteita liikenteessä?Onko sähköauto turvallinen? Ammattimies kertoo, mitä kaikkea on syytä ottaa huomioon: "Näin asia ei tietenkään saisi olla"Harri on työskennellyt vapaaehtoisena 600 onnettomuuspaikalla – jos hän saisi päättää, tulisi autoihin mullistava varusteLiikennevakuutuskeskuksella huonoja uutisia sähköautoilijoille: "Valitettava fakta"
SähköautotAutotLiikenneturvallisuusTurvallisuusAuton toimintaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään

  • 27.9.15:56
    Auton verot

    Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"