Vaikka sähköautojen edut ovat monessa mielessä selvät, tuovat ne Onnettomuustietoinstituutin mukaan uudenlaisen haasteen liikenneonnettomuuksien tutkintaan. Kokenut onnettomuustutkija toivoo alalle yhteisiä turvallisuuden varmistavia pelisääntöjä kaikille sähköautojen kanssa toimiville.
Autotekniikan lehtori Tapio Kyngäs on tutkinut liikenneonnettomuuksia jo 25 vuotta. Hänen tehtävänään on valokuvata sekä onnettomuusautoa että -ympäristöä. Usein työ jatkuu varsinaisen onnettomuuspaikan jälkeen korjaamolla, jossa auto päästään nostamaan ilmaan.
– Autosta tutkitaan renkaat, jarrut, alusta ja hallintalaitteet sekä tietysti turvavyöt ja muu turvatekniikka. Lisäksi etsin, löytyykö autosta esimerkiksi alkoholia tai lääkkeitä, tai näkyykö siinä henkilöiden iskeytymisjälkiä, Kyngäs kertoo Onnettomuustietoinstituutin tiedotteessa.
Nykyautoista on lisäksi saatavissa ulos runsaasti dataa, jota voidaan hyödyntää onnettomuustutkinnassa. Tiedot voivat paljastaa olennaisia yksityiskohtia esimerkiksi ajoneuvon nopeudesta tai kuljettajan ohjausliikkeistä ja jarrutuksesta.