Olen seurannut tiiviisti virtuaalilasimarkkinoita viime syksystä lähtien. Tuolloin varsinkin Samsung esitteli laseja näkyvästi IFA-messuilla ja sama rummutus jatkui tammikuussa CES-messuilla Las Vegasissa. Äskettäin päättyneillä Barcelonan mobiilimessuilla virtuaalitodellisuus oli yksi kuumimmista puheenaiheista.
Samsungin markkinointipanostus on mittava: Barcelonassa yhtiö jakoi virtuaalilasit jokaiselle lehdistötilaisuuteen osallistuneelle toimittajalle. Tilaisuudessa oli 4500 ihmistä. Lisäksi laseja on jaettu maksutta Galaxy S6:n ostajille ja uusimman Galaxy S7 -puhelimen ennakkotilaajille.
Barcelonassa yhtiö jakoi virtuaalilasit jokaiselle lehdistötilaisuuteen osallistuneelle toimittajalle. Tilaisuudessa oli 4500 ihmistä.
Virtuaalitodellisuudessa on kyse uudenlaisesta tavasta kokea eri sisältöjä. Valokuvat avautuvat silmien eteen uudella tavalla, kun niissä kuvattua maailmaa voi ihastella edestä, takaa ja sivuilta. Liikkuvan kuvan käytössä virtuaalitodellisuus on vielä vakuuttavampi kokemus. Useimmiten käytetty virtuaalilasien demosovellus on vuoristorata, joka parhaimmillaan kutkuttaa vatsanpohjaa lähes samalla tavalla kuin aidossa huvipuistossa.
Samsung on päässyt eturintamaan virtuaalilasimarkkinoilla. Oculuksen kanssa tehdyn yhteistyön hedelmänä syntyneet Gear VR -lasit ovat laadultaan riittävät miellyttävään virtuaalikokemukseen, eikä lasien hinta ole ylitsepääsemätön, ainakaan jos omistaa näyttönä toimivan Galaxy S6 -älypuhelimen.
Gear VR on virtuaalitodellisuuden alku, josta on hyvä ponnistaa. Grafiikaltaan lasit eivät tarjoa huikeaa elämystä. Lähinnä elämys syntyy itse virtuaalisesta todellisuudesta silloin, kun laseja käytetään ensimmäisiä kertoja. Toisaalta sama elämys saattaa syntyä monelle Googlen alle 10 euron hintaisilla Cardboard -pahvilaseilla.

