Länsimetro on kulkenut vastatuulessa louhintavaiheesta asti – avajaisia odoteltu jo kolme vuotta
Länsimetron matkustajaliikenteen on määrä käynnistyä lauantaina 18. marraskuuta. Projektin tie on ollut pitkä ja kivikkoinen ja läntisen osuuden käyttöönotto on viivästynyt useaan otteeseen.
Ensi viikolla avattava osuus on 14 kilometriä pitkä ja se sisältää kahdeksan uutta asemaa Helsingin ja Espoon alueella. Metro kulkee matkan maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa.
Läntisen osuuden rakentaminen alkoi vuonna 2009 Helsingin puolella ja Espoossa vuonna 2010. Alkuperäisen arvion mukaan ensimmäisen vaiheen piti valmistua vuonna 2014, mutta tuolloin vasta louhintatyöt saatiin päätökseen.
Aikatauluja lykättiin ensin vuoteen 2015, josta tavoiteavajaispäivää siirrettiin elokuulle 2016. Alkukesällä 2016 länsimetron järjestelmien koekäytössä havaittiin ongelmia, joiden takia avajaispäivä lykkääntyi jälleen.
Marraskuussa 2016 kerrottiin länsimetron ensimmäisen vaiheen kustannusarvion noususta yhteensä 1 186 miljoonaan. Alkuperäinen hintalappu oli 714 miljoonaa. Marraskuussa irtisanottiin myös toimitusjohtaja Matti Kokkinen. Kokkisen tilalle nousi rakennusinsinööri Ville Saksi.
Metroliikennettä testattiin yhdessä pelastusviranomaisten ja rakennusvalvonnan kanssa. Muun muassa paloliukuovien kanssa ilmenneitä ongelmia korjattiin.
Metron asemat ja rata luovutettiin HKL:n hallintaan lokakuussa. Länsimetro läpäisi HKL:n koeajojakson marraskuun alussa.
Lokakuussa 2017 julkaistun selvityksen mukaan aikataulujen seuranta ei länsimetron rakentamisen loppuvaiheessa ollut riittävää ja yksittäiset urakat kasautuivat. Käyttöönottovaiheen laajuutta ei myöskään osattu ennakoida, eikä sen toteutusta oltu suunniteltu riittävästi.
Toinen vaihe: Matinkylä–Kivenlahti
Länsimetron toisessa vaiheessa metrolinjaa jatketaan Matinkylästä seitsemän kilometriä eteenpäin ja Espooseen rakennetaan viisi uutta asemaa. Toisen vaiheen louhinnat ovat loppusuoralla.
Länsimetron toimitusjohtaja Ville Saksi arvioi toukokuussa Länsiväylä-lehdelle, ettei toisen vaiheen valmistuminen vuonna 2020 ole "missään skenaariossa mahdollinen". Toisen vaiheen on arvioitu maksavan noin 767 miljoonaa.
Uusimmat
-
12:12
Hallitukselle jälleen uusi välikysymys – aiheena talouspolitiikka
-
12:11
Juska Salminen romahti soitettuaan viimeisen kerran HIMin riveissä: "Sitten mentiin syvälle"
-
12:06
Fiskars aloittaa muutosneuvottelut – lähes 200 tehtävää saattaa loppua
-
12:01
MTV testasi viisi kevään uutuusruokatuotetta – "Vetää ihan hiljaiseksi"
-
11:58
Kaisa Korhonen on kuollut
-
11:53
Lämmin vappu uhkaa väistyä nopeasti – meteorologin sanat kertovat kaiken: "Näyttää aika tylyltä"
-
11:35
Etelä-Norjan ilmatila jälleen avattu – tästä lentokaaos johtui
-
11:20
MTV seuraa tulospäivää: Nesteen liikevaihto laski
-
10:52
Järvenpään ravintola-ampumisesta vaaditaan vangittavaksi 21-vuotiasta naista – Poliisi: "Meillä on muitakin epäiltyjä"
-
10:52
Kruununprinsessa Victoria aloittaa upseerin opinnot
-
10:51
Suora lähetys kello 13.20: Jengirikollisuus kuriin? Oikeusministeri esittelee toimet
-
10:49
NHL-joukkue sai hurmioituneen vastaanoton uudessa kodissaan – Lauri Markkanen otti kaiken ilon irti
-
10:42
Salossa tapahtuneen murhan esitutkinta valmistumassa – poliisi epäilee neljää henkilöä
-
10:41
Käytetyissä huonekaluissa piilee inhottava riski – "Havaitseminen voi olla hyvinkin haastavaa"
-
10:40
Suora lähetys: Lukiolaiset marssivat ulos vastustaakseen hallituksen leikkauksia
-
10:37
Etelä-Norjan ilmatila ammottaa tyhjyyttään: Animaatio näyttää, kuinka nopeasti koneet ohjattiin pois
-
10:35
Poliisi varoittaa kavalista huijareista – onnistuneet viemään kymmeniätuhansia euroja
-
10:23
VM: Velkaantumisen taittamiseksi tarvitaan lisää säästöjä ja verojen korotuksia
-
10:16
Tiger Woodsille sadan miljoonan erikoisbonus
-
09:53
Pariisin ikoninen maamerkki kärsi mittavat vahingot
-
Lataa lisää