Mainos

Koeajossa Volvo S90 T8 – 10 kysytyintä kysymystä pistokehybridistä

Autokanta sähköistyy ja moni miettii siirtymistä hybridiin. Keräsimme kysytyimmät kysymykset koskien ladattavaa hybridiautoa ja testasimme asiat käytännössä Volvo S90 T8 Plug In Hybridillä Suomen talvessa.

Hinta alkaen 70 213 €
Koeajoauto 90 066 €

1. Miksi ladattavat hybridit ovat niin suosittuja?
Hybridiauton ostaminen houkuttaa monia. Eniten siksi, että autoveron osuus auton kokonaishinnasta jää huomattavan pieneksi kiitos ilmoitettujen pienten CO2-päästöjen. Esimerkiksi Volvon T8-hybridi on osoittanut suosituksi etenkin XC60-mallissa. Malliston suurimmassa lippulaivamalli S90:ssä T8:n autoveron osuus on pienimillään noin 3 500 euroa, kun pelkällä bensiinimoottorilla vastaavan auton autoveron osuus on noin 20 000 euroa.

2. Paljonko sähköllä oikeasti pääsee?
Pelkällä sähköllä pääsee S90 T8 -mallilla enintään 45 kilometriä. Käytännössä tämä on mahdollista lämpimällä säällä. Kovimmilla pakkaskelillä sähkön toimintasäde pahimmillaan puolittuu.

3. Kuinka pitkä toimintasäde autolla kokonaisuudessaan on?
Volvon S90 T8:ssa on enintään 45 kilometrin toimintasäteeseen riittävä akusto sekä 50 litran bensiinitankki. Yhdellä latauksella ja yhdellä tankilla pääsee ajotavasta riippuen vähintään noin 600 kilometriä.

4. Miten kauan lataaminen kestää?
Verkkovirrassa akku latautuu täyteen nopeimmillaan alle kolmessa tunnissa, kun käytetään auton mukana tulevaa Type2-johtoa ja esimerkiksi kotiin asennettavaa erillistä latauslaitetta. Tavallisesta kotipistorasiasta autoa voi ladata auton mukana tulevalla toisella johdolla, jolloin täyteen lataaminen kestää noin kuusi tuntia. Auton voi myös ajastaa aloittamaan lataaminen juuri ennen lähtöä, jolloin akkujen lämpötila on liikkeelle lähdettäessä optimaalisempi, mikä vaikuttaa akkujen keston lisäksi sähköiseen suorituskykyyn. Akku latautuu hieman myös ajaessa, kun jarrutusenergiaa otetaan talteen. Lisäksi akun voi ladata ajon aikana polttomoottorilla, jos vaikka pitkän maantieajon jälkeen haluaa ajaa vain sähköllä kaupunkia lähestyessä.

5. Miten lataamiseen tulisi sitoutua?
Ladattavan hybridin vahvuus sähköautoon verrattuna on sen monipuolisuus. Useimpien ihmisten päivittäiseen käyttöön riittävän sähköisen toimintasäteen jälkeen polttomoottori mahdollistaa myös pidempien matkojen suorittamisen ilman ennakkosuunnittelua. Lataushybridi on järkevä, jos asennoituu lataamaan autoa päivittäin ja ottamaan rutiineihinsa myös esimerkiksi ilmaisten latauspaikkojen hyödyntämisen asioidessaan vaikka ruokakaupassa.

6. Paljonko auto todellisuudessa kuluttaa, jos sitä ei lataa säännöllisesti?
Painavalla sähkö- tai hybridiautolla kulutukseen vaikuttaa huomattavasti se, missä ja miten ajaa sekä kuinka ajamista valmistelee. Sähkömoottori soveltuu toiminnaltaan erityisen hyvin kaupunkiajoon, mutta tyhjillä akuilla systeemi kuluttaa enemmän polttoainetta kuin vastaavanlainen pelkällä polttomoottorilla varustettu yksilö. Valmistajan ilmoittamaan kahden litran yhdistelmäkulutukseen pääsee todellisuudessa helposti, jos autoa lataa säännöllisesti ja pelkällä polttomoottorilla ajetaan vain satunnaisesti. Pitkän matkan ajossa kulutus tasaantuu noin 5,5-6 litraan sataa kilometriä kohden. Kovimmat kulutuslukemat kerätään pakkasella ilman esilämmitystä ja pelkässä kaupunkiajossa sekä kovissa kiihdytyksissä, jolloin kulutus on helposti yli 9 litraa sataa kilometriä kohden.

7. Onko auto yhtä tehokas ja nelivetoinen myös tyhjillä akuilla?
Kokonaisteho ja vetotapa ovat turvattu huolimatta akkujen varaustilanteesta. Auton sähkömoottori sijaitsee auton taka-akselilla, joten kun auto käyttää pelkkää sähkömoottoria, se on takavetoinen. Auto kuitenkin ottaa polttomoottorin ja nelivedon käyttöön tarvittaessa ja automaattisesti. Akkujen ollessa tyhjät, hyödynnetään generaattoria siirtämään virtaa puolestaan sähkömoottorille.

8. Pitääkö auto esilämmittää pakkasella?
Volvon esilämmitys toimii Volvo On Call -lisävarusteen alla, joka on yhteensopiva älypuhelimen, iPadin, Windows 10-tietokoneen tai -tabletin sekä Apple Watchin kanssa. Lisävaruste on saatavilla erikseen tai yhdessä Winter Pro -varustepaketin yhteydessä. Käytännössä auton esilämmitys ja -viilennys hoituu kätevästi esimerkiksi älypuhelimeen ladatulla sovelluksella. Sovellusta voi käyttää myös matkojen ja aikataulujen suunnitteluun synkronoimalla kalenteri järjestelmään, jolloin se muistuttaa tapaamisista ja ehdottaa reittejä. Sovellus lisäksi ilmoittaa auton polttoainemäärän ja ajopäiväkirjan.

9. Miten kehittynyttä tekniikka on?
Vaikka hybridiautot ovat vasta viime vuosina alkaneet yleistymään Suomessa, on niiden tekniikkaa kehitetty jo vuosikymmeniä. Esimerkiksi Volvon sähkö- ja pistokehybriditekniikkaa on kehitetty yli 40 vuotta, jonka tuloksena esimerkiksi T8 Twin Engine Plug In Hybrid on syntynyt. Viime vuosina huomiota on kiinnitetty yhä enemmän myös akkujen sijoitteluun. Aiemmin akut sijaitsivat enemmän auton takaosassa, mutta nykyinen sijoittelu auton keskilinjaan on eduksi paitsi tilojen, myös tasaisemman painojakauman takia.

10. Kannattaako minun ostaa?
Optimaalisin tilanne on se, että päivittäiset säännölliset ajamiset sijoittuvat lähelle sähkökantaman rajoja. Jos yhdensuuntainen ajomatka ilman latausmahdollisuutta on reilusti yli 50 kilometriä, on dieselmoottori todennäköisesti kustannustehokkaampi vaihtoehto.

VOLVO S90 T8 AWD Inscription Plus aut.
Polttomoottori
1 969 cm3, R4 turbo- ja mekaaninen ahdin
Teho 235 kW (320 hv) / 5 700 r/min
Vääntö 400 Nm / 2 200-5 400 r/min
Sähkömoottori
Teho
65 kW (87 hv) / 7000 r/min
Vääntö 240 Nm / 0-3000 r/min
Kokonaisteho 300 kW (407 hv)
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotopa Neliveto
0-100 km/h 4,8 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 2,0 l/100 km
CO2-päästöt 46 g/km
Mitat Pituus 4 963 mm, leveys 1 879 mm, korkeus 1 443 mm, akseliväli 2 941 mm
Omamassa 2019 kg
Perävaunumassa jarruin 2 100 kg
Tavaratila 500 l

Kuvat: Mia Pelttari

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.