Mainos

Koeajossa uusi Nissan Leaf – uudet vahvuudet, tutut heikkoudet

Nissan esitteli isoille markkinoille tähdätyn sähköauton vuonna 2010. Nyt on vuorossa toinen sukupolvi, joka perustuu edelleen samalle rakenteelle.

Tykkäsimme

  • Voimalinjasta
  • Kuljettajaa avustavien järjestelmien toiminnasta

Emme tykänneet

  • Ajettavuudesta
  • Ergonomiasta
  • Jarrutuntumasta

Hinta alkaen 35 990 €
Koeajoauto 43 540 €

Sähköautot yleistyvät maailmalla vauhdilla ja japanilaisvalmistaja Nissan on ollut raivaamassa tietä sähköautojen yleistymiselle. Kahdeksan vuoden ikään ehtinyttä Leafia on myyty maailmalle jo yli 300 000 kappaletta, mikä tekee siitä maailman myydyimmän sähköauton.

Nissan ei ole lähtenyt muuttamaan konseptia liiaksi. Auto perustuu pitkälti samalle pohjalle, mikä luonnollisesti on iso kustannussäästö. Valitettavasti tämä säästö tulee esille jo ensi-istumalta, sillä uutta mallia vaivaavat muutamat samat ongelmat kuin edeltäjäänsä. Kuljettajan penkki ei tarjoa tukea oikein mihinkään suuntaan, eikä tilannetta helpota erittäin rajalliset säätövarat. Esimerkiksi ohjausakseli on perua edeltäjästä, minkä vuoksi siinä ei edelleenkään ole etäisyyssäätöä ollenkaan, ja ohjauspyörä jää valitettavan kauas jo keskimittaisella kuljettajalla. Myös keskikonsolin multimediajärjestelmä on muista edeltäjästä. Näytön resoluutio ei edusta nykypäivää, eikä käyttöliittymä ole loogisimmasta päästä.

Ulkokuori ja sisusta on kuitenkin pistetty uusiksi, joten vanhalla mallilla ajavalla on houkutusta siirtyä uudempaan versioon. Myös mittaristo on uusittu, ja se on edeltäjäänsä selkeämpi sekä tarjoaa monipuolista informaatioa. Valikkorakenne on hieman kankea, mutta näytön resoluutio on sentään kohdallaan. Toki eroja löytyy myös pinnan alta, ja isomman akun lisäksi moottori on saanut hieman lisävoimaa. Suorituskyky on miellyttävän vaivaton ja voimalinjan toiminta ansaitsee kiitosta. Kasvanut toimintamatka helpottaa luonnollisesti auton käyttöä jokapäiväisessä ajossa, ja uusi malli kulkee käytännön ajossa kevyellä kaasujalalla noin 250 kilometriä.

Suurimpia uutuuksia ovat autossa esiteltävä e-Pedal-järjestelmä sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät, jotka on paketoitu ProPilot nimen alle. e-Pedal mahdollistaa auton ajamisen vain kaasupoljinta käyttämällä. Hidastustilanteessa auto hyödyntää sähkömoottoria maksimaalisesti ja käytännössä kaasupolkimelle siis määritetään myös auton hidastuvuus. Aina tarvittaessa myös perinteiset jarrut ovat mukana toiminnassa ja niillä hoidetaan myös auton lopullinen pysäyttäminen. Hetken opettelun jälkeen ajaminen luonnistuu varsin vaivattomasti vain yhden polkimen taktiikalla. Ja itse asiassa tämä on myös miellyttävämpi sekä pehmeämpi keino ajamiseen, sillä jarrupolkimen tuntuma on epämiellyttävän jousimainen ja jarruvoima vaikeasti annosteltavissa. Hätäjarrutustilanteissa tulee edelleen käyttää perinteistä jarrupoljinta.

Kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta Leaf on ottanut ison harppauksen modernimpaan suuntaan. ProPilot-nimellä kulkevan kokonaisuuden alta löytyvät sekä aktiivinen kaistavahti että aktiivinen vakionopeudensäädin. Näiden yhteistoiminnan avulla Leaf kykenee suotuisissa olosuhteissa osittain autonomiseen ajamiseen. Järjestelmien toiminta on hiottu hienostuneeksi ja ne toimivat miellyttävällä pehmeydellä.

Nissan Leafin merkitystä sähköautoilun yleistymisessä ei sovi vähätellä. Se on saanut pitkään olla markkinoilla varsin rauhassa ainoana kohtuullisen hintaisena sähköautona, mikä on mahdollistanut markkinoiden ykköspaikan. Uusi sukupolvi tuo tarjolle uuden ilmeen ja uusia ominaisuuksia, mutta valitettavasti pohjalta löytyy edelleen ensimmäisen sukupolven ongelmakohdat. Nämä korjaamalla kyseessä olisi vielä huomattavasti houkuttelevampi kokonaisuus.

Uusi toisen sukupolven Nissan Leaf nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin 15. tuotantokauden kuudennessa jaksossa (ma 30.4. klo 22.35 MTV3).

MIKÄ Toisen sukupolven Leaf.

KENELLE Kokeilunhaluiselle sähköautoilijalle.

AJETTAVUUS Leaf perustuu edeltäjänsä kanssa samalle pohjalle ja se myös tuntuu. Periaatteessa auto tarjoaa jousituksen puolesta mukavaa kyytiä, mutta alusta tuntuu ominaisuuksiksiltaan jo valmiiksi vanhentuneelta. Ohjaus on myös hyvin kevyeksi tehostettu, eikä se tarjoa juurikaan tuntoa.

SUORITUSKYKY Leafin parasta antia on sen voimanlinja. Edeltäjään verrattuna sekä tehoa että vääntöä on enemmän tarjolla, ja auto liikkuu vaivattomasti suomalaisiin moottoritienopeuksiin saakka.

TILAT Sisätilat ovat saaneet ulkomuodon tavoin modernimman ja laadukkaamman ilmeen. Kuljettajan paikalla kuitenkin toivoisi parempia säätömahdollisuuksia, sillä ajoasento tuntuu olevan vain harvalle mahdollista saada sopivaksi. Esimerkiksi ratista puuttuu kokonaan syvyyssäätö, mikä on varsin harvinaista nykypäivänä. Myös istuimen muotoilu voisi olla parempi, sillä nyt penkki ei tarjoa juurikaan tukea sivusuunnassa. Tavaratila on hieman kasvanut, mutta käyttöä hankaloittaa korkea nostokynnys.

MALLISTO Voimalinjaston osalta Leaf on aina samantehoisella sähkömoottorilla ja akustolla varustettu. Varustetasoina toimivat Visia, Acenta, N-Connecta, Business 360 ja Tekna. Jo perustaso pitää sisällään kohtuullisen hyvän varustelun kuten automaatti-ilmastoinnin, kuolleen kulman varoitusjärjestelmän, kaistavahdin, vakionopeudensäätimen ja auton avaimettoman käytön. Olennaisimmat lisäykset Acentassa noin 2 000 euron hintaan ovat lämpöpumppu sekä 7-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu viihdejärjestelmä. Varustetasot tuovat mukanaan mukavuuksien lisäksi myös uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Puoliautonomiseen ajamiseen kykenevien järjestelmien kokonaisuus tunnetaan Nissanilla nimellä ProPilot, ja tämän saa vain Tekna-varustetason yhteyteen, ja näissä tapauksissa hinta nousee yli 42 000 euroon.

Nissan Leaf Tekna 40 kWh
Sähkömoottori
Teho
110 kW (150 hv) / 3 283-9 795 r/min
Vääntö 320 Nm / 0-3 283 r/min
Akkukapasiteetti 40 kWh
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 7,9 s
Huippunopeus 144 km/h
EU-kulutus 14,6 kWh/100 km
Toimintamatka 378 km (NEDC), 270 km (WLTP)
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 490 mm, leveys 1 788 mm, korkeus 1 540 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 640 kg
Tavaratila 385-1 161 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 15. tuotantokauden kuudes ja samalla sähköautoilun erikoisjakso esitetään ma 30.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ke 2.5. klo 14.00 ja ma 7.5. klo 14.00 MTV3. Lisää ohjelman aiheista ja kauden aiemmat jaksot löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Mainos

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.