Mainos

Koeajossa nelivetoinen Leon Cupra jääradalla – helppo ja ennakoitava kokonaisuus

300 hevosvoimaa, neliveto ja jäärata. Ei lainkaan huono lähtökohta. Kun rattiin istutetaan vielä nelinkertainen rallin maailmanmestari, niin meno on taattua laatua.

Tykkäsimme

  • Suorituskyvystä
  • Ajettavuudesta
  • Alustasta

Emme tykänneet

  • Takapenkkien heikosta sivuttaistuesta
  • Multimediajärjestelmän poistetuista pikapainikkeista

Hinta alkaen 45 991 €

Pääsimme tutustumaan Leon Cupran nelivetoiseen versioon aikaisemmin keväällä Espanjan lämmössä. Kuivalla alustalla ero etuvetoiseen jää vähäiseksi, mutta Suomen talvisissa olosuhteissa ero on ymmärrettävästi kuin yöllä ja päivällä. Pääsimmekin haastamaan tehofarkun ominaisuuksia kunnon jääradalla mestari Kankkusen opeissa.

Ei ole salaisuus, että Leon Cupra perustuu pitkälti Golf R:n kanssa samalle tekniikalle. Nelivetojärjestelmä on pykälän verran vanhempaa tekniikkaa ja Golfilla on 10 hevosvoiman 20 newtonmerin etumatka. Pääsimme maistelemaan jo aiemmin talvella Golfin kyytiä Juha Kankkusen kyydissä, josta löydät lisää juttua videon kera täältä.

Tutusta kuviosta huolimatta kyseessä on aina yhtä hauska kokemus. Hyppään Juhan vierelle ja vedän turvavyön kiinni. Ja sitten lähdetään nauttimaan. Varikkoalueelta poistutaan rauhallisesti, mutta jo ensimmäisessä mutkassa menoa katsellaan sivuikkunasta. Cupra kerää vauhtia suoralla hurjaa tahtia, kiitos noin 400 nastaisten erikoisrenkaiden. Jarrutuksiin kuitenkin täytyy valmistautua ajoissa, jotta sisäänmeno seuraavaan kaarteeseen ei mene pitkäksi. Pienetkin virheet kostautuvat jääradalla helposti, ja pitkäksi valunut mutka pilaa seuraavalle suoralle lähdön lähes poikkeuksetta.

Kankkunen kääntää ohjauspyörää millintarkasti mutkaan sisään hyvissä ajoin. Ohjauspyörä pysyy lähes samassa asennossa koko kaarteen ajan ja luisukulmaa hän säännöstelee kaasulla. Jyrkempiin mutkiin puolestaan hän tempaisee auton irti terävällä alkukäännöllä, jonka jälkeen kaasulla pystyy säännöstelemään luisua ja ohjauksella näytetään haluttu suuntaa. On se vain helppoa, kun sen osaa.

Onneksi homma ei jää pelkäksi istuskeluksi, vaan ratin taakse pääsee myös itse. Leon Cupra vakuutti sekä radalla että maantiellä, joten odotukset jääradalle ovat korkealla. Pieni tutustuminen autoon tehdään normaaleilla katurenkailla, jolloin myös radan liukkaus tulee hyvin esille. Autoa on kuitenkin helppo hallita luisussa ja nelivetojärjestelmä toimii ennakoitavasti. Kaasulla on helppo vaikuttaa luisun kulmaan, ja viedä autoa haluttuun suuntaan. Pienellä jarruttamisella ja niin sanotulla vastaheitolla, jossa auto saatetaan heilurimaiseen liikkeeseen, auton saa leveään luisuun, jossa se on kuitenkin edelleen helposti hallittavissa.

Tämän jälkeen alle laitetaan paremmin jäärata-ajoon soveltuvat renkaat. Noin 400 normaalia pitempää nastaa pureutuvat jäähän asteen verran äkäisemmin ja ajamisesta tulee huomattavasti tarkempaa. Myös ratin takana täytyy totutella vakiorenkaiden parempaan pitoon, sillä auto reagoi huomattavasti nopeammin, eikä luisut ole enää niin pitkiä. Samalla nopeuden nousevat huomattavasti ja auton ajaminen vaatii määrätietoisemman otteen.

Kokonaisuutena Leon ST Cupra 4Drive vakuuttaa tasapainoisuudellaan ja suorituskyvyllään. Auto on todella helppo ja ennakoitava ajettava myös jääradalla. Autossa on riittävästi voimaa näyttäviin luisuihin ja jääradalla leikittelyyn. Kokonaisuuden kruunaa hienosti toimiva alusta, joka ei ole moksiskaan haastavasta jääradan pinnasta.

Uusi nelivetoinen Seat Leon Cupra nähdään myös Risto Virtasen testissä tv-kauden seitsemännessä jaksossa, jonka ensiesitys on maanantaina 24.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jakson uusinta nähdään sunnuntaina 30.4. klo 15.30 MTV3-kanavalla.

Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 300 DSG 4Drive
Polttomoottori
1 984 cm3, R4 turbo
Teho 221 kW (300 hv) / 5 500-6 200 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 800-5 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Sähköhydraulisesti ohjattu neliveto
0-100 km/h 4,9 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 7,2 l/100 km
CO2-päästöt 164 g/km
Mitat Pituus 4 548 mm, leveys 1 816 mm, korkeus 1 1431 mm, akseliväli 2 631 mm
Omamassa 1 545 kg
Tavaratila 587 l

Kuvat: Mikko Autio

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.