Mainos

Koeajossa Mercedeksen yllättävä pikku-SUV – tarjolla tilaa ja mukavuutta

Kompaktin kokoluokan autojen kysyntä kasvaa jatkuvasti, ja Mercedes on hiljattain uudistanut tämän luokan valikoimansa. Viimeisenä faceliftin sai SUV-tyyliä tarjoileva GLA.

Tykkäsimme

  • Mukavuudesta
  • Parantuneesta vaihteiston toiminnasta
  • Tiloista

Emme tykänneet

  • Takapenkin ahtaasta kulkuaukosta
  • Isoista katvealueista

Hinta alkaen 38 212 €
Koeajoauto 42 012 €

Mercedes myi viime vuonna globaalisti yli 2 miljoonaa uutta henkilöautoa, josta kompaktin kokoluokan autoja oli yli 30 prosenttia. Näiden osuus on kasvanut tasaiseen tahtiin ja esimerkiksi 10 vuotta sitten osuus kokonaismyynnistä oli noin 23 prosenttia.

Mercedeksen kompatin luokan autot saivat alkunsa noin 20 vuotta sitten esitellystä A-sarjalaisesta. Edistyksellisellä ja tiiviillä pohjarakenteella varustettu tila-automainen A-sarja koki alkupuolellaan omat haasteensa, mutta etenkin kaupunkiympäristössä auto oli omalla vahvuusalueellaan. Vuonna 2012 Mercedes kuitenkin esitteli täysin uutta tyyliä edustaneen A-sarjalaisen. Nykyistä A-sarjalaista on valmistettu myös Suomessa Uudenkaupungin autotehtaalla vuodesta 2013 lähtien, ja Valmet Automotive on jo tehnyt jatkosopimuksen Mercedeksen kanssa seuraavan sukupolven kompaktin luokan auton valmistuksesta.

A-sarjalaisen ympärille on rakentunut varsinainen malliperhe. Perinteisen viisiovisen hatchbackin lisäksi mallistosta löytyvät neliovinen ja lähimpänä perinteistä sedania oleva CLA, tämän farkkuveli CLA Shooting Brake, tila-automaailmaan sijoittuva B sekä nyt ajossa oleva pieni SUV GLA.

GLA:ssa on haettu maastohenkeä perinteiseen tapaan autoa kiertävillä mustilla muovilistoilla ja edestä sekä takaa löytyvillä alleajosuojilla. Kaikki Suomeen tulevat autot ovat vakiona varustettu 30 millimetriä vakioalustaa korkeammalla off-road comfort -alustalla, joka omalta osaltaan parantaa myös etuvetoisten mallien etenemiskykyä. GLA:ssa monien muiden pienten SUV mallien, tai ehkä paremminkin crossovereiden tapaan valtaosa autoista myydään etuvetoisina. Lyhyt maastoreitti nelivetoisella dieselillä kyllä osoitti auton selviävän tarpeen tullen perinteistä mökkitietä haastavammasta maastosta.

Jyhkeämmän ulkomuodon sekä parempien maasto-ominaisuuksien lisäksi GLA tarjoaa A-sarjalaista paremman mukavuuden. Suomen korkeampi vakioalusta tasoittaa tien epätasaisuudet hienostuneesti, mutta alusta pysyy hyvin ajantasalla myös reippaammassa ajossa. Myös tilaa on A-sarjaa enemmän, ja tämä jopa yllättää. Takapenkillä on hieman ahdas tunnelma aikaisin laskevan kattolinjan takia, mutta sinänsä tilaa riittää hyvin joka suuntaan.

Kokonaisuutena GLA tarjoaa luokassaan mukavaa ja laadukasta kyytiä. Faceliftin myötä alustan toimintaa on hiottu hienostuneemmaksi ja iso harppaus on otettu myös voimalinjan toiminnan puolella. GLA:n ehdottomasti tärkein vahvuus kovassa kilpailussa on Mercedeksen muiden mallien tavoin mukavuus.

MIKÄ Mersun pikku-SUV.

KENELLE Jyhkeästä ulkonäöstä ja mukavuudesta pitävälle.

AJETTAVUUS A-sarjan Mercedes on saanut kehuja ajettavuudestaan alusta lähtien ja sama perusjämäkkyys on tallella myös korkeammassa GLA:ssa. Kaikki Suomeen tuotavat autot on varustettu vakiona 30 milliä korkeammalla off-road comfort -alustalla, joka lisää jonkin verran korin liikkeitä, mutta ei tee etenemisestä epämiellyttävän vellovaa. Myös vakioalusta on saatavissa erikseen pyydettäessä. Ohjauksen osalta Mercedes on mennyt viime vuosina parempaan suuntaan, ja vaikkei GLA tarjoakaan herkintä tuntumaa, on ohjaus vasteeltaan miellyttävä ja eteneminen kaikilla nopeuksilla suuntavakaata.

SUORITUSKYKY 1,6-litraisen bensaturbon tehokkaampi versio on hyvin riittävä voimanlähde kompaktin katumaasturin liikutteluun. Suurin edistysaskel on tapahtunut vaihteiston toiminnassa, joka hoitaa liikkeellelähdöt huomattavasti edeltäjäänsä pehmeämmin ja pienemmällä viiveellä. Yleisesti kaksoiskytkinvaihteistojen tapaan start-stop-järjestelmän kanssa on suositeltavaa antaa pienellä kaasun napautuksella autolle aikaa käynnistää moottori ennen kaasun painamista syvemmälle. Ajossa vaihteisto hyödyntää hyvin vääntöä, ja vaihtotapahtumat ovat sekä nopeita että huomaamattomia.

TILAT GLA tarjoaa ulkomittoihinsa nähden varsin hyvät tilat. Edessä saa hyvän ajoasennon, joskin penkiltä toivoisi hieman parempaa sivuttaistukea etenkin istuinosaan. Takatilat yllättävät positiivisesti, sillä sekä polvilla että päällä on hyvin tilaa. Tilavaikutelmaa syö kuitenkin nopeasti laskeva ikkunalinja, joka tekee takaosasta varsin pimeän, ja luo samalla isot katveet takaviistoihin. Tavaratila on kiitettävän kokoinen, mutta nykytyyliin nostokynnys on varsin korkea.

MALLISTO GLA:n perusmallistosta löytyy neljä bensakonetta (122, 156, 184, 211 hv) ja kolme dieseliä (109, 136, 177 hv). Bensamalleista kaksi pienempää ovat aina etuvetoisia ja kaksi tehokkaampaa nelivetoisia. Dieseleistä pienin on etuvetoinen, tehokkain nelivetoinen, ja keskimmäinen saatavana kumpanakin. Manuaalivaihteiston haluavan täytyy tyytyä molemmissa tapauksissa pienimpään etuvetoon. Malliston huipulla on 381-hevosvoimainen Mercedes-AMG GLA 45 4Matic. Suomen vakiovarustelu on kiitettävän kattava ja se kulkee nimellä Premium Business. Vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa 30 milliä korkeampi off-road comfort -alusta, LED-ajovalot, peruutuskamera, automaatti-ilmastointi sekä avaimeton käynnistysjärjestelmä. Lisävarustelista on Mercedeksen tapaan kattava.

Mercedes-Benz GLA 200 A
Polttomoottori
1 595 cm3, R4 turbo
Teho 115 kW (156 hv) / 5 300 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 250-4 000 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,1 s
Huippunopeus 215 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 131 g/km
Mitat Pituus 4 417 mm, leveys 1 804 mm, korkeus 1 494 mm, akseliväli 2 699 mm
Omamassa 1 435 kg
Perävaunumassa jarruin 1 400 kg
Tavaratila 421-1 235 l

Kuvat: Mikko Autio

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.