Koeajossa Fordin sporttisesti maustettu kaupunkikiitävä

Kompaktien katumaasturien suosio kasvaa ja tarjonta lisääntyy. Ford uudisti luokkaan sijoittuvan EcoSportin kattavasti.

Tykkäsimme

  • Moottorista
  • Vaihteistosta
  • Näppärästä ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • Takapenkille kulkemisen vaikeudesta
  • Tavaratilan oven vaatimasta tilasta
  • Isoista etukatveista

Hinta alkaen 20 582 €
Koeajoauto 26 971 €

Pienten B-segmentin autoihin pohjautuvien katumaasturien tarjonta on kasvanut nopeasti. Samalla nämä valtaavat alaa paitsi isommilta, myös perinteisiltä pikkuautoilta. Näiden autojen pariin houkuttaa ennen kaikkea korkeampi istuma-asento ja hieman paremmat tilat. Korkeuden myötä myös paitsi autoon kulkeminen on helpompaa, myös tilojen käyttö helpottaa, eikä parantuvaa turvallisuuden tunnetta sovi unohtaa.

Muhkeamman ulkomuodon sisäpuolella tekniikka on yleensä tuttua sisarmalleista, eikä Fordin uudistunut EcoSport tee tässä suhteessa poikkeusta. Merkittävän faceliftin läpikäynyt auto on päivittynyt sisätiloiltaan vastaamaan viime kesänä esiteltyä uutta Fiestaa. Muutos on iso, sillä aiemman ison nappulaviidakon sijaan keskikonsolista löytyy ilmettä hallitseva kosketusnäyttö. Myös moottorivalikoima ja varustelumahdollisuudet ovat laajentuneet uudistuksen yhteydessä ja koeajossa onkin uusi urheilullisuutta korostava ST-Line varustelu aiempaa tehokkaammalla 140-hevosvoimaisella bensakoneella.

Kokonaisuutena uudistus on tehnyt merkittävän parannuksen EcoSportiin, mutta myös kilpailu on kiristynyt luokassa sitten auton ensiesittelyn. Esimerkiksi varustelun suhteen monet kilpailijat ovat edelle tarjoten uusien mallisukupolvien mukaisia mahdollisuuksia turvallisuuden ja mukavuuden suhteen. Lisäksi EcoSportin kulutus- ja päästölukemat ovat luokassaan korkealla tasolla, mikä puolestaan heijastuu suoraan myös auton hintaan.

Uudistunut Ford EcoSport nähdään Teknavin 15. tv-kauden viidennessä jaksossa, joka esitetään ma 23.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat ke 25.4. klo 14.00, la 28.4. klo 14.15 ja ma 30.4. klo 13.30 MTV3. Lisää ohjelman aiheista ja kauden aiemmat jaksot löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

MIKÄ Fordin kaupunkikiitäjä.

KENELLE Hieman korkeampaa kaupunkiautoa hakevalle.

AJETTAVUUS EcoSport perustuu pitkälti näppärästä ajettavuudestaan tunnettuun Fiestaan, joten tämän osalta peruspalikat ovat kohdallaan. Korkeampi painopiste ei häiritse kokonaisuudessa, mutta toisaalta jousitus tuntuu hieman pintakovemmalta kuin matalammassa sisaressa.

SUORITUSKYKY Fordin useaan kertaan palkittu pieni bensaturbo hoitaa tehtävänsä mallikkaasti myös EcoSportin keulalla. Auto itse asiassa tuntuu huomattavasti ilmoitettuja arvoja ripeämmältä. Miellyttävän moottorin lisäksi täsmällinen vaihteisto piristää kuljettajan päivää, joskin keppi voisi olla hieman korkeammalla ja lähempänä ohjauspyörää.

TILAT Yksi faceliftin isoimmista muutoksista on kertaheitolla uusiksi pistetty kojelauta. Edellisen sukupolven nappulaviidakko on saanut tehdä tilaa isolle kosketusnäytölle ja kahden erillisen putken mittaristo on korvattu tasaiselle pinnalla, jonka keskeltä löytyy ajotietokoneen näyttö. Kuljettajan paikalla ergonomia on pääasiassa kohdallaan, mutta näkyvyys etuviistoon on harmittavan heikko isojen A-pilareiden vuoksi. Takapenkillä on huomattavasti paremmin tilaa kuin Fiestassa, mutta kulkuaukko on ikävän ahdas. Tavaratilan ovi aukeaa persoonallisesti sivulle, mikä ei ole erityisen käytännöllinen ratkaisu sen vaatiman tilan vuoksi.

MALLISTO EcoSport on tarjolla bensaturbon kahdella tehoversiolla (125 ja 140 hv) sekä 1,5-litraisella dieselillä (125 hv), minkä yhteydessä auto on myös nelivetoinen. Vaihteistona kaikissa on vakiona kuusiportainen manuaali ja pienempi bensa on tarjolla automaattina. Varustevaihtoehtoja ovat Trend, Titanium sekä uutena vaihtoehtona urheilullinen ST-Line.

Ford EcoSport 1,0 EcoBoost
Polttomoottori
998 cm3, R3 turbo
Teho 103 kW (140 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 180 Nm / 1 500-5 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 11,8 s
Huippunopeus 186 km/h
EU-kulutus 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 119 g/km
Mitat Pituus 4 096 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 627 mm, akseliväli 2 519 mm
Omamassa 1 348 kg
Perävaunumassa jarruin 900 kg
Tavaratila 334-1 238 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

EDIT: Korjattu sanamuotoja Emme tykänneet -osiossa: Takapenkillä --> Takapenkille, Takaoven --> Tavaratilan oven

Lue myös:

    Uusimmat