Koeajossa BMW 740Le – lippulaivan järkivaihtoehto

Ladattavien hybridien tarjonta on lisääntynyt huimaa vauhtia. Eikä ihme, sillä tuhansien eurojen verosäästö kiinnostaa myös kuluttajia.

Tykkäsimme

  • Hinnoittelusta
  • Mukavuudesta

Emme tykänneet

  • Rengasmelusta
  • Ohjauksen tunnottomasta keskialueesta

Hinta alkaen 111 678 €
Koeajoauto 127 043 €

Pienet ja kompaktit autot ovat ottaneet huiman harppauksen eteenpäin mukavuudessa ja turvallisuudessa. Pienempien parantuneista ominaisuudesta huolimatta myös isoille autoille on oma paikkansa.

7-sarjalainen on mielenkiintoinen vaihtoehto edustusautojen markkinoilla. Siihen ovat kenties päätyneet todennäköisimmin itse autoaan ajavat edustusautoilijat, jotka eivät kuitenkaan halua siirtyä pienempiin autoihin ja luopua lippulaivamallien arvokkuudesta ja mukavuudesta. 7-sarjan hybridi tuo oman mielenkiintoisen lisänsä mallistoon.

Suomen nykyisellä autoverojärjestelmällä hybridit saavat etenkin kalliiden autojen kohdalla merkittävän verohyödyn. 7-sarjalainen käy tästä hyvänä esimerkkinä, sillä 740e-mallimerkinnällä kulkeva hybridi on malliston ylivoimaisesti halvin vaihtoehto. Toiseksi edullisin versio, 730d, kustantaa lyhyellä akselivälillä yli 20 000 euroa, minkä lisäksi kaikista lisävarusteista maksettava autovero kasvattaa hintaeroa entisestään. Lyhyt diesel maksaa siis myös enemmän kuin pitkällä akselivälillä varustettu hybridi.

Kilpailukykyisen hintansa lisäksi pitkällä akselivälillä varustetun 7-sarjalaisen viehätykseen kuuluu edustusautolle kuuluva yltäkylläisyys. Tämä koskee sekä mukavuutta että tunnelmaa. Auton pitkä akseliväli tekee etenemisestä eleganttia ja auto keinahtelee miellyttävän pehmeästi epätasaisuuksien ylitse. Tässä kohtaa edes kuljettajan paikalla ei tule mieleen, että auton tarvitsisi olla yhtään tämän dynaamisempi. Jos jotain parannettavaa kokonaisuudesta haluaa etsiä, niin ohjauksen keskialue voisi olla aavistuksen jämäkämpi, ja äänieristystä saksalaiset voisivat tulla hiomaan Suomen haastaviin oloihin.

Harva tarvitsee tällaista autoa arkiajoon ja järkiperusteita on vaikea löytää. Käytännössä kaikki samat ominaisuudet kun ovat tarjolla myös pienemmissä ja edullisemmissa autoissa. Edustusautoissa on kuitenkin pitkälti kyse tunnelmasta ja tottumuksista. Kun kerran on päässyt maistamaan tämän luokan mukavuutta, on siitä yksinkertaisesti vaikea luopua. Eikä se ole lainkaan väärin.

MIKÄ BMW:n lippulaivan hybridiversio.

KENELLE Ympäristöä ja kukkaroa ajattelevalle lippulaivakuskille.

AJETTAVUUS BMW on perinteisesti mielletty ajajan autoksi, mutta rehellisyyden nimissä 7-sarjassa mukavuus on nostettu suurempaan rooliin. Auto keinahtelee ilmajousituksen varassa miellyttävästi ja eteneminen on pehmeää. Myös ohjaus on tehostettu todella kevyeksi ja maantienopeuksilla keskialueella voisi olla hieman enemmänkin tuntoa. Parhaimmillaan auto on pitkää matkaa taittaessa. Ajelu kaupungissakaan ei aiheuta suuria ongelmia, ja siellä 7-sarja tuntuu kuljettajan paikalta positiivisella tavalla luokkaa pienemmältä.

SUORITUSKYKY Vielä muutamia vuosia sitten harva olisi uskonut näkevänsä 7-sarjan BMW:n keulalla nelisylinteristä moottoria. Modernin tekniikan ansiosta kaksilitraisistakin moottoreista puristetaan varsin kovat teholukemat, ja kun kokonaisuuteen lisätään sähkömoottori, saadaan suorituskyvystä vaivaton. Voimalinja toimii saumattomasti eikä asiaa tuntematon huomaa polttomoottorin käynnistymistä rauhallisessa ajossa. Kovemmassa kiihdytyksessä moottorin ääni kantautuu kuitenkin sisälle. Sähkömoottorissa on riittävästi voimaa kaupunkiajeluun, mutta maantiellä pelkällä sähköllä ajaminen vaatii kevyttä kaasujalkaa.

TILAT Perusmittaiset edustusautot ovat tiloiltaan varsin lähellä isojen perheautojen luokkaa, mutta pidennetyt versiot puolustavat paikkaansa hulppeilla takatiloilla. 7-sarja tarjoaa takapenkkiläisille arvolleen sopivaa mukavuutta ja säätömahdollisuuksia. Multimediajärjestelmän ohjaus takapenkillä onnistuu näppärästi keskikonsolista irroitettavan tabletin muodossa. Toki myös edessä on asiat kunnossa.

MALLISTO Hybridin lisäksi 7-sarjaan on tarjolla 6-, 8- ja 12-sylinterisiä moottoreita, joiden tehot ovat välillä 265-609 hevosvoimaa. Perusvarustelu on varsin kattava etenkin pitkän akselivälin malleissa kuten vakiovarustellusta koeajoautosta huomaa, mutta luonnollisesti omia tarpeita on mahdollista täydentää vähintäänkin riittävältä lisävarustelistalta.

BMW 740Le xDrive
Polttomoottori
1 998 cm3, R4 turbo
Teho 190 kW (258 hv) / 5 000-6 500 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 550-4 400 r/min
Sähkömoottori
Teho
83 kW (113 hv)
Vääntö 250 Nm
Yhteisteho 240 kW (326 hv)
Yhteisvääntö 500 Nm
Akkukapasiteetti 9,2 kWh
Toimintamatka sähköllä 42 km
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 5,3 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 2,4 l/100 km / 13,7 kWh/100 km
CO2-päästöt 54 g/km
Mitat Pituus 5 238 mm, leveys 1 902 mm, korkeus 1 479 mm, akseliväli 3 210 mm
Omamassa 2 000 kg
Tavaratila 420 l

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:

    Uusimmat