Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Silverstonen rata, 600 heppaa ja räväkkä Nissan

Julkaistu 27.08.2015 11:52
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Nissan GT-R, Godzilla. Yksi automaailman legendoja, jonka vetovoima on kiehtonut japanilaisia jo yli 40 vuotta. Ja GT-R:n uusimman painoksen myötä autokuumeen kohteeksi on joutunut jo koko maailma.

Tykkäsimme

  • huimasta suorituskyvystä
  • villistä ajettavuudesta
  • siitä, että tällaisia autoja ylipäätään vielä tehdään

Emme tykänneet

  • siitä, miten vähän tällaisia autoja nykyään tehdään

Juke. Erikoisen näköinen pieni maasturi, jota ihmiset joko vihaavat tai rakastavat. Sen olemassa ololle ei ole hirveän montaa rationaalista syytä muuten niin rationaalisessa japanilaisyrityksessä.

Kun nämä kaksi asiaa yhdistetään – ja tietysti rakkaudella; luvassa on jotain käsittämätöntä. Juke R:n kompaktiin koriin on pakattu periaatteessa GT-R:n tekniikka nelivetoineen kaikkineen. Auton keulalla on GT-R:n tuplaturboveekuutonen, josta otetaan irti mojovat 600 hevosvoimaa. Siis sama teho kuin GT-R Nismossa.

Pääsemme auton rattiin Silverstonen moottoriradalla Englannissa, eli nyt on tosi kyseessä. Ja täytyy sanoa, tämä on tälle autolle juuri oikea ympäristö.

Jo ensimmäinen täyskaasukiihdytys räjäyttää tajunnan. Kokemus on kerrassaan villi. Aivot yrittävät kertoa sinulle, että ajat GT-R:ää, mutta toinen aivopuolisko kertoo auton olevan Juken. Ristiriita on käsittämätön ja juuri se tekee tästä ajokokemuksesta niin ainutlaatuisen.

Pienen harjoittelun jälkeen auton luonne alkaa selvitä ja sitä on helppo ohjastaa mutkiin tarkasti sekä todella vauhdikkaasti. Neulansilmämutkat ovat tällä autolla herkkua. Perä kevenee juuri sopivasti. Kovissa jarrutuksissa perä kevenee lisää, se haluaa tanssia. Kyseessä on kuitenkin Juke – sen lyhyt akseliväli ja korkeus eivät ole varisinaisesti hyviä ominaisuuksia moottoriradalla.

20-tuumaisissa renkaissa on kuitenkin pitoa suorastaan erinomaisesti, joten ajaminen on nautinnollista, kunhan uskaltaa vain antaa auton mennä. Pidon löytymisestä auttaa myös kaksi säädettävää takaspoileria. Itse asiassa tällä autolla on jopa hauskempi ajaa kuin GT-R:llä.

Turbot työntävät ilman taukoa painetta pesään, ja kuusilovinen kaksoiskytkinautomaatti hoitaa vaihdot ilman huomattavia tehokatkoksia. Kyseessä on ehta sportti. Jarrutuskohtiin voi tulla samalla nopeudella kuin GT-R:llä.

Juke R 2.0:n on rakentanut pieni brittiläinen autourheilupaja Ray Mallock (RML), ja he ovat tehneet upeaa työtä. RML:llä on kokemusta sportti-Nissaneista jo 90-luvulta lähtien.

GT-R:n alustarakenteita on lyhennetty 25 sentillä, jotta ne on saatu mahdutettua Juken koriin. Moottori työntyy keulasta huomattavan pitkälle aina tuulilasin alle, joten kojelautaa on jouduttu siirtämään taaksepäin. Vaihteisto ja tasauspyörästö on sijoitettu auton taakse. Tämä auttaa tasapainon löytämisessä.

Korin jäykkyydestä vastaa massiivinen turvakaari. Kuski ja matkustaja istuvat tiukoissa ja auton koriin nähden melko taakse sijoitetuissa kisakuppi-istuimissa kuin kassakaapissa. Paikoillaan pysymisessä auttavat nelipisteturvavyöt.

Takapenkki ja tavaratila on uhrattu tässä autossa sporttisuuden alttarille, ja kuka niitä radalla tarvitsee… Tämä auto on tehty vain yhtä tarkoitusta – hauskanpitoa varten.

Ja jos hauskanpito kiinnostaa, RML rakentaa halukkaille tällaisen auton tilauksesta. Tähän tarvitaan vain 400 000 euroa. Ja jos ostajalla on yksilöllisiä toiveita, ne otetaan käsityöperinteiden hengessä tietysti huomioon.

Tämä projekti on saattanut alkaa brittiläisestä vitsistä pubissa istuttaessa pitkän kisapäivän jälkeen, ja nopeasti kuultuna idea Juken ja GT-R:n yhdistämisestä myös kuulostaa hullulta. Toteutus on kuitenkin tehty niin, että halveksiva hymy muuttuu nopeasti nautinnolliseksi virnistykseksi. Mitään järkeä tässä autossa ei ole, ja juuri siinä se järki vasta onkin.

Nissan Juke R 2.0
Moottori 3 799 cm3 tuplaturbo-V6
Teho 441 kW (600 hv) / 6 800
Vääntö 632 Nm / 3 200
0-100 km/h n. 3,0 s
Huippunopeus yli 300 km/h
EU-kulutus ei ilmoitettu
CO2-päästöt ei ilmoitettu
Mitat Pituus 4 135 mm, leveys 1 815 mm, korkeus 1 540 mm, akseliväli ei ilmoitettu
Omamassa n. 1 800 kg
Tavaratila ei ilmoitettu

Lisää aiheesta:

Koeajossa 5,58 metriä englantilaista ylellisyyttäAjossa avonainen unelma 500 valitulleBMW:n uusin M-ohjus häkellyttää äärirajoillaKoeajossa BMW:n nautiskeluväline – voiman tunne on käsittämätönKoeajo: Ford Focus RS – osa 1, maanteiden kuningasKoeajo: Porsche 911 Carrera S – uudet tuulet puhaltavat
NissanAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Nissan
  • 13.5.14:50
    Yritykset ja brändit

    Autojätti vähentää jälleen huiman määrän työpaikkoja

  • 17.3.18:58
    Sauna

    Pakettiautoon rakennettu sähkösauna yllätti himolöylyttelijän

  • 23.12.202417:59
    Honda

    Japanilaiset autojätit vahvistavat yhdistymishuhut

  • 18.12.202411:30
    Autot

    Mediatiedot: Kaksi autojättiä neuvottelee yhdistymisestä – nousisivat kolmen kärkeen

  • 11.08.202406:29
    Autokauppa

    Astmasta kärsivä Liisa osti vuonna 2023 tuliterän Nissanin, jota vaivaa harmillinen pölyongelma – näin kommentoi maahantuoja