Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Saisiko tällä mallilla myös nuoret kiinnostumaan autoilusta?

Julkaistu 11.05.2015 10:35
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Opel Adam Rocks on koristeltu maastohenkisellä olemuksella ja rättikatolla.

Tykkäsimme

  • persoonallisesta ulkonäöstä
  • modernista turbomoottorista

Emme tykänneet

  • ohjauksen vetelystä
  • takatiloista

Autovalmistajat etsivät koko ajan uusia keinoja saada nuoret kiinnostumaan uusista automalleista tai ylipäätänsä autoilusta. Se ei ole helppoa, sillä markkinat ovat jo nyt pullollaan erilaisia automalleja. Toisaalta nuorten kiinnostus autoja kohtaan on laskussa - etenkin Suomen markkinoilla. Suomessa keskimääräisen autonostajan ikä on yli 60 vuotta. Miten siis tällaiseen markkinatilanteeseen soveltuu auto, joka on tehty selvästi nuoret kuluttajat mielessä?

Suomessa tavallista Adamia myytiin viime vuonna vaivaiset 36 kappaletta, joten erikoismalli tulee tuskin sanelemaan suurta roolia Opelin kokonaismyynnistä. Toisaalta maasturihenkinen olemus ja rättikatto ovat niin veikeä yhdistelmä, että auto löytänee pienen, mutta vankan kannattajajoukkonsa. Suomen kannalta tärkein seikka lienee kuitenkin merkin mielikuvan kiillotus. Ja siihen tarkoitukseen Opel Adam Rocks on mitä parhain väline.

Tavallisesta Adamista tuttuun tapaan autoa voi personoida lukuisilla eri värivaihtoehdoilla niin sisältä kuin ulkoa. Tarjolla on muun muassa 17 kori– ja kuusi kattoväriä sekä lukuisia vannevaihtoehtoja. Sisätiloihin löytyy puolestaan useita eri väriteemoja.

Kaikkea ei tarvitse kuitenkaan ruksata lisävarustelistalta, sillä jo perusmallin varustelu on varsin kattava. Listalta löytyy muun muassa puolinahkasisusta, 17-tuumaiset vanteet, lämmitetty ohjauspyörä ja sadetunnistin. Lisävarustelistalta kannattanee poimia ainakin vajaan 300 euron arvoinen Number 2 -varustepaketti, joka tuo mukanaan Intellink-multimediajärjestelmän ja parkkitutkan.

Ajettavuudeltaan Adam Rocks on positiivinen yllätys. Kompakteista ulkomitoistaan huolimatta auto tuntuu vakaalta ja jousitus toimii paremmin kuin tavallisessa Adamissa. Siitä on kiittäminen 15 millillä korotettua maavaraa, mikä on tuonut ajoon lisää mukavuutta ja talvella etenemiskykyä. Isoin moite tulee ohjauksesta, joka on tuntumaltaan etäinen ja uraisilla teillä siinä ilmenee vetelyä.

Moottoripuolella kiinnostavin vaihtoehto on uusi kolmisylinterinen litran Ecotec–turbomoottori (115 hv). Moottori vetää nöyrästi jo aivan alakierroksilta lähtien ja se on värinätön käynniltään. Paketin kruunaa hyvin toimiva kuusilovinen manuaalivaihteisto. Robotisoitu ECT-automaattivaihteisto on tarjolla ainoastaan 1.4–litraisen moottorin yhteyteen.

Hinnat alkavat pienemmällä 90–hevosvoimaisella (1.4) moottorilla 19 312 eurosta. Koeajetun tehokkaamman version hinta nousee 20 811 euroon.

Opel Adam Rocks
Hinta alkaen 19 312 €
Koeajoyksilö 22 376 €

Malli 1.0 Ecotec Turbo 115 HV
Moottori 999 cm3, 3-syl. Turbo
Vaihteisto 6-vaiht., man.
Teho 85 kW (115 hv) 5 200 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 800-4 500 r/min
0–100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 196 km/h
EU-kulutus 5,1 / 100 km
CO2-päästöt 119 g/km
Mitat pituus 3 747 mm, leveys 1 807 mm, korkeus 1 493 mm, akseliväli 2 311 mm
Omamassa 1 156 kg
Tavaratila 170-663 l

—

Tämä koeajoartikkeli on julkaistu alunperin Teknavin bulletin-julkaisun numerossa 3/2015.

—

Lue lisää Opelista:
Koeajo: Tämä malli erottuu Opelin mallistosta heti ensivilkaisulla
Ajossa: Nyt loppui nakutus – Opel lanseerasi ”kuiskaavat” dieselmoottorit
Teknavi Genevessä: Helppo auto ostaa – Opel Karl

Lisää aiheesta:

Koeajossa Ford Fiesta Vignale – pikkuauton meikatumpi versioKoeajossa Honda Civic 1,5 Sport – joka pojan sporttiversioKoeajossa Opel Insignia Grand Sport – lippulaivan elkeinPeugeotin paluu hauskuuden äärelle – kova haastaja GTi-luokkaanKoeajossa Opel Astra – vaivatonta menoa dieselin turvinKoeajossa Vuoden Auton aloitusmalli – Opel Astra 1.0 Turbo
OpelAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Opel
  • 9.9.18:59
    Italia

    Ferrari-pomolle 180 miljoonan lasku ja vuosi yhdyskuntapalvelua

  • 27.06.202306:27
    Autot

    Opel paljasti uuden logonsa

  • 05.10.202217:27
    Autot

    Peräti 57 prosenttia Opel Astroista vakuutetaan yhteen ja samaan yhtiöön – vakuutuspomo kertoo, mistä se voi johtua

  • 20.04.202216:32
    Varkaudet

    Katalysaattorivarkaat riivaavat autoilijoita Länsi-Uudellamaalla – erityisesti nämä merkit ovat vorojen kiinnostuksen kohteena

  • 28.01.202206:25
    Autot

    Venäläiset Opelit saapuvat Eurooppaan – autojätin tuontiohjelmaan jo helmikuussa