Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: McLaren 675LT – tarjolla Englannista myrkkyä Italian ja Saksan suuntaan

Julkaistu 07.09.2015 10:09
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

McLarenin uuden supersportin jokaisen hevosvoiman liikuteltavana on alle kaksi kiloa massaa. Tehopainosuhde lupaa hyvää nopealle ratakierrokselle.

Tykkäsimme

  • erinomaisista pidosta
  • järjen vievästä suorituskyvystä
  • tekniikasta

Emme tykänneet

  • rengasmelusta
  • kaksoiskytkinautomaatin toiminnasta varauksin

Alkuun vähän nippelitietoa besserwissereille. LT ei ole lyhenne sanasta light. LT tulee sanasta longtail, ja tällä McLaren viittaa legendaariseen F1 GTR:ään, jolla Mäkki voitti GT1-luokkamestaruuden Le Mansin 24-tunnin ajoissa vuonna 1997 ja tuli kokonaiskilpailussa upeasti toiseksi sekä kolmanneksi.

Kyseessä on tavallisesta McLaren 650S -mallista rakennettu ratahirmu, joka taipuu kuitenkin samalla myös arkiliikenteeseen. Tämä on englantilaisten isku ennen kaikkea Ferrarin ja Lamborghinin keveiden versioiden suuntaan.

Resepti on tuttu niin monesta superautosta. Kaikki turha massa on karsittu autosta pois, aerodynamiikkaa on viilattu tehokkaan etenemisen ehdoilla, tehoa on kasvatettu sekä ajettavuutta terävöitetty entisestään. 675LT painaa 100 kiloa vähemmän kuin 650S, joka ei sekään ole mikään läski. Kevennykseen on päästy pääosin lisäämällä hiilikuidun käyttöä korirakenteissa, joskin suurin yksittäinen 20 kilon painon säästö tulee uusista kuppi-istuimista.

Vähintään yhtä vakuuttava on konehuoneessa tehty remontti. Tehoa ei ole kasvatettu todellakaan pelkästään turboa ruuvaamalla. Peräti puolet moottorin komponenteista on uusia. McLarenin pitkät perinteet autourheilussa näkyvät ja tuntuvat – ja myös kuuluvat. Titaanisen pakosarjan kautta kuski päästää kaasupolkimen avulla ilmoille jumalaisen sinfonian. Maranellossakin höristellään korvia…

McLaren on tullut mukaan superautojen kisaan ryminällä. Se myi viime vuonna 1 649 autoa, ja uusien mallien voimin on tarkoitus myydä vuonna 2017 jo 4 000 autoa. Ei kuulosta mahdottomalta. Hyvä esimerkki on tämä 675LT. Autoa valmistetaan rajoitettu 500 kappaleen erä, ja ne myytiin loppuun jo ennen tuotannon aloitusta. Maailman raharikkaat ovat löytäneet uuden leikkikalun.

Ja auto on upea. Kasvanut teho työntää kevennetyn auton satasen vauhtiin 2,9 sekunnissa, ja 200 km/h saavutetaan 7,9 sekunnissa. Oman osansa suorituskykyyn tarjoaa uusittu 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti, jonka vaihdot sujuvat täyskaasukiihdytyksessä nopeammin kuin ajatus. Ainoastaan vaihtelevissa ajo-olosuhteissa aski hakee hieman rytmiään.

Vaikka Mäkki on takavetoinen, sen perä pysyy Silverstonen radalla uskomattoman hyvin kiinni tiessä. Pitoa on käsittämättömästi. Tässä auttavat autoon varta vasten leivotut Pirellin Trofeo R -renkaat. Myös uuden etuhelman avulla luotu downforce vakuuttaa, sitä on peräti 40 prosenttia enemmän kuin 650S-versiossa. Takasiipi hakee sekin perään pitoa aktiivisesti oikeaa kulmaa muuttelemalla. Käsittämätöntä!

Vielä vaikuttavampi on kuitenkin auton jousitus tavallisilla teillä, kunhan aktiivijousituksesta on valittu mukavin eli normaaliasetus. Tällä autolla viitsii ajaa pidempiäkin siirtymiä – Monacoon, St Tropeziin tai miksei jopa Montenegron Sveti Stefaniin. Paikat hampaissa ovat paikoillaan vielä perilläkin. Myös erittäin hyvä ajoasento auttaa viihtymään ohjaamossa.

Ainoa mukavuutta hieman laskeva tekijä on melko korkea rengasmelu. Tämä on auton keveydestä maksettava hinta. Keskustelut matkakumppanin kanssa pitää hoitaa vasta perillä…

Galleria

McLaren 675LT
Moottori 3 799 cm3 tuplaturbo-V8
Teho 496 kW (675 hv) / 7 100 r/min
Vääntö 700 Nm / 5 500–6 000 r/min
0-100 km/h 2,9 s
Huippunopeus 330 km/h
EU-kulutus 11,7 l/100 km
CO2-päästöt 275 g/km
Mitat Pituus 4 546 mm, leveys 2 095 mm, korkeus 1 188 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa n. 1 350 kg
Tavaratila 144 l

Lisää aiheesta:

Ajossa avonainen unelma 500 valitulleBMW:n uusin M-ohjus häkellyttää äärirajoillaKoeajossa BMW:n nautiskeluväline – voiman tunne on käsittämätönKoeajo: Porsche 911 Turbo S – lisää painetta pyttyynKoeajo: McLaren 570S Coupe – superauto myös arkikäyttöönKoeajo: Porsche Macan GTS – urheiluauto, katumaasturi vaiko molemmat?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"