Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Audi Q7 – hyvää kannatti odottaa

Julkaistu 07.10.2015 10:20
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Harvoin tulee vastaan autoja, jotka vakuuttavat ominaisuuksillaan yhtä paljon kuin uusi Audi Q7.

Tykkäsimme

  • ketteristä ajo-ominaisuuksista
  • voimalinjastosta

Emme tykänneet

  • muotoilusta
  • hinnasta

Audi aloitti toisen sukupolven Q7:n kehitystyön jo vuonna 2009, jolloin sen hetkinen korimalli oli kerinnyt olla markkinoilla neljä vuotta. Auto saapui vihdoin tänä vuonna markkinoille, joten uutta sukupolvea saatiin odottaa peräti 10 vuotta. Tässä tapauksessa hyvää kannatti myös odottaa…

Kaikki on laitettu uusiksi lattiasta kattoon. Se näkyy myös paperilla sillä uusi korimalli on jopa 325 kiloa edeltäjäsukupolveaan kevyempi. Auton korissa käytetään alumiinin ja teräksen hybridirakennetta. Kaikki näkyvät ulkopinnat ovat alumiinia. Läskiä on lähtenyt tasaisesti ympäri autoa: korista 70 kiloa, ovista 25 kiloa, taka-akselin rakenteista 40 kiloa ja etuakselista 24,5 kiloa.

Mitoiltaan auto on edeltäjäänsä pienempi, vaikka sisällä on entistä väljemmät oltavat. Perusmalli on viisipaikkainen, mutta lisävarusteena on saatavana myös kaksi lisäpaikkaa. Tavaratila on perusmallissa 890 litraa ja seitsemänpaikkaisessa mallissa 770 litraa. Toinen istuinrivi taittuu jaolla 35/30/35. Käytettävyyttä parantaa osaltaan erillisten istuinten pitkittäinen 11 sentin säätömahdollisuus.

Tekniikkapuolelta löytyvät päivitetyt turboahdetut V6 TDI- ja TFSI-moottorit. Vaihteisto on uusi kahdeksanpykäläinen Tiptronic-automaatti. TFSI tuottaa 333 hevosvoimaa ja TDI 272 hevosvoimaa. Mallisto laajenee myöhemmin myös 218 hevosvoimaisella dieselillä sekä hybrid-versioilla.

Koeajoimme leijonan osan myynnistä haukkaavaan isomman dieselin ja voi pojat, että tykkäsimme. Harvoin tulee voimalinjasto vastaan, josta ei löydy yksinkertaisesti mitään moitittavaa. Iso auto liikkuu enemmän kuin riittävästi ja vaihteisto pistää uutta pykälää pesään hengästyttävällä tahdilla.

Auto vakuuttaa myös ajo-ominaisuuksillaan. Q7 tuntuu kokoonsa nähden yllättävän ketterältä. Ilma-alusta mukautuu hyvin kulloiseenkin ajotilanteeseen. Korissa ei ilmene nimeksikään kallistelu ja mukavuus on edustusautoluokkaa. Ketteryyteen on osaltaan vaikuttanut nelipyöräohjaus, jonka ansiosta autossa on myös pieni kääntösäde. Mukavuutta korostaa ilma-alusta ja lähes äänetön ohjaamo, vaikka alla pyörivät isot 21-tuumaiset vanteet.

Mikäli voimalinjasto tai ajo-ominaisuudet eivät vakuuta tarpeeksi, hurmaa auto viimeistään laatuvaikutelmallaan. Materiaalit ja viimeistely huokuvat saksalaista ammattitaitoa. Jokainen yksityiskohta on tehty pilkun tarkasti.

Audi Q7 hipoo siis täydellisyyttä lähes joka osa-alueella, mutta allekirjoittaneen mielestä yhdessä asiassa suunnittelu on menneet pahasti metsään. Auto on nimittäin harvinaisen huonosti muotoiltu, katsoipa sitä oikeastaan mistä kulmasta tahansa. Siinä on paljon hienoja leikkauksia ja yksityiskohtia, mutta lopputulos ei ole yhtä harmooninen kuin esimerkiksi uudessa Volvo XC 90:ssä. Ja valitettavasti en ole yksin tämän mielipiteen kanssa.

Audi Q7 3.0 TDI
Hinnat alkaen 95 988 €

Moottori 2967 cm3, V6 diesel
Vaihteisto 8-vaiht. aut.
Teho 200 kW (272 hv) 3250 - 4250 r/min
Vääntö 600 Nm / 1500 - 3000 r/min
0-100 km/h 6,3 s
Huippunopeus 234 km/h
EU-kulutus 5,7 l / 100 km
CO2-päästöt 149 g/km
Mitat Pituus 5052 mm, leveys 1968 mm, korkeus 1741 mm, akseliväli 2994 mm
Omamassa 2070 kg
Tavaratila 295-770-1995 l

Galleria

Lisää aiheesta:

Koeajossa uudistunut Mercedes-Benz C 220 d – isoveljien jalanjäljissäIkoninen juppifarmari vai täydellisyyttä hipova perheauto? Koeajossa uusi 5-sarjan TouringKotimaan koeajossa uusi BMW 5-sarja – melkein kuin faceliftKoeajossa skandinaavinen ylpeys – Volvo S90Koeajo: Audin näyttävä coupé on varsin upeeKoeajossa Volkswagen Touran – tila-auto, joka tarjoaa rahalle vastinetta
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • 14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • Eilen16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää