Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kirja-arvio: Itämeren tarina, karttojen matkassa keskiajalta nykyaikaan

Julkaistu 22.11.2020 08:30
Toimittajan kuva
Janne Hopsu

janne.hopsu@mtv.fi

Marjo T. Nurminen: Itämeren tarina. Karttojen matkassa keskiajalta nykyaikaan. John Nurmisen säätiö. 2020. 366 s.

Baltianmeri, Länsimeri, Itämeri.

Meille suomalaisille se on Itämeri, meri, jonka rannoilla ja johon johtavien jokien varsilla ja vesireiteillä Suomi on paljolti muotoutunut yhteiskunnallisesti, taloudellisesti, poliittisesti ja kulttuurisesti.

Usein Itämeri rajoittuu meikäläisessä mielessä Suomenlahteen, Pohjanlahteen ja Perämereen.

Kirjaimellisestikin, tai paremmin kartastollisesti. Sillä kun reissaamme Tallinnaan, Tukholmaan tai Ahvenanmaalle, mielessämme hahmottuvat ja matkustaja-alusten seinillä ja ruuduilla olevat kartat luonnollisesti näyttävät näitä Itämeren osia halkovan laivareitin.

Suhteellisesta pienuudestaan huolimatta Itämeri on ollut ja on monen entisen valtakunnan ja nykyisen valtion elämänsuoni – kaupan ja kulttuurisen vaihdon väylä, ja vielä 1940-luvulla sotatanner.

Nyt Itämeri tunnetaan kuin omat taskut, hapettomine pohjineen, suolapulsseineen, vilkkaine laivareitteineen, luonnonsatamineen, vaaranpaikat liikkuvine hiekkasärkkineen. Purjeveneilijäkin tietää karttaa lukiessaan vaikkapa Helsingin edustalla, missä köli voi raapia pohjaa tai koko riemu karahtaa kiville.  

Meillä on käytössä tietoa tihkuvat kartat monenlaisilla mittakaavoilla niin paperisena kuin digitaalisena. Niitä on periaatteessa kaikilla. Muinoin ne olivat käsityötä, harvinaisia ja erittäin arvokkaita.

Monikansallinen meri

Ja kun näillä kartoilla siirtää katseensa kotivesistä kauemmaksi, näkyy myös laajemmin Itämeren tarina.

Itämeren monikansalliseen historiaan sukeltaminen käy myös karttojen avulla. Kartat konkretisoivat näkyviin kunkin aikakauden käsitykset ja uskomukset Itämerestä ja maista ja mannuista sen ympärillä (nykyään uskomuksia tosin lienee vähemmän, kartoissa ei uiskentele mielikuvituksellisia merihirviöitä).   

Tietokirjailija Marjo T. Nurmisen teos tuo antoisasti esiin Itämeren alueen menneisyyttä. Karttojen visuaalisuus, informaatio ja kauneuskin yhdistyvät tutkittuun tietoon historiasta.

Keskiössä on karttojen Itämeri, ei yksi (kansallis)valtio sen äärellä. Itämeri on ollut nykytermein kansainvälinen vesi.     

Itämerellä on kuljettu jo ennen ensimmäistäkään yritystä sen hahmottamiseksi kestävämpään hyötykäyttöön. 1100-luvulla Mohammad al-Idrisi hahmotteli karttaansa myös Euroopassa tunnetun maailman pohjoisimpiakin osia, johon kuului kartalla myös Itämeren eteläisiä osia.

Kartoilla alkoivat rantavaltiotkin hahmottua

Hansaliiton kauppiaat tarvitsivat uudempia karttoja, samoin Kalmarin unioni hallitsijoineen. Itämeri oli pitkään etupäässä sen eteläistä ja keskistä osaa. Kaupankäynnin ja valtataistelujen myötä Itämeren merkitys laajeni, mikä näkyy myös kartoissa.

Pikkuhiljaa jonkinlaista Suomenniemeäkin alkaa hahmottua rannikoltaan ja tärkeimmiltä paikoiltaan. Vuonna 1532 karttoihin ilmestyy ensimmäistä kertaa sanat Mare Balticum. Tässä Jacob Zieglerin kartassa on jo tunnistettavissa paljon ’oikeaa´ Itämerta.

Turkiksia, puutavaraa, tervaa, posliinia, hiekkaa, viljaa, monenlaista tavaraa on aalloilla kuljetettu. Ja ”olutrallia” käytiin jo ainakin 1500-luvulla, kun Wismarista nykyisestä Pohjois-Saksasta laivattiin tynnyreitä toisensa perään Venäjää ja Englantia myöten.

Itämeri on myös lukuisten alusten hautausmaa, mikä kertoo paikoin hyvin vaikeakulkuisista, sään pieksemistä ja jäiden valtaamista, vesistä.

Joskus karttoja reunustavat rannikkokaupunkien pohjakartat, tai kuvia paikallisista kulttuureista, tavoista, elinkeinoista ja muusta elämästä. On myös kuvakarttoja esimerkiksi rannikkoseutujen topografiasta, maamerkeistä tai suojaisista reiteistä.   

Painotekniikkaa ja propagandaa

Painotekniikan kehittyminen lisäsi karttojen saatavuutta. Niistä tuli myös propagandaa, kun protestanttiset ja katoliset vallat pyrkivät osoittamaan omia tai viholliselle kuuluvia alueita.

Kartat eivät siten ole olleet aina neutraaleja, jotka vain kylmästi kertovat maantieteellisiä tosiasioita. Ne ovat olleet hallinnolle tuiki tärkeitä välineitä, ja kartoitukseen ajan myötä ryhdyttiin laittamaan entistä enemmän huomiota ja rahaa.

Karttoja on käytetty apuna perinteisen merenkulun lisäksi myös esimerkiksi veronkannossa ja maankäytössä, kouluopetuksessa rakentamaan kansallista minäkuvaa, kanavien suunnittelussa, taloudellisen tuotannon tilastoinnissa, kasvi- ja eläinkunnan tutkimisessa ja maaperätutkimuksessa.

Nurminen etenee ajallisesti ja johdonmukaisesti nykypäivään. Loppua kohden kartat vähenevät, mutta huoli Itämerestä kasvaa.

Itämeri on muuttunut eniten siksi, että se on saastunut. Kauppa käy, laivoille vaaditaan puhtaampaa teknologiaa, rannikkokaupunkien jätevesiongelmiin on puututtu, maatalous tuottaa jokia pitkin kuormitusta.   

Yllä mainittuihin ongelmiin löytyy tarvittaessa nopeampikin vastaus, jos vain rahaa ja tahtoa on. Se mitä ilmastonmuutos tekee Itämerelle, onkin vaikeammin hoidettavissa.

Sen eliöyhteisöllinen mittakaava on valtava ja vuosisatoja kestävä, emmekä vielä tiedä läheskään kaikkea, miten se vaikuttaa Itämereen ja yhteisöihin meren valuma-alueella, koska olemme keskellä muutosta.

Lisää aiheesta:

Kirja: Näin kolonialismin synkkä historia koskettaa SuomeaKirja-arvio: Suomi kapitalismin vietävänäKirja-arvio: Kun Hammurapi puuttui rakentamisen laatuunKirja-arvio: Silkkinen ja öljyinen maailman selkärankaKirja-arvio: Karttoja, jotka kertovat kaiken meistä ja maailmasta Kirja-arvio: Eurooppa ajoi 1600-luvulla rallivaihteella
Kirja-arviotTietokirjallisuusItämeriHistoriaMielipiteet

Tuoreimmat aiheesta

Kirja-arviot
  • ke06:30
    Helsinki

    Kirja-arvio: Asiat eivät muutu, jos joku ei niihin tartu – nämä hahmot olivat muuttamassa Stadia

  • 26.10.06:45
    Tietokirjallisuus

    Kirja-arvio: Näin kokaiiniparonit tuhosivat Kolumbian jalkapallon

  • 19.10.11:03
    Tietokirjallisuus

    Suomi ei hurmaantunut natseista – uutuuskirja avaa mutkikasta suhdettamme Hitlerin Saksaan

  • 5.10.16:45
    Tietokirjallisuus

    Kaksi kiloa ja 100 vuotta Yleä: Kirjajärkäle avaa aikaa, jolloin yhtenäiskulttuuri kukoisti

  • 28.9.11:21
    Historia

    Kirja: Näin kolonialismin synkkä historia koskettaa Suomea