Mainos

F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Kimi Räikkösen huoleton heitto sai Alfa Romeon kiusalliseen tilanteeseen – tallipomo tasoittelee suomalaisen kommenttia: ”Kysykää vaikka insinööreiltä!”

5:28
Videolla Kimi Räikkösen päättäväisiä ohituksia Kiinan GP:ssä.

Kimi Räikkösen tokaisu F1:n muuttumisesta harrastukseksi hänelle ei mennyt aivan rinta rinnan samassa linjassa Alfa Romeon kunnianhimoisten kehitystavoitteiden kanssa. Tallipäällikkö Frederic Vasseur joutui korjailemaan kuskinsa lausunnosta syntynyttä mielikuvaa.

Ferrarilta Alfa Romeolle täksi kaudeksi siirtynyt Räikkönen pystyy nyt käymään kisojen välissä työpaikallaan Sveitsin Hinwilissä reilun puolen tunnin ajomatkan päästä kotoaan, ja myös tiimin ilmapiiri on muuttunut oleellisesti rennommaksi.

Tämän myötä Räikkönen kertoi Kiinan GP-viikonloppuna yleisessä lehdistötilaisuudessa formuloiden olevan hänelle nykyisin enemmän harrastus kuin työtä – puhuen lähinnä oman innostuksensa palaamisesta uran alun tekemiseen.

Autosportin mukaan Räikkönen oli heittänyt saman lauseen ilmoille aiemmin tiimin sisällä, jolloin paikalla ollut johtotason henkilö oli suorastaan kieltänyt kuskia tuomaan mielipidettään esiin julkisesti.

Räikkönen kuitenkin möläytti asian ulos Kiinassa ja tallipäällikkö Frederic Vasseur sai tehtäväkseen tasoitella heittoa, joka on tietysti ristiriidassa vakavasti kisatiiminä toimivan Alfa Romeon tavoitteiden kanssa.

– Hän on täysin sitoutunut, keskittynyt ja painaa helvetisti töitä jokaisen yksityiskohdan kanssa, Vasseur vakuuttaa Motor Sport Magazinen mukaan.

– Kysykää vaikka insinööreiltä. Kenenkään mielestä Kimi ei ole millään lomalla!

– Hän ei todellakaan ota tätä lepsusti. Kun Kimi on vapaalla viikonlopun ilmapiiristä, ehkä silloin (hän ottaa rennosti), mutta minusta tuo on mahtava lähestymistapa: olla täysin sitoutunut, kun on töissä ja päästää paineet ulos, kun on systeemin ulkopuolella, Vasseur pohtii.

Yksi esimerkki Räikkösen sitoutumisesta oli Kiinan kisaviikonloppuna tullut paljastus siitä, että kuski toimitti itse piirustukset oman jarrupolkimensa uudesta muotoilusta.

– Rehellisesti sanottuna, kun hän menee tapaamisiin insinöörien kanssa, hän kiinnittää enemmän huomiota jokaiseen yksityiskohtaan, esimerkiksi autoon tai rataan, kuin mitä olisin voinut olettaa, Vasseur sanoo.

– Hän ei todellakaan ota sitä rennosti, mutta ehkä hän nauttii siitä vähän enemmän pienemmillä paineilla.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja