Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kimi Räikkösen lähes mestariksi vieneestä autosta yllättävä paljastus: ”En koskaan kertonut, kuinka paljon vihasin sitä”

2005 Getty Images
Julkaistu 25.12.2018 07:02
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Seitsemän paalupaikkaa, kymmenen osakilpailuvoittoa ja liki maailmanmestaruus Kimi Räikköselle. McLarenin kausi 2005 oli tilastojen valossa menestys, mutta suomalaisen tallikaverin Juan Pablo Montoyan mukaan MP4-20-auto oli täysi susi syntyessään.

Montoya siirtyi McLarenille brittikilpailija Williamsilta juuri vuonna 2005 ja oli tottunut erittäin hyvin käyttäytyvään autoon, joka ei kuitenkaan ollut riittävän nopea. Kolumbialaisen ensitesti McLarenilla osoittautui täydeksi fiaskoksi.

– Ensimmäisellä kerralla, kun ajoin McLarenia, tein installaatiokierroksen ja sanoin sisään tullessani jätkille, että minusta autossa on jokin rikki, Montoya muistelee F1.comin Beyond the Grid -podcastissa.

– Kun käänsin, jokin tuntui olevan rikki auton peräpäässä. He tutkivat sitä tunnin ja totesivat, että se on kunnossa. Auto vain kulki niin.

Kamala auto, jolla Kimi voitti jo keväällä

Montoya pyrki omien sanojensa mukaan pitämään antamansa palautteensa asiallisena, sillä auton haukkuminen pataluhaksi ei veisi yhteistä projektia millään tavalla eteenpäin.

– En ollut kovinkaan avoin sen suhteen, kuinka paljon minulla oli ongelmia ajaa sitä autoa. Ja kuinka paljon vihasin sitä autoa, Montoya tunnustaa lähes 14 vuotta myöhemmin.

– Auto oli todella kamala, ja silti voitit kisoja. Mietin, että miten tuo tapahtui. Minusta ei vain ollut kovin kunnioittavaa sanoa ääneen, että auto tuntui aivan paskalta, hän lisää.

Kaikilla ei kuitenkaan kestänyt yhtä kauan tottua vikuriauton saloihin. MP4-20 saavutti ajettavuusongelmien valossa ällistyttäviä tuloksia. Myös tallissa jo useamman vuoden ajanut Räikkönen sai kauteen 2005 heikon alun, mutta juhli jo keväällä paalupaikkaa Imolassa sekä voittoja Barcelonassa ja Monacossa.

Sitä ennen autolla oli vaikeuksia yltää edes kymmenen parhaan joukkoon aika-ajoissa. Samaan aikaan Fernando Alonso juhli kolmea perättäistä voittoa ja aloitti Renault'n marssin kohti mestaruutta.

GettyImages-55931721Kimi Räikkönen ja Juan Pablo Montoya käyvät taistelua vuoden 2005 Kiinan GP:ssä.2005 Getty Images

Williamsin balanssilla MP4-20 olisi ollut ylivertainen auto

Alkukaudesta loukkaantumisen takia kaksi kisaa väliin jättänyt Montoyakin alkoi vähitellen päästä sinuiksi ajokkinsa kanssa ja tykitti loppukaudesta paalupaikat Monzassa ja Spassa sekä sitä ennen kesällä avausvoittonsa Silverstonessa.

Räikkönen puolestaan loihti kisan nopeimman kierroksen peräti kymmenen kertaa kauden aikana ja voitti seitsemän osakilpailua. Loppukaudesta McLaren juhli voittoa kuudessa kisassa peräjälkeen, mutta mestaruus livahti vahvan alkukauden ajaneelle Alonsolle 21 pisteen turvin.

– Jos meillä olisi ollut Williamsin auton balanssi siinä autossa, niin olisit voittanut kahdella kierroksella. Teit sekunnin Williamsia nopeampia kierroksia ja auto kulki kuin olisit kymmenyksen perässä, Montoya vertaa. 

Ironista kyllä, MP4-20 valittiin kauden jälkeen Autosport-lehden valinnoissa Vuoden rata-autoksi. Kimi Räikkösestä puolestaan leivottiin Vuoden rata-autoilija.

Lisää aiheesta:

Mika Salon F1-ura päättyi sokkipotkuihin – tv-kameroille lausuttu kritiikki oli liikaa tallille: "Eivät oikein tykänneet""Kimi oli täysin hallitsemattomissa" – Juan Pablo Montoya muistelee Räikkösen rajua haukkumista ja aikaansa suomalaistähden rinnallaMcLarenin kontrolli iski Heikki Kovalaiseen myös uran tähtihetkellä – "Aina pistettiin vähän sanoja suuhun"”Kimi oli Ronin poika – ja aivan hallitsemattomissa” – Räikkösen ex-tallitoveri Juan Pablo Montoya avautuu McLaren-ajoistaKimi Räikkönen avasi TS:lle Ferrari-aikansa vaikeita hetkiä – "Se oli huonoin kauteni"Fernando Alonson Ferrari-urotyöt eivät unohdu – Kimi Räikkönen osallisena valtavassa MM-pettymyksessä
F1Kimi RäikkönenMcLarenF1-historiaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"