Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kimi Räikkönen avasi TS:lle Ferrari-aikansa vaikeita hetkiä – "Se oli huonoin kauteni"

xpbimages.com
Julkaistu 28.11.2018 15:02

MTV SPORT

Kimi Räikkösen kaksiosainen ura Ferrarin kuljettajana päättyi sunnuntaina Abu Dhabissa. Räikkönen avasi Turun Sanomien haastattelussa menneitä vuosia.

Ylälaidan videolla Räikkösen Ferrari-uran läpikäynti.

Räikkösen ensimmäinen vuosi 2007 Ferrarilla tuotti heti maailmanmestaruuden. Räikkönen avasi kauden voitolla, mutta oli tuon jälkeen seuraavan kerran MM-pisteiden ykkönen vasta kauden päätöskilpailun jälkeen.

110 pistettä kerännyt Räikkönen jätti Lewis Hamiltonin ja Fernando Alonson taakseen vain pisteen erolla.

LUE MYÖS: Pirelli antoi mahtavan lahjan Kimi Räikkösen perheelle – "Rianna ja Robin, teillä on maailman coolein isä"

Räikkönen totesi Turun Sanomille, ettei mestaruusvuosi ollut "mikään loistokausi". Seuraava kausi alkoi hyvin, mutta vähitellen mestaruuden uusiminen karkasi mahdottomaksi.

– Ihan alkukausi meni hyvin, johdimme sarjaa Turkin kisan jälkeen, mutta siitä se alamäki lähti. Silloin tulivat ensi kertaa ne väitteet motivaatio-ongelmista, mitkä eivät pitäneet paikkaansa. En tiedä, mikä siinä oli, mutta en vaan saanut enää autoa toimimaan. Jotain siinä muuttui, enkä päässyt oikein enää minnekään. Tai välillä pääsin, välillä en. Kaikki ei ollut sillä lailla kuin olisi pitänyt olla, Räikkönen kertasi vuotta 2008 TS:lle.

Ferrari voitti silti valmistajien mestaruuden ja Räikkösen tallikaveri Felipe Massa hävisi mestaruustaistelun päätöskisan viimeisten mutkien tapahtumissa.

(Artikkeli jatkuu videon alla)

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Räikkösen ensimmäinen Ferrari-aika päättyi "paskaan" autoon

Ensimmäinen Ferrari-urakka päättyi kauteen 2009. Sen Räikkönen tiivistää yksiselitteisesti.

– Silloin meillä oli ihan paska auto. Se oli sitä tupladiffuusorihässäköintiä. Loppukaudesta auto oli sentään hiukan parempi ja saimme vähän tuloksiakin. Kaiken kaikkiaan auto oli kyllä huono, mutta onneksi käyttämämme KERS-systeemi pelasti paljon – kuten Spassa, missä ajoin varmaan yhden kaikkein parhaista kisoistani, Räikkönen sanoo.

Räikkönen voitti Spassa Ferrarille kauden ainoan kisan. Hänen kauden 2010 kattanut sopimuksensa ostettiin ulos ja suomalainen lähti parille välivuodelle formuloista.

(Artikkeli jatkuu kuvan alla)

Kimi 2009

"Se oli huonoin kauteni"

Lotuksella tapahtuneen paluun jälkeen Räikkönen palasi Ferrarille kaudeksi 2014. Vaikka summaus kauden 2009 autosta on Räikkösen suusta tyly, heikompaa oli luvassa.

– Kauden 2014 automme oli vieläkin huonompi kuin se, millä olin ajanut viisi vuotta aiemmin. Säännöt olivat muuttuneet radikaalisti ja Mercedes meni moottorillaan muilta karkuun. Se oli huonoin kauteni, eikä insinöörinikään ollut sellainen kuin olisi pitänyt.

LUE MYÖS: Kimi Räikköseltä ripeä reaktio – sammutin ratavirkailijan käsistä ja sammutuspuuhiin

Kaudesta 2015 lähti Ferrarin ja Räikkösen nousu kohti menestystä. Räikkösen kisainsinöörinä toiminut Antonio Spagnolo siirtyi muihin hommiin ja tilalle tuli Dave Greenwood. Räikkönen kehui Greenwoodia ja McLaren-aikojen kisainssiä Mark Sladea "kuin veljeksiksi" ja uransa parhaiksi kisainsinööreiksi.

Kaudelta 2016 Räikkönen nostaa TS:lle esiin aika-ajot: hän voitti tallikaverinsa Sebastian Vettelin 11-10 aika-ajovertailussa.

Seuraavalla kaudella tuli paalupaikka ja viimein tällä kaudella Räikkönen palasi kisavoittajaksi. Ferrarin punaiset jäävät nyt taakse, Räikkösen ura jatkuu Sauberilla, työt alkoivat tiistaina Abu Dhabin rengastesteissä.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Tästä syystä nuorta Valtteri Bottasta verrattiin jopa Schumacheriin – "Michael oli ensimmäisiä, jotka tekivät niin"Valtteri Bottas paljastaa podcastissa menettäneensä miljoonia euroja kauden viimeisellä kierroksella – sai Mercedekseltä yllätyksenVenäjän GP:n topit ja flopit: Tervetuloa takaisin, vanha kunnon Ferrari – Kimi Räikkösen karu jakso saavutti huippunsaKimi Räikkösen Ferrari-taipaleesta tuli värikäs – Keke varoitteli privaattielämän loppumisestaFernando Alonson Ferrari-urotyöt eivät unohdu – Kimi Räikkönen osallisena valtavassa MM-pettymyksessäRäikkösellä täynnä tasan sata kisaa ilman voittoa – näistä syistä se on kiikastanut
F1Kimi RäikkönenFerrariUrheilu
Kimi Räikkösen kausi 2009 oli äärimmäisen vaikea.

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 10:57
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen ja Cadillacin tilanteesta karu suomalaisarvio: "Aika utopistinen tavoite"

  • 14.9.22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta