Kimi Räikkönen avasi TS:lle Ferrari-aikansa vaikeita hetkiä – "Se oli huonoin kauteni"

Kimi Räikkösen kaksiosainen ura Ferrarin kuljettajana päättyi sunnuntaina Abu Dhabissa. Räikkönen avasi Turun Sanomien haastattelussa menneitä vuosia.

Ylälaidan videolla Räikkösen Ferrari-uran läpikäynti.

Räikkösen ensimmäinen vuosi 2007 Ferrarilla tuotti heti maailmanmestaruuden. Räikkönen avasi kauden voitolla, mutta oli tuon jälkeen seuraavan kerran MM-pisteiden ykkönen vasta kauden päätöskilpailun jälkeen.

110 pistettä kerännyt Räikkönen jätti Lewis Hamiltonin ja Fernando Alonson taakseen vain pisteen erolla.

Räikkönen totesi Turun Sanomille, ettei mestaruusvuosi ollut "mikään loistokausi". Seuraava kausi alkoi hyvin, mutta vähitellen mestaruuden uusiminen karkasi mahdottomaksi.

– Ihan alkukausi meni hyvin, johdimme sarjaa Turkin kisan jälkeen, mutta siitä se alamäki lähti. Silloin tulivat ensi kertaa ne väitteet motivaatio-ongelmista, mitkä eivät pitäneet paikkaansa. En tiedä, mikä siinä oli, mutta en vaan saanut enää autoa toimimaan. Jotain siinä muuttui, enkä päässyt oikein enää minnekään. Tai välillä pääsin, välillä en. Kaikki ei ollut sillä lailla kuin olisi pitänyt olla, Räikkönen kertasi vuotta 2008 TS:lle.

Ferrari voitti silti valmistajien mestaruuden ja Räikkösen tallikaveri Felipe Massa hävisi mestaruustaistelun päätöskisan viimeisten mutkien tapahtumissa.

(Artikkeli jatkuu videon alla)


Räikkösen ensimmäinen Ferrari-aika päättyi "paskaan" autoon

Ensimmäinen Ferrari-urakka päättyi kauteen 2009. Sen Räikkönen tiivistää yksiselitteisesti.

– Silloin meillä oli ihan paska auto. Se oli sitä tupladiffuusorihässäköintiä. Loppukaudesta auto oli sentään hiukan parempi ja saimme vähän tuloksiakin. Kaiken kaikkiaan auto oli kyllä huono, mutta onneksi käyttämämme KERS-systeemi pelasti paljon – kuten Spassa, missä ajoin varmaan yhden kaikkein parhaista kisoistani, Räikkönen sanoo.

Räikkönen voitti Spassa Ferrarille kauden ainoan kisan. Hänen kauden 2010 kattanut sopimuksensa ostettiin ulos ja suomalainen lähti parille välivuodelle formuloista.

(Artikkeli jatkuu kuvan alla)

"Se oli huonoin kauteni"

Lotuksella tapahtuneen paluun jälkeen Räikkönen palasi Ferrarille kaudeksi 2014. Vaikka summaus kauden 2009 autosta on Räikkösen suusta tyly, heikompaa oli luvassa.

– Kauden 2014 automme oli vieläkin huonompi kuin se, millä olin ajanut viisi vuotta aiemmin. Säännöt olivat muuttuneet radikaalisti ja Mercedes meni moottorillaan muilta karkuun. Se oli huonoin kauteni, eikä insinöörinikään ollut sellainen kuin olisi pitänyt.

Kaudesta 2015 lähti Ferrarin ja Räikkösen nousu kohti menestystä. Räikkösen kisainsinöörinä toiminut Antonio Spagnolo siirtyi muihin hommiin ja tilalle tuli Dave Greenwood. Räikkönen kehui Greenwoodia ja McLaren-aikojen kisainssiä Mark Sladea "kuin veljeksiksi" ja uransa parhaiksi kisainsinööreiksi.

Kaudelta 2016 Räikkönen nostaa TS:lle esiin aika-ajot: hän voitti tallikaverinsa Sebastian Vettelin 11-10 aika-ajovertailussa.

Seuraavalla kaudella tuli paalupaikka ja viimein tällä kaudella Räikkönen palasi kisavoittajaksi. Ferrarin punaiset jäävät nyt taakse, Räikkösen ura jatkuu Sauberilla, työt alkoivat tiistaina Abu Dhabin rengastesteissä.


Lue myös:

    Uusimmat