Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kimi Räikkösen ex-pomo palaa erovuoteensa: tunnustaa nyt selvittäneensä Audin F1-siirtoa

Stefano Domenicali ja Kimi Räikkönen paiskaavat kättä vuoden 2014 Malesian GP:n alla.
Stefano Domenicali ja Kimi Räikkönen paiskaavat kättä vuoden 2014 Malesian GP:n alla.xpbimages.com/All Over Press
Julkaistu 24.09.2018 06:47
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Ferrarin tallipäällikön paikalta irtisanoutuminen kesken kauden 2014 tuntuu Stefano Domenicalista edelleen oikealta ratkaisulta italialaistallin F1-tulevaisuutta ajatellen.

Pitkän uran Ferrarilla tehnyt Domenicali jätti tehtävänsä huhtikuussa 2014, kun talli oli jäänyt uusien V6-hybridimoottorien kehityksessä selvästi jälkeen vallankahvaan tarttuneesta Mercedeksestä.

LUE MYÖS: Kimi Räikkösen ex-pomo Ferrarin kuskipäätöksestä: "Olen iloinen, ettei minun tarvitse enää valita"

Taustalla oli jo yksi epäonnistunut projekti Ferrarin pudottua Red Bullin ja Mercedeksen taakse valmistajien MM-sarjan kolmanneksi kaudella 2013. Seuraavan kevään aloitus oli kuitenkin Scuderian mittakaavalla musertava, kun Fernando Alonso ja Kimi Räikkönen jäivät kolmessa ensimmäisessä kisassa ulos palkintopallilta.

– Se oli selvää, että emme olleet moottorin takia onnistuneet löytämään oikeanlaista autoa. Vaikean vuoden 2013 jälkeen koin, että on oikein näyttää, miten asioita täytyy järjestellä uudelleen ja tehdä ne eri lailla, Domenicali kertoo F1.comin Beyond the Grid -podcastissa.

7.05500836
Stefano Domenicali ja Kimi Räikkönen paiskaavat kättä vuoden 2014 Malesian GP:n alla.xpbimages.com/All Over Press

Kätteli koko Ferrarin tiimiväen

Vuodesta 2008 Ferrarin tallipäällikkönä toiminut Domenicali meni Bahrainin GP:n jälkeen puheenjohtaja Luca di Montezemolon puheille. Kaksikko tunsi toisensa jo hyvin pitkältä ajalta, kun Montezemolo oli ottanut monessa tehtävässä yhtiössä toimineen Domenicalin siipiensä suojaan 23 vuotta aiemmin.

– Sanoin, että näinä hetkinä täytyy olla vahva ja tehdä oikea ratkaisu tiimin kannalta, Domenicali muistelee.

– Se oli vaikeaa aikaa, koska sääntömuutoksen takia oli paljon odotuksia emmekä olleet onnistuneet toimittamaan mahtavaa autoa. Otin vastuun siitä, ja tulen olemaan aina Ferrari-mies, koska se ei muuta näkökulmaani instituutiota kohtaan.

Domenicali kertoo, ettei voisi vieläkään kuvitella palaavansa F1-varikolle muun kuin Ferrarin palveluksessa.

LUE MYÖS: Michael Schumacherin suuruus valkeni Ferrari-pomolle karussa onnettomuudessa: ”Ei sanonut sitä ikinä julki”

Tämän jälkeen hän kertoi ratkaisunsa Ferrarin työntekijöille.

– Kerroin siitä kaikille ihmisille Ferrarilla, koska he ovat minun perheeni. Se oli erittäin koskettava hetki, kun kokosin kaikki tuhat työntekijää paikalle ja kättelin heidät yksitellen.

Nimi nousi esiin Audin taustalta

Ei kuitenkaan mennyt kauaa, kunnes Domenicalin nimi ponnahti esiin saksalaisvalmistaja Audin yhteydessä. Puheet Volkswagen Groupin tulosta formula ykkösiin alkoivat kuumentua, mutta katosivat hetkessä saksalaistehtaita ravistelleen päästöskandaalin alettua vuonna 2015.

Toimittaja Tom Clarkson kysyy Domenicalilta suoraan: oliko Audi-yhteistyössä kyse F1-projektista.

– Sanotaan näin, että olin mukana toisessa projektissa, Domenicali naurahtaa.

– Ja silloin siitä oli puhetta, että voisiko Audi tulla mukaan. Tehtäväni oli selvittää, mitä se vaatisi konsernilta tulla mukaan formula ykkösiin.

– Sitten Saksassa tapahtui, kuten tiedät, ja se projekti keskeytettiin pikaisesti, hän jatkaa.

Lisää aiheesta:

F1-heittopussille povataan "Ferrari-kopiolla" huimaa harppausta – kilpailijoita kismittää: "Se on huolenaihe"Vuosi sitten kuollut Niki Lauda koki aikanaan saman kohtalon kuin Sebastian Vettel – monen muunkin mestarin sukset menivät ristiin Maranellossa: "Koin, että minua ei kohdeltu oikein""Kahden mestaruuden vuosi" avaa talleille valtavan mahdollisuuden – F1-pomo paljastaa, miten rohkea peliliike toi Schumacherille ensimmäisen tittelinFernando Alonso ampuu alas "valheita" itsekkyydestään ja Ferrari-lähtönsä taustasta – tallipomon raivostuttanut kommentti uutisoitiin täysin pieleenKova paljastus F1-kulisseista, unelmaliitto osoittautui heti katastrofiksi – “Tajusin jo ensimmäisessä kokouksessa”Ferrari-pomo sai Räikköseltä painajaismaisen viestin avaustesteissä: "Fernando toisti Kimin sanat – tajusin kauden olevan ohi"
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"