"Kiinan Apple" lietsoo hysteriaa Aasiassa

Kiinalainen Xiaomi on noussut nopeasti Kiinan suurimmaksi ja maailman viidenneksi suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi.

Kiinan Appleksi kutsuttu yhtiö – jonka nimi lausutaan suurin piirtein "shaami" – on vielä varsin tuntematon Aasian ulkopuolella. Tilanne voi muuttua nopeasti, koska Xiaomi aikoo tänä vuonna laajentaa älypuhelinkauppaansa kymmeneen uuteen maahan.

Suurimpia uusia markkinoita ovat Brasilia, Meksiko, Venäjä ja Turkki.
Kiinassa Xiaomi myi huhti-kesäkuussa 15 miljoonaa puhelinta ja pudotti pitkään markkinaa hallinneen Samsungin kakkossijalle.

Vuonna 2010 perustettu Xiaomi on kasvattanut markkinaosuuttaan nopeasti.
– On maailman mittakaavassa aivan vertaansa vailla, että neljässä vuodessa polkaistaan tyhjästä pystyyn näin menestyvä yritys, sanoo matkaviestinalan analytiikkaan erikoistuneen Alekstran perustaja Toni Toikka.

Tuhansia puhelimia minuutissa

Xiaomin menestys perustuu ennen kaikkea edullisiin hintoihin. Yhtiön myydyimpiä tuotteita on reilusti alle 200 dollaria maksava Redmi-älypuhelin. Huokeammasta hinnasta huolimatta se on asiantuntijoiden mukaan ominaisuuksiltaan varsin samankaltainen kuin monet kilpailijoiden kalliimmat puhelimet.

Xiaomin katteet ovat alhaiset, mutta yhtiö karsii kuluja pitämällä markkinointibudjetin pienenä sekä myymällä puhelimiaan vain nettikaupassa. Yhtiö lanseeraa uudet mallinsa niin kutsutuissa flash sale -nettimyynneissä, joissa esimerkiksi 30 000 puhelinta myydään nopeimmille ostajille. Erät on myyty loppuun muutamissa minuuteissa.

Konsulttiyhtiö Magid Associatesin mobiilistrategioista vastaava johtaja Tero Kuittinen kuvaa Xiaomia täysin uuden aallon yritykseksi.

– Xiaomi on jättänyt pois raskaat ja kalliit mainoskampanjat ja tajunnut sen sijaan, että flash salet saavat ihmiset aivan hysteerisiksi. Näin yhtiö on saanut myös massiivista medianäkyvyyttä, Kuittinen sanoo.
Xiaomin tavoitteena on tahkota rahaa lisälaitteiden ja sovellusten myynnistä, kuten sen esikuva Apple on menestyksekkäästi tehnyt.

– Älypuhelinten valmistuskustannusten kilpailuetu brändien välillä on pieni verrattuna ekosysteemin tuomaan etuun. Ekosysteemissä raha tehdään sovelluksista, lisälaitteista ja sisällöistä, kuten musiikista, Toikka sanoo.

– Esimerkiksi Applelle jää enemmän rahaa yksien nappikuulokkeiden myynnistä kuin mitä kilpailija saa myymällä neljä halpaa, muutaman kympin peruspuhelinta.

"Kilpailijoiden syytä huolestua"


Asiantuntijat eivät usko, että Xiaomi lähivuosina edes yrittäisi saatikka pystyisi uhkaamaan Applen tai Samsungin asemaa länsimaissa. Kuittisen mukaan kilpailijoiden kannattaisi kuitenkin olla huolissaan.

– Jos Xiaomi pääsee syömään tehokkaasti alle 200 dollarin puhelinten markkinat Aasiassa, se on kova paikka etenkin Samsungille.
Toikka kiinnittäisi kappalemyynnin sijaan enemmän huomiota siihen, kuinka paljon rahaa yritys pystyy tekemään pitkällä aikajänteellä koko ekosysteemillään.

– Jos menestystä mitataan vain kappalemäärillä, oli Nokia vielä viime vuonnakin maailman toiseksi menestynein matkapuhelinvalmistaja.

Lue myös:

    Uusimmat