Nokia-brändi palaamassa älypuhelimiin ensi vuonna

Nokia-brändi tekee paluun älypuhelimiin ensi vuonna, kertoo suomalainen HMD Global.

Yhtiön toimitusjohtaja Arto Nummela sanoo STT:lle, että älypuhelinjulkistuksia on luvassa seuraavan reilun puolen vuoden aikana. Puhelimien käyttöjärjestelmä tulee olemaan älypuhelimissa yleisin Android ja puhelimet ovat olleet suunnitteilla keväästä saakka.

HMD global on uusi yhtiö, joka on perustettu myymään mobiililaitteita Nokian tavaramerkillä.

– Olemme suomalainen yhtiö ja maksamme verot Suomeen. Olemme napaamme myöten suomalainen, Nummela sanoo.

HMD ei vielä tässä vaiheessa kerro tulos- tai markkinaosuustavoitteitaan.

Varsinainen insinöörityö ja tuotekehitys ulkoistettu 

HMD:n yhteistyökumppanit tekevät tuotekehityksen varsinaisen insinöörityön ja puhelinten valmistuksen.

– Spesifioimme pilkulleen, minkälaista tuotetta haluamme ja minkälaisia komponentteja käytetään, Nummela kertoo.

Nummelan mukaan kumppanuuksiin perustuva malli on avain toiminnan kannattavuudelle, eikä tuotekehityksen ja valmistuksen ottaminen itselle olisi ollut niin toimiva ratkaisu.

– Sillä monoliittisella ratkaisulla ei ehkä olisi kannattanut lähteä liikkeelle. Nummela sanoo.

HMD:lla on yksinoikeus Nokian tavaramerkin käyttöön matkapuhelimien ja tablettien valmistuksessa ja markkinoinnissa kymmeneksi vuodeksi. Samalla Nokia saa HMD:ltä tavaramerkkeihin ja patentteihin liittyviä rojaltimaksuja. Analyytikkoarvioissa maksujen merkitystä Nokian liiketoiminnalle on pidetty rajallisena.

Peruspuhelimista valmiiksi rullaava bisnes 

Puhelinmarkkinoiden kilpailutilanne on erittäin kova, ja Android-pohjaista kapulaa löytyy joka lähtöön.

Kännykkämarkkinoita hallitsevat Applen ja Samsungin kaltaiset jätit. Elintilan raivaaminen markkinoilla, joilla moni kokenutkin toimija on kovilla, tulee olemaan HMD:lle vaikeaa.

HMD:n markkinointijohtaja Pekka Rantalan mukaan heidän vahvuutensa on Nokia-brändi, jota Rantala kuvaa ikoniseksi.

– En ole ikinä elämässäni kokenut, että asiakkaat palaverissa tulevat ja halaavat, Rantala kertoo viime aikojen kokemuksistaan.

Hänen mukaansa Nokia-brändi ei ole koskaan ollut elitistinen, joten he voivat uskottavasti tarjota 20 dollarin peruspuhelimia, mutta samanaikaisesti ulottaa tuotetarjontaa kalliimpiin älypuhelimiin.

Peruspuhelimista HMD saakin heti rullaavaa bisnestä. Osana järjestelyjä Microsoft myi peruspuhelinliiketoiminnan HMD:lle ja sopimusvalmistajajätti Hon Hai/Foxconin FIH Mobilelle.

Valtaosan tämän kaupan arvosta muodostavat FIH Mobilelle menevä Vietnamin tehdas ja peruspuhelinten tuotekehitystiimi. Peruspuhelinten bisneksen HMD ostaa Nummelan mukaan 20 miljoonalla dollarilla. Vaikka kauppasummassa on kyse vain peruspuhelimista ilman tuotantoa, niin se antaa kuvan matkapuhelinmarkkinan murroksesta viime vuosina. Aikoinaan Nokia myi koko matkapuhelinbisneksensä perus- ja älypuhelimineen Microsoftille noin 5,5 miljardilla eurolla.

Nummelan mukaan peruspuhelinbisnes on tervettä ja kannattavaa liiketoimintaa. Älypuhelimet syövät kuitenkin jatkuvasti markkinaa.

– Peruspuhelimiin on ennustettu kokonaisvolyymissa noin 15 prosentin pudotus vuositasolla, mutta se on edelleen valtava markkina, Nummela muistuttaa.

***


Lue myös:

    Uusimmat