Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nokia-brändi palaamassa älypuhelimiin ensi vuonna

Nokian pääkonttori Espoossa 15. huhtikuuta 2015.
Nokian pääkonttori Espoossa 15. huhtikuuta 2015.Lehtikuva
Julkaistu 01.12.2016 12:36

MTV LIFESTYLE – STT

Nokia-brändi tekee paluun älypuhelimiin ensi vuonna, kertoo suomalainen HMD Global.

Yhtiön toimitusjohtaja Arto Nummela sanoo STT:lle, että älypuhelinjulkistuksia on luvassa seuraavan reilun puolen vuoden aikana. Puhelimien käyttöjärjestelmä tulee olemaan älypuhelimissa yleisin Android ja puhelimet ovat olleet suunnitteilla keväästä saakka.

HMD global on uusi yhtiö, joka on perustettu myymään mobiililaitteita Nokian tavaramerkillä.

– Olemme suomalainen yhtiö ja maksamme verot Suomeen. Olemme napaamme myöten suomalainen, Nummela sanoo.

HMD ei vielä tässä vaiheessa kerro tulos- tai markkinaosuustavoitteitaan.

Varsinainen insinöörityö ja tuotekehitys ulkoistettu 

HMD:n yhteistyökumppanit tekevät tuotekehityksen varsinaisen insinöörityön ja puhelinten valmistuksen.

– Spesifioimme pilkulleen, minkälaista tuotetta haluamme ja minkälaisia komponentteja käytetään, Nummela kertoo.

Nummelan mukaan kumppanuuksiin perustuva malli on avain toiminnan kannattavuudelle, eikä tuotekehityksen ja valmistuksen ottaminen itselle olisi ollut niin toimiva ratkaisu.

– Sillä monoliittisella ratkaisulla ei ehkä olisi kannattanut lähteä liikkeelle. Nummela sanoo.

HMD:lla on yksinoikeus Nokian tavaramerkin käyttöön matkapuhelimien ja tablettien valmistuksessa ja markkinoinnissa kymmeneksi vuodeksi. Samalla Nokia saa HMD:ltä tavaramerkkeihin ja patentteihin liittyviä rojaltimaksuja. Analyytikkoarvioissa maksujen merkitystä Nokian liiketoiminnalle on pidetty rajallisena.

Peruspuhelimista valmiiksi rullaava bisnes 

Puhelinmarkkinoiden kilpailutilanne on erittäin kova, ja Android-pohjaista kapulaa löytyy joka lähtöön.

Kännykkämarkkinoita hallitsevat Applen ja Samsungin kaltaiset jätit. Elintilan raivaaminen markkinoilla, joilla moni kokenutkin toimija on kovilla, tulee olemaan HMD:lle vaikeaa.

HMD:n markkinointijohtaja Pekka Rantalan mukaan heidän vahvuutensa on Nokia-brändi, jota Rantala kuvaa ikoniseksi.

– En ole ikinä elämässäni kokenut, että asiakkaat palaverissa tulevat ja halaavat, Rantala kertoo viime aikojen kokemuksistaan.

Hänen mukaansa Nokia-brändi ei ole koskaan ollut elitistinen, joten he voivat uskottavasti tarjota 20 dollarin peruspuhelimia, mutta samanaikaisesti ulottaa tuotetarjontaa kalliimpiin älypuhelimiin.

Peruspuhelimista HMD saakin heti rullaavaa bisnestä. Osana järjestelyjä Microsoft myi peruspuhelinliiketoiminnan HMD:lle ja sopimusvalmistajajätti Hon Hai/Foxconin FIH Mobilelle.

Valtaosan tämän kaupan arvosta muodostavat FIH Mobilelle menevä Vietnamin tehdas ja peruspuhelinten tuotekehitystiimi. Peruspuhelinten bisneksen HMD ostaa Nummelan mukaan 20 miljoonalla dollarilla. Vaikka kauppasummassa on kyse vain peruspuhelimista ilman tuotantoa, niin se antaa kuvan matkapuhelinmarkkinan murroksesta viime vuosina. Aikoinaan Nokia myi koko matkapuhelinbisneksensä perus- ja älypuhelimineen Microsoftille noin 5,5 miljardilla eurolla.

Nummelan mukaan peruspuhelinbisnes on tervettä ja kannattavaa liiketoimintaa. Älypuhelimet syövät kuitenkin jatkuvasti markkinaa.

– Peruspuhelimiin on ennustettu kokonaisvolyymissa noin 15 prosentin pudotus vuositasolla, mutta se on edelleen valtava markkina, Nummela muistuttaa.

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Nokia-puhelinten tuleva myynninkasvu voi syntyä yllättävässä paikassa – ”Nyt on tärkeää, että kaikki menee nappiin”Nokia-puhelinyhtiön toimitusjohtaja: Edulliset älypuhelimet ja peruspuhelimet merkittävässä roolissa – vahva vihjaus myös Nokia X6:n myynnin laajentumisestaNokia-puhelimista vastaava HMD ei kerro talousluvuistaan – puhelinten kysyntä ollut huikeaaLähes kaikilla suomalaisilla ollut Nokia-puhelin - nyt ne tulevat taasUudet Nokia-älypuhelimet syntyvät uudenlaisessa yhteistyössä - peruspuhelimet antavat "lentävän lähdön"5 mielenkiintoista vastausta tulevista Nokia-älypuhelimista – mitä on luvassa?
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • Eilen15:50
    Teknologia

    Tutkijoilta tyrmäys huipputarkalle 8K-televisiolle: Ei välttämättä tarjoa yhtään lisää terävyyttä – tässä syy

  • Eilen14:56
    Droonit

    Sotilastukikohdassa Belgiassa droonihavaintoja

  • 1.11.06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui

  • 31.10.07:30
    Yhdysvallat

    MTV Pennsylvaniassa: Näin amerikkalaiskouluissa opetetaan suomalaisella tekoälyohjelmalla

  • 31.10.05:33
    Tekoäly

    Ivan Puopolo haastattelemassa avaruusoliota – testaa, erottaisitko nämä "uutisvideot" tekoälyn tekemiksi