Vuoden 2021 F1-sääntöuudistuksiin kohdistuu poikkeuksellisen paljon odotuksia lajin kilpailuasetelman parantamiseksi. Yksi tekijä nahkansa luovien autojen kehityksessä ovat järjestävän tahon leivissä työskentelevät entiset sääntöjen kiertäjät.
LUE MYÖS: Tältä näyttävät tulevat F1-autot! Muutoksia myös kisaviikonloppuihin, tallien kulutukseen ja päivityksillä taisteluun
Noin puolentoista vuoden kuluttua esitellään uuden sukupolven F1-autot, joissa etusiivet ja jousitukset yksinkertaistuvat, takasiivet suurenevat ja pohjalevyssä palataan vuosikymmenien taakse maaefektin hyödyntämiseen.
Muutoksilla pyritään ennen kaikkea siihen, että autojen taakse muodostuva pyörteinen ilma saadaan hallintaan ja ohjattua takasiivestä yläilmoihin, jolloin edellä ajavan seuraaminen ja haastaminen helpottuvat huomattavasti.
Nyt esitelty prototyyppi on vasta lähtökohta, joten keväällä 2021 nähdään, ovatko eri tiimien insinöörit onnistuneet löytämään säännöistä porsaanreikiä. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo, että tähän totta kai talleissa pyritään, mutta nyt vastassa on poikkeuksellisen kokeneita kettuja, kuten F1:n urheilujohtaja Ross Brawn sekä tekniset asiantuntijat Nikolas Tombazis ja Pat Symonds.

