Kia e-Niron hintaluokassa 450 kilometrin toimintamatka on vahva valtti, kirjoittaa Kauppalehden Jussi Turtiainen.
Kia sähköistää mallistoaan vauhdilla. Kuusi versiota on jo myynnissä. Seuraavaksi ilmestyy täyssähköinen e-Niro hybridin ja ladattavan hybridin jatkoksi. C-segmentin crossover on merkin toinen täyssähköauto Soul EV:n lisäksi. E-Niron jälkeen ensi kesänä on vuorossa Ceed SW:n ladattava hybridi.
Kian Euroopan myynnistä 11,2 prosenttia on sähköisiä malleja. Ensi vuonna tavoitteena on 15–20 prosenttia. Yhtiön Euroopan osaston operatiivisen johtajan Emilio Herreran mukaan vuoteen 2022 mennessä ilmestyy 14 uutta sähköistä Kiaa.
– Parin vuoden päästä sähköautojen yli 500 kilometrin toimintamatka on arkea. Siinä kehityksessä olemme vahvasti mukana, Herrera sanoi.
Suomeen e-Niro saapuu keväällä. Se hinnoitellaankin vasta ensi vuoden puolella. Ruotsissa malli maksaa lähes 45 000 euroa ja Saksassa 35 000 euroa. Samaa tekniikkaa käyttävän pienemmän Hyundai Kona electricin saa Suomessa 43 000 eurolla. Näillä mittareilla sähkö-Nirosta joutunee pulittamaan meillä päälle 50 000 euroa.
