Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Keskon Helander: Kauppojen ympärivuorokautinen aukiolo ei kestävällä pohjalla

Lehtikuva
Julkaistu 02.02.2017 14:58

MTV UUTISET – STT

Keskon pääjohtajan Mikko Helanderin mukaan ihmisten asiointitottumukset kaupassa ovat hämmästyttävän nopeasti muuttuneet. Merkittävin muutos on sunnuntain merkityksen kasvu kauppapäivänä ja kaupankäyntipiikkien tasaantuminen juhlapyhien ympärillä.

– Ei se kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen ole syömistä Suomessa lisännyt, Helander sanoi tulosjulkistuksen yhteydessä.

Helander muistuttaa, että myös kustannukset ovat kasvaneet. Hän uskoo, että pikku hiljaa aukioloajat hakevat "järkevän muotonsa".

– En hirveästi usko, että on kestävällä pohjalla, että kauppoja pidetään ympärivuorokauden auki, varsinkin tällaisia isoja hypermarketteja. Samoin ylipitkät aukioloajat tuonne kello 23-24:ään. Ainakin, kun me tehdään laskelmia, niin ne ovat liiketaloudellisesti kovin huonoja, Helander sanoi.

Helanderin mukaan myöhäisinä tunteina asiakkaita ei kovin hirveästi liiku.

– Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Kun me toimimme liiketoimintalähtöisesti, meille on hyvän asiakaspalvelun lisäksi tärkeätä tehdä myös hyvää tulosta. Me varmaan mietimme näitä asioita vähän eri näkökulmasta kuin jotkut muut alan toimijat, Helander sanoi.

Tiukka kisa päivittäistavarakaupassa jatkuu

Ruokakaupassa on käyty tiukkaa kisaa viime vuosina. Helander uskoo tiukan kilpailun Suomen päivittäistavarakaupassa jatkuvan. 

Helander arvioi, että pari vuotta Suomessa ja muuallakin on eletty poikkeuksellisia aikoja, kun ruuan hinta on laskenut.

– Meidän arvio on se, että se on enemmän väliaikainen kuin pysyvä ilmiö, johtuen ihan siitä, että väestö kasvaa maailmalla. Pitkässä juoksussa hyvän, laadukkaan ruuan saatavuus on kriittinen asia koko ihmiskunnalle, Helander sanoi.

Tuloksensa torstaina julkistaneen Keskon vertailukelpoinen liikevoitto oli loka-joulukuussa 63,3 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli 59,1 miljoonaa euroa. Yhtiön koko vuoden vertailukelpoinen liikevoitto oli 273 miljoonaa euroa, kun vuonna 2015 se oli 245 miljoonaa euroa. Pörssi ei torstaina kehrännyt Keskon tuloskunnolle. Iltapäivällä Keskon B-osake oli vajaan seitsemän prosentin laskussa pörssissä.

Keskon neljännen neljänneksen liikevaihto kasvoi yritysostojen ansiosta 27,6 prosentilla noin 2,8 miljardiin euroon. Ilman yritysostojen vaikutusta paikallisissa valuutoissa mitattuna Keskon liikevaihto kasvoi 1,2 prosentilla.

Kesko osti viime vuonna esimerkiksi Onnisen ja Suomen Lähikaupan. Kesko myi esimerkiksi Venäjän päivittäistavarakaupan.

Vuoden loppuun mennessä Kesko oli muuttanut Suomen Lähikaupan ostossa saamistaan Siwoista ja Valintataloista 223 kauppaa K-Marketeiksi.  

Lisää aiheesta:

Ostoskärryyn vai hiirtä kliksauttaen kotiin? Ruoan verkkokauppa kasvanut pandemian aikana 460 prosentilla, mutta sen osuuden arvellaan moninkertaistuvan lähivuosinaKaupan alalta on hävinnyt kahdessa vuodessa 25 000 työpaikkaa – osa kaupoista teki kovaa tulosta koronavuonna, osa oli ahtaallaS-ryhmä lähtee Lidlin julistamaan hintasotaan uhmakkaana: "Emme tule antamaan tuumaakaan periksi" – koko kauppaketjua aiotaan uudistaaOnko Stockmannia lähivuosina enää olemassa? "Se on fifty-fifty, kaikilla asiakkailla ei ole asiaa sinne" – asiantuntija näkee kolme syytä kaupan tyrehtymiseenS-ryhmällä pyyhkii hyvin – "Meillä on resursseja jatkaa halpuuttamista"Uutisextra: Näin salamyhkäisestä Lidlistä tuli ruokakaupan kova kasvaja
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • Eilen09:43
    Huijaukset

    Liian hyvää ollakseen totta? Nämä merkit paljastavat sijoitushuijauksen

  • Eilen09:11
    Teollisuus

    Pomon ilme kertoo kaiken: Kemianteollisuus kärvistelee

  • ma16:54
    Aktia Pankki

    Näin tiuhaan Aktia on vaihtanut johtajiaan – Haglund lähti jo ennen kuin aloitti

  • ma14:19
    Huijaukset

    Varo! Sijoitushuijausten määrä on kasvanut merkittävästi

  • ma14:15
    Mitä ihmettä?

    Ruotsalaismiehen luottokortti lakkasi toimimasta – syy yllätti virkailijatkin