Keskon pääjohtajan Mikko Helanderin mukaan ihmisten asiointitottumukset kaupassa ovat hämmästyttävän nopeasti muuttuneet. Merkittävin muutos on sunnuntain merkityksen kasvu kauppapäivänä ja kaupankäyntipiikkien tasaantuminen juhlapyhien ympärillä.
– Ei se kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen ole syömistä Suomessa lisännyt, Helander sanoi tulosjulkistuksen yhteydessä.
Helander muistuttaa, että myös kustannukset ovat kasvaneet. Hän uskoo, että pikku hiljaa aukioloajat hakevat "järkevän muotonsa".
– En hirveästi usko, että on kestävällä pohjalla, että kauppoja pidetään ympärivuorokauden auki, varsinkin tällaisia isoja hypermarketteja. Samoin ylipitkät aukioloajat tuonne kello 23-24:ään. Ainakin, kun me tehdään laskelmia, niin ne ovat liiketaloudellisesti kovin huonoja, Helander sanoi.
Helanderin mukaan myöhäisinä tunteina asiakkaita ei kovin hirveästi liiku.
– Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Kun me toimimme liiketoimintalähtöisesti, meille on hyvän asiakaspalvelun lisäksi tärkeätä tehdä myös hyvää tulosta. Me varmaan mietimme näitä asioita vähän eri näkökulmasta kuin jotkut muut alan toimijat, Helander sanoi.
Tiukka kisa päivittäistavarakaupassa jatkuu
Ruokakaupassa on käyty tiukkaa kisaa viime vuosina. Helander uskoo tiukan kilpailun Suomen päivittäistavarakaupassa jatkuvan.
