Ostoskärryyn vai hiirtä kliksauttaen kotiin? Ruoan verkkokauppa kasvanut pandemian aikana 460 prosentilla, mutta sen osuuden arvellaan moninkertaistuvan lähivuosina

Palaavatko ihmiset ruokakauppoihin koronapandemian jälkeen vai jatkuuko verkkokaupan kiito? Näin asiantuntija vastaa 1:00
Palaavatko ihmiset ruokakauppoihin koronapandemian jälkeen vai jatkuuko verkkokaupan kiito? Näin Kaupan liiton toimitusjohtaja, ex-pääministeri Mari Kiviniemi vastasi kesäkuussa 2021 MTV Uutisille.

Korona vauhditti ruoan verkkokaupan läpimurtoa – osuus voi nousta nykytasosta vielä moninkertaiseksi.

S-ryhmän yhteenlaskettu liiketulos kasvoi viime vuonna 280 miljoonaan euroon edellisvuoden 196 miljoonasta eurosta. Koko veroton vähittäismyynti oli 12,3 miljardia euroa, ja se kasvoi edellisvuodesta 5,9 prosenttia.

SOK:n pääjohtajan sijainen Arttu Laine totesi, että päivittäistavara- ja marketmyynnin kasvusta huolimatta vuosi oli kaksijakoinen, sillä matkailu- ja ravitsemiskauppa jäi koronarajoitusten seurauksena selvästi tappiolle jo toisena perättäisenä vuonna.

Alkaneen vuoden osalta S-ryhmässä tunnetaan huolta inflaatiosta ja kuluttajien ostovoimasta.

–  Kun kauppiaan silmistä katsoo, niin inflaatio näyttää suuremmalta ja pysyvämmältä kuin mitä nämä viralliset ennusteet tällä hetkellä ennakoivat, Laine sanoi.

Myös ennakoitu korkojen nousu on ostovoiman kannalta uhkatekijä, sillä se voi kasvattaa asumismenoja, Laine sanoi.

Verkkokaupalla vielä paljon tilaa laajentua

Koronapandemian myötä kovaan kasvuun lähtenyt ruoan verkkokauppa jatkoi laajentumistaan viime vuonna. S-ryhmässä verkkomyynti kasvoi 55 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Neljäsosa koko päivittäistavarakaupan kasvusta tuli ruoan verkkokaupasta.

S-ryhmän verkkokaupan kehittämisestä vastaava johtaja Jarkko Kyttänen kertoi, että ruoan verkkokauppa on kasvanut jo yli 460 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.

Kaikkiaan ruoan verkkokauppa edustaa S-ryhmällä kuitenkin vielä pientä siivua koko myynnistä, Kyttäsen mukaan noin 2–3 prosenttia. Jos markkina kehittyy Suomessa kuten verrokkimaissa, voi osuus nousta jopa kymmeneen prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, Kyttänen ennakoi.

–  Kehitys riippuu kuluttajien halusta ja markkinan kehittymisestä. Muutos tulee olemaan hidas. Matka on pitkä ja kuluttajien ostotottumukset ovat vahvoja, hän totesi.

Tällä haavaa valtaosa S-ryhmän ruoan verkkokauppa-asiakkaista noutaa ostoksensa itse, reilu 40 prosenttia turvautuu kotiinkuljetukseen. Keskiostos on 120 euroa, mikä kertoo siitä, että asiakkaat hoitavat monesti koko viikon ostokset kerralla.

Lue myös:

    Uusimmat