Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ostoskärryyn vai hiirtä kliksauttaen kotiin? Ruoan verkkokauppa kasvanut pandemian aikana 460 prosentilla, mutta sen osuuden arvellaan moninkertaistuvan lähivuosina

1:00Palaavatko ihmiset ruokakauppoihin koronapandemian jälkeen vai jatkuuko verkkokaupan kiito? Näin asiantuntija vastaaPalaavatko ihmiset ruokakauppoihin koronapandemian jälkeen vai jatkuuko verkkokaupan kiito? Näin Kaupan liiton toimitusjohtaja, ex-pääministeri Mari Kiviniemi vastasi kesäkuussa 2021 MTV Uutisille.
Julkaistu 14.02.2022 14:38

MTV UUTISET–STT

Korona vauhditti ruoan verkkokaupan läpimurtoa – osuus voi nousta nykytasosta vielä moninkertaiseksi.

S-ryhmän yhteenlaskettu liiketulos kasvoi viime vuonna 280 miljoonaan euroon edellisvuoden 196 miljoonasta eurosta. Koko veroton vähittäismyynti oli 12,3 miljardia euroa, ja se kasvoi edellisvuodesta 5,9 prosenttia.

SOK:n pääjohtajan sijainen Arttu Laine totesi, että päivittäistavara- ja marketmyynnin kasvusta huolimatta vuosi oli kaksijakoinen, sillä matkailu- ja ravitsemiskauppa jäi koronarajoitusten seurauksena selvästi tappiolle jo toisena perättäisenä vuonna.

Alkaneen vuoden osalta S-ryhmässä tunnetaan huolta inflaatiosta ja kuluttajien ostovoimasta.

–  Kun kauppiaan silmistä katsoo, niin inflaatio näyttää suuremmalta ja pysyvämmältä kuin mitä nämä viralliset ennusteet tällä hetkellä ennakoivat, Laine sanoi.

Myös ennakoitu korkojen nousu on ostovoiman kannalta uhkatekijä, sillä se voi kasvattaa asumismenoja, Laine sanoi.

Verkkokaupalla vielä paljon tilaa laajentua

Koronapandemian myötä kovaan kasvuun lähtenyt ruoan verkkokauppa jatkoi laajentumistaan viime vuonna. S-ryhmässä verkkomyynti kasvoi 55 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Neljäsosa koko päivittäistavarakaupan kasvusta tuli ruoan verkkokaupasta.

S-ryhmän verkkokaupan kehittämisestä vastaava johtaja Jarkko Kyttänen kertoi, että ruoan verkkokauppa on kasvanut jo yli 460 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.

Kaikkiaan ruoan verkkokauppa edustaa S-ryhmällä kuitenkin vielä pientä siivua koko myynnistä, Kyttäsen mukaan noin 2–3 prosenttia. Jos markkina kehittyy Suomessa kuten verrokkimaissa, voi osuus nousta jopa kymmeneen prosenttiin vuoteen 2030 mennessä, Kyttänen ennakoi.

–  Kehitys riippuu kuluttajien halusta ja markkinan kehittymisestä. Muutos tulee olemaan hidas. Matka on pitkä ja kuluttajien ostotottumukset ovat vahvoja, hän totesi.

Tällä haavaa valtaosa S-ryhmän ruoan verkkokauppa-asiakkaista noutaa ostoksensa itse, reilu 40 prosenttia turvautuu kotiinkuljetukseen. Keskiostos on 120 euroa, mikä kertoo siitä, että asiakkaat hoitavat monesti koko viikon ostokset kerralla.

Lisää aiheesta:

S-ryhmä maksoi viime vuonna ennätysmäärän bonuksiaKaupan alalta on hävinnyt kahdessa vuodessa 25 000 työpaikkaa – osa kaupoista teki kovaa tulosta koronavuonna, osa oli ahtaallaS-ryhmä lähtee Lidlin julistamaan hintasotaan uhmakkaana: "Emme tule antamaan tuumaakaan periksi" – koko kauppaketjua aiotaan uudistaaKorona-aika räjäytti tilausmäärät ruoan verkkokaupoissa – "Olemme nousseet uudelle tasolle"Ruoan verkkokauppa on poikkeusajan suurin voittaja suomalaisella verkkokauppakentällä – hurja kasvu ei ole jäämässä vain hetken huumaksiKorona aiheutti suuren harppauksen ruoan verkkokaupassa – "Teemme sitä, mitä asiakkaat haluavat"
RuokaVerkkokauppaS-ryhmäTalous

Tuoreimmat aiheesta

Ruoka
  • Eilen17:02
    Leivonta

    "Tyrmäävän hyvää!" – Hanna Sumarin omenapiirakka on helppo leipoa

  • Eilen07:43
    Halpa vs. kallis

    Testasimme kauppojen halvimmat merkit: Mikä omenamehuista on paras?

  • ma17:14
    Ruokakauppa

    100 päivää jouluun! Näin saat joulukonvehteja yli puolet halvemmalla

  • ma11:01
    Pasta

    Pastasta ja perunasta saa terveellisempää yhdellä kikalla

  • ma07:45
    Puuro

    Kaurapuuron joukkoon kannattaa nyt laittaa yksi ainesosa