Korona vauhditti ruoan verkkokaupan läpimurtoa – osuus voi nousta nykytasosta vielä moninkertaiseksi.
S-ryhmän yhteenlaskettu liiketulos kasvoi viime vuonna 280 miljoonaan euroon edellisvuoden 196 miljoonasta eurosta. Koko veroton vähittäismyynti oli 12,3 miljardia euroa, ja se kasvoi edellisvuodesta 5,9 prosenttia.
SOK:n pääjohtajan sijainen Arttu Laine totesi, että päivittäistavara- ja marketmyynnin kasvusta huolimatta vuosi oli kaksijakoinen, sillä matkailu- ja ravitsemiskauppa jäi koronarajoitusten seurauksena selvästi tappiolle jo toisena perättäisenä vuonna.
Alkaneen vuoden osalta S-ryhmässä tunnetaan huolta inflaatiosta ja kuluttajien ostovoimasta.
– Kun kauppiaan silmistä katsoo, niin inflaatio näyttää suuremmalta ja pysyvämmältä kuin mitä nämä viralliset ennusteet tällä hetkellä ennakoivat, Laine sanoi.
Myös ennakoitu korkojen nousu on ostovoiman kannalta uhkatekijä, sillä se voi kasvattaa asumismenoja, Laine sanoi.
Verkkokaupalla vielä paljon tilaa laajentua
Koronapandemian myötä kovaan kasvuun lähtenyt ruoan verkkokauppa jatkoi laajentumistaan viime vuonna. S-ryhmässä verkkomyynti kasvoi 55 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Neljäsosa koko päivittäistavarakaupan kasvusta tuli ruoan verkkokaupasta.