Kesko varoittaa autokauppojensa tuloksesta

Syynä on autoverotuksen muutos, joka siirtää Keskon arvion mukaan henkilöautojen asiakasluovutuksia merkittävästi ensi vuodelle.

Kesko on antanut tulosvaroituksen. Syynä on autoverotuksen muutos, joka vähentää konsernin autokauppojen myyntiä ja tulosta marras-joulukuussa.

Hallituksen eilen julkistama autoverotuksen muutos siirtää Keskon arvion mukaan henkilöautojen asiakasluovutuksia merkittävästi ensi vuodelle.

Autoverotuksen muutos laskee tuntuvasti muun muassa dieselkäyttöisten henkilöautojen hintoja. Sen vuoksi VV-Auton liikevaihto jää loppuvuonna ennustettua pienemmäksi. Kesko arvioi kuitenkin, että muutos parantaa ensi vuoden alun myyntiä, kun asiakkaat lykkäävät ostonsa vuoden vaihteen yli.

Autoveron muutos kasvattaa Keskon mukaan ensi vuonna henkilöautojen ja erityisesti dieselautojen kysyntää tästä vuodesta.

VV-Auton merkkien Volkswagenin, Audin ja Seatin osuus dieselautojen ensirekisteröinneistä oli tammi-lokakuussa 20 prosenttia. Kaikista henkilöautoista osuus oli 15 prosenttia.

Vähäpäästöisiä autoja saa jo uudella hinnalla

Uuden autoveron perusteella hinnoiteltuja autoja voi tilata jo nyt. Edullisen vähäpäätöisen auton voi kuitenkin ottaa käyttöön vasta ensi vuoden puolella.

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan autokauppiaat laativat uudet hinnastot viimeistään ensi viikolla. Valtaosalla uusi hinnoittelu on jo käytössä.

Vähäpäästöisten autojen veroja alennetaan tuntuvasti ensi vuoden alussa.

Linja-autoliitto pelkää matkustajakatoa

Vuodenvaihteessa voimaan astuva autoverouudistus huolestuttaa Linja-autoliitossa.

Linja-autoliitto pelkää autoverouudistuksen heikentävän merkittävästi joukkoliikenteen kilpailukykyä. Sen mukaan vähäpäästöisten autojen hintojen aleneminen tekee yksityisautoilun entistä houkuttelevammaksi matkustusvaihtoehdoksi. Liitto arvioi verouudistuksen vaikutuksen olevan paljon suuremman kuin vuoden 2003 autoveroalennuksen, jonka seurauksena joukkoliikenteen matkustajamäärät laskivat jyrkästi.

Liiton toimitusjohtaja Heikki Kääriäinen esittää, että bussiliikenteessä on sallittava verottoman polttoaineen käyttäminen. Arvonlisäveron alentaminen olisi hänen mukaansa toinen järeä keino vaikuttaa joukkoliikenteen kilpailukykyyn.

-Kahdeksan prosentin arvonlisävero matkalippujen hinnoissa on Euroopan korkeimpia, Kääriäinen sanoo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat