Kesätyöntekijöiden oma ongelmapuhelin palvelee jo 15 vuotta – suurin osa ongelmista on tavanomaisia: "Ei siellä ole aina mitään dramatiikkaa tai konfliktia taustalla"

Tuliko ongelmia kesätöissä? Ammattilaiset kertovat vinkkinsä 7:58

Kesäduunari-info on STTK:n, SAK:n ja Akavan ylläpitämä auttava puhelin kesätyöntekijöille. Puhelimeen voi soittaa kesätöihin liittyvissä asioissa, esimerkiksi työsopimukseen liittyvissä ongelmissa.

Palvelu toimii tänä vuonna 15. vuotta. Akavan erityisasiantuntija Miika Sahamiehen mukaan nuorten kysymykset ovat hyvin samankaltaisia vuodesta toiseen, mutta vaihtelevat ajankohdan mukaan. Esimerkiksi alkukesällä kysytään paljon työsopimukseen liittyviä asioita, loppukesällä taas työtodistukseen.

Kysymyksiä esitetään usein myös palkasta ja työajoista.

Useat soittajat haluavat varmistuksen 

JHL:n järjestötoimitsijan Susanna Haapalaisen mukaan monet nuoret haluavat myös varmistaa, että kaikki on tehty oikein.

– Ei siellä ole aina mitään dramatiikkaa tai konfliktia taustalla. Usein ne ovat varmisteluja, että onko esimerkiksi palkka maksettu oikein ja onko lisä- ja lomarahat tulleet oikein.

Joskus myös nuorten vanhemmat tai työnantajat ottavat itse yhteyttä.

Sahamiehen mukaan pahin virhe, mitä nuori kesätyöntekijä voi tehdä, on kirjallisen sopimuksen tekemättä jättäminen.

– Kenenkään ei ole mikään pakko tehdä kirjallista sopimusta, myös suullinen sopimus on täysin pätevä. Mutta mahdollisessa riitatilanteessa vain on sana sanaa vastaan, Sahamies perustelee.

Haapalainen korostaa myös, että kirjallinen sopimus on molempien osapuolien etu.

Lue myös:

    Uusimmat