Kesätyöntekijöille tarkoitettuun Kesäduunari-info-palveluun on otettu tänä kesänä yhteyttä noin kaksisataa kertaa.
Yhteydenottojen määrä on palvelun neuvoja Hanna-Marilla Zidanin arvion mukaan ollut kahden koronakesän jälkeen nousussa. Kesätyöntekijät ovat pyytäneet neuvoja erityisesti työsopimuksiin ja palkkoihin liittyvissä kysymyksissä.
Zidanin mukaan työsopimuksista kysytään yleensä kesän alussa. Palkka-asiat taas askarruttavat ensimmäisen palkanmaksun yhteydessä. Työelämän varjopuolet nousevat yhteydenottojen myötä esiin.
– Tiivistäen yhteydenotot liittyvät siihen, että nuorten työoikeuksia ei ole syystä tai toisesta kunnioitettu. Toki tänne soittaa myös työnantajia, joilla ei välttämättä ole tietoa nuoria työntekijöitä koskevasta erityisestä sääntelystä ja jotka haluavat toimia oikein.
Zidanin mukaan yhteydenotoissa kuitenkin ylikorostuvat nuorten negatiiviset kokemukset työelämästä.
– Välillä yllättää ja järkyttää, miten pahoja tilanteita saattaa tulla eteen hyvin nuorille ihmisille. Silloin mietityttää, millä tavalla kokemukset vaikuttavat heidän näkemyksiinsä työelämästä, Zidan kertoo.
– Yritämme painottaa nuorille, että heillä on käynyt huono tuuri ja tulevaisuudessa on varmasti hyviäkin kokemuksia edessä. Haluamme myös kertoa heille, kuinka tärkeää on, että he ovat lähteneet itse selvittämään omia oikeuksiaan.
"Työnantajat kokeilevat kepillä jäätä"
Zidanin mukaan nuorten yhteydenottojen perusteella työelämässä on olemassa ilmiö, jossa jotkut työnantajat yrittävät luistaa lakisääteisistä vastuistaan kesätyöntekijöiden kustannuksella. Tähän pyritään esimerkiksi laatimalla työnteosta jokin muu kuin varsinainen työsopimus tai sopimalla työstä ainoastaan suullisesti.